Enorm opgeknapt dankzij de nieuwste Golf techniek: test Volkswagen Caddy

0

De nieuwe Volkswagen Caddy rijdt beter dan ooit dankzij een nieuwe achteras. Tegelijkertijd behoudt hij zijn praktische talent. Autointernationaal.nl heeft de familie transporter getest.

Herinner jij je de eerste generatie Volkswagen Caddy nog? Met een amechtige dieselmotor van 50 pk was de pick-up versie van de eerste generatie Golf 1 alleen voor onverschrokken freaks. Maar er is veel gebeurd sinds 1978 en in 2020 verschijnt Caddy nummer 5 in de showrooms. Direct wordt duidelijk dat er echt iets is veranderd. De Golf VIII, waarmee hij het MQB platform deelt, is de technologiedonor. Blijkbaar is er geen enkel deel van de vierde generatie Caddy uit 2015 overgebleven (dit model was eigenlijk slechts een grondige facelift was van editie nummer 3 serie uit 2003).

De nieuwe Caddy wordt gelanceerd als een volledig nieuw ontwerp. Aerodynamisch aan de buitenkant met een luchtweerstand coëfficiënt van 0,30 in plaats van 0,33 en modern aan de binnenkant met digitale instrumenten. Alles klopt onder het motto: bestelwagen kenmerken er uit, luxe er in. Dit werkt zeer overtuigend, althans in de chique Style uitvoering waarmee tijdens de test kon worden kennisgemaakt. Die is standaard voorzien van zaken als een panoramadak, adaptieve cruise controle, LED verlichting, een DSG automaat en 18 inch lichtmetalen velgen; voor de Caddy een primeur.

Zijn goede manieren tijdens het rijden zijn ook nieuw. De 2,0 liter TDI dieselmotor levert 122 pk en 320 Nm (bij 1.600 toeren) en past goed bij de Caddy dankzij zijn krachtige karakter. Royaal gebruik van isolatiemateriaal zorgt er voor dat het grommende karakter van zijn voorganger is verdwenen. De Caddy was nog nooit zo stil. Tegelijkertijd sprint hij ondanks een gewicht van 1.498 kilo in 11,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 187 km/u.

Met de nieuwe achteras rijdt de Caddy eindelijk als een echte auto, maar een bochtenridder is het niet. Wel rijdt hij veel dynamischer. Geen wonder, want waar de oude Caddy achter nog een starre as met bladveren gebruikte, zit nu een tegenhanger met geleide armen en een Panhard stang. Dat zorgt voor een wereld van verschil qua dynamiek en veiligheid. De nieuwe Caddy veert zachtjes en houdt zuiver zijn spoor. Toch merk je wel dat dit een hoge auto is. Maar nu beantwoordt hij verrassend goed vragen van de bestuurder als die opteert voor een iets sportiever tempo. De nieuwe, veel nauwkeurigere besturing helpt ook.

De Caddy (4.501 x 1.855 x 1.797 mm) biedt traditioneel veel keuzeruimte qua modeldiversiteit. Naast het standaardmodel, dat voor het eerst ook als 7-zitter te bestellen is, is er de Caddy Maxi, die 35 centimeter langer is. De bagageruimte is dan liefst 3.300 liter groot. De schuifdeur is zo breed dat hij zelfs een euro pallet kan inslikken; al zal dat voor een normaal gezinsleven van secundair belang zijn.

De prijs is belangrijker. Voor minder dan 30.000 euro moet de Combi variant vanaf eind augustus te bestellen zijn en de levering begint eind september. De 1.968 cc diesel variant met 75, 102 of 122 pk bijt de spits af. Een 1.5 TSI benzine uitvoering met 114 pk volgt enkele maanden later. Hetzelfde geldt voor de vier wiel aangedreven en de aardgas versies. Grote keuze mogelijkheden dus bij de nieuwe Caddy. Dat was heel anders bij de kreupele eerste generatie uit 1978.

80%
80%
Awesome

Conclusie

De nieuwe Caddy laat zich actief rijden, is dynamisch en relatief stil. Dankzij het nieuwe MQB onderstel en assistentie systemen van de Golf VIII heeft de vijfde generatie veel gewonnen. Het was en is waarschijnlijk de meest praktische auto in het Volkswagen gamma. Het interieur is nu veel comfortabeler en de nieuwe Caddy verwent met allerlei voorzieningen, al kost dat wel extra. De starre achteras heeft eindelijk zijn tijd gehad.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    5

Reageren is niet mogelijk.