BMW zwaait de Quad Turbodiesel uit

0

BMW neemt in september het zogeheten B57S motorblok uit roulatie. Die krachtbron is beter bekend als de 3,0 liter diesel met 4 turbo’s die gebruikt wordt wordt voor de (M)50d uitvoering van diverse modellen.

Met het uit roulatie nemen van het B57S blok valt het doek voor een huzarenstukje op motorisch gebied. De M50d had zijn 6 cilinder naar goed BMW gebruik in lijnopstelling staan. 4 turbo’s is een aantal dat in serieproductie alleen ook bij Bugatti voorkomt. Het B57S blok debuteerde in 2016 in de 750d (een serieus snelle limousine die bijna 1.000 km ver kan komen op een volle tank) maar vond daarna ook zijn weg naar de M550d. Die voelde ongeveer even snel aan als een M5, maar verbruikte amper 6 liter per 100 kilometer. Hij combineert een piekvermogen van 400 pk met een maximumkoppel van zo maar eventjes 760 Nm (waarvan 450 Nm bij amper 1.000 toeren). De 1.820 kilo zware M550d sprint vanuit stilstand in 4,4 seconden naar 100 km/u. De 750d doet dat in 4,6 seconden.

Ook de X5, X6 en kolossale X7 kregen van BMW zo’n drieste dieselvariant met 4 turbo’s (waaronder een e-compressor). Maar het B57S blok up-to-date houden is te complex en te duur, althans in relatie tot de verkoopaantallen die BMW er mee realiseert. Daardoor is het bedrijfseconomisch niet haalbaar om de dieselmotor te laten voldoen aan de strengere uitstoot normen. In München heeft men daarom besloten om de (M)50d in september uit roulatie te nemen. BMW zwaait het B57S blok uit met een Final Edition van de X5 M50d en X7 M50d. Dit duo (zie tweede foto; 0-100 km/u in 5,2 seconden respectievelijk 5,4 seconden) is als afscheidscadeau voorzien van onder meer laserlicht, Gesture Control en verschillende rij hulpsystemen. Verder zijn de X5 en X7 van Final Edition badges voorzien.

 

Reageren is niet mogelijk.