Primeur: nieuwe Citroën C4 troeft de Toyota C-HR af

0

Citroën heeft eind vorige maand de derde generatie C4 gepresenteerd. Nu mag hij het opnemen tegen zijn belangrijkste concurrenten. Maar welke zijn dat? Zijn landgenoot Renault Mégane? Of de Ford Focus die momenteel in Nederland segmentleider is? Mijn keuze op de Toyota C-HR. Niet zozeer omdat die even lang en breed als de Citroën C4 is, maar omdat, als jij door jouw wimper haren kijkt, zal zien dat zijn design heel dicht bij dat van de nieuwe Franse middenklasser ligt.

De nieuwe C4 mag dan op het CMP onderstel staan dat het PSA concern gebruikt voor haar B segment modellen (onder andere Opel Corsa en Peugeot 208), de nieuwe Citroën is vanaf het begin ontworpen als “een echte gezinswagen voor het C segment”, aldus Marc Pinson, de project manager. Citroën probeerde ook de C4 Cactus een graantje mee te laten pikken in deze autoklasse (zeker na de facelift, toen de ruwe SUV kantjes er van afgeschaafd waren), maar die poging was niet echt succesvol. Vermoedelijk kwam dat door de tegenvallende interieurruimte en het feit dat de consument bij een middenklasser geen klapramen in de achterportieren accepteert. De nieuwe C4 laat echter geen twijfel bestaan over zijn positionering. Tenminste, dat is wat Citroën hoopt …

Toch is de nieuwe Citroën C4 niet zomaar een C segment middenklasser. Dat komt om te beginnen omdat de rijhoogte van deze auto intrigeert: de Franse fabrikant wilde een grote bodemvrijheid. Wat dit betreft doet de nieuwe C4 denken aan wijlen de DS 4 Crossback. En dus ook aan de Toyota C-HR, die net als de Citroën genres combineert met een zekere originaliteit. De Japanse interpretatie van het cross-over concept was gewaagd, maar sloeg direct aan bij de consument. Aanvankelijk kon Toyota de vraag niet bijbenen en in 2019 verkocht de C-HR op Europees niveau beter dan de Renault Kadjar. Net als de C4 beschikt hij zowel over SUV elementen als de daklijn van een coupémodel. Dit door BMW met de X6 ontdekte gat in de markt doet zich ook in lagere prijssegmenten voor. De populariteit van de Toyota is daarvan het bewijs.

Je zou kunnen zeggen dat de C-HR volgens dezelfde filosofie is ontworpen als de nieuwe C4: in beide gevallen gaat het erom de consument een eigenzinnig gelijnde auto aan te bieden met een zelfbewuste, onderscheidende stijl. Toyota betrad pas laat het cross-over segment en dan is het zaak om op te vallen en niet een ‘dertien in een dozijn’ auto te lanceren. Dat is met de C-HR uitstekend gelukt. Deze Toyota heeft ook het grijze en brave merkimago enorm opgefrist. Met een tamelijk ongepolijst ontwerp lukte het de Japanners om een heel andere kopersgroep aan te spreken. Dat is ook het doel van Citroën door de nieuwe C4. “Met dit model willen wij breken met de eentonigheid die in het C segment de norm lijkt te zijn”, zo benadrukt Pinson. De nieuwe C4 weet net zo te intrigeren als de C-HR bij zijn introductie. Geen van beide modellen blijven in het verkeer onopgemerkt.

Dat er in de nieuwe C4 meer dan een vleugje ‘SUV’ zit, blijkt niet alleen uit de relatief grote bodemvrijheid, maar ook uit het formaat van de wielen, die identiek zijn aan die van de DS 3 Crossback. Voeg daarbij de gebruikelijke uitrusting uit het SUV universum (plastic op de dorpels en op de wielkasten) en je krijgt een auto die het avontuur ogenschijnlijk niet vreest. De C4 beschikt daarnaast over een vrij hoge motorkap die vooral meer horizontaal is dan het exemplaar van de C-HR. De vorm en holtes doen denken aan designelement van de C5 Aircross, ongetwijfeld het meest uitgesproken SUV model van Citroën.

De C4 en de C-HR zijn zoals gezegd even lang en even breed: respectievelijk 4,36 meter en 1,80 meter. De Citroën oogt echter slanker, terwijl de Toyota eruitziet als een zenuwachtig type dat op ontploffen staat. Misschien komt dat door het verschil in hoogte: de C4 steekt 1,53 meter te lucht in, terwijl zijn tegenstander met 1,57 meter net iets forser is. Gecombineerd met het verschil in zijraam ontwerp, bezorgt dit de Citroën een rustigere uitstraling. Van de Toyota weet je nooit of hij zal opstijgen.

Aan boord worden de verschillen tussen beide modellen groter. Hoewel het niet gebruikelijk is, begint de kennismaking tour op de achterbank. Het is niet gemakkelijk om daar toegang tot te krijgen, vooral niet bij de Toyota, waarvan de deurgreep erg hoog is geplaatst. De lijn van het dak betekent dat je voorzichtig moet zijn omdat het risico bestaat dat je anders jouw hoofd stoot. Ook bij de C4 heeft het silhouet van een coupé duidelijke nadelen. De combinatie van een verhoogde bodemvrijheid en een schuine daklijn zorgt er voor dat er weinig ruimte over is gebleven voor het achterportier. Ook moet je over een vrij forse dorpel stappen.

In termen van bewoonbaarheid zou de derde generatie C4 het moeten winnen van de C-HR dankzij zijn grotere (2,67 meter) wielbasis; de grootste as afstand die wordt aangeboden voor het CMP platform van de PSA Groep. De Citroën overtreft de Toyota hiermee met 3 centimeter. Toch vertaalt dit verschil zich niet in een duidelijk ruimer interieur. De C-HR biedt achterin minder beenruimte, maar de bank heeft wel een langer zitvlak dan die van de C4. Eenmaal aan boord zal een persoon van gemiddelde grootte in beide gevallen een perfect comfortabele zitpositie kunnen vinden. In de Toyota is iets meer plek voor de voeten en ook de hoofdruimte is forser, maar de Citroën pakt punten met een iets betere elleboogbreedte.

Het is echter aan boord van de C4 waar men zich prettiger zal voelen. Dat komt door de grotere zijramen, waardoor de cabine achterin ruimtelijk groter lijkt. Dankzij de aanwezigheid van een derde ruit is de lichtinval groter. De Citroën doet wat dit betreft denken aan zijn voorvader GS. Door het gebrek aan licht achterin de C-HR, zullen sommige mensen het als een straf ervaren om achterin deze auto te zitten. Bovendien biedt de C4, in tegenstelling tot de C-HR, centraal geplaatste ventilatieroosters voor de achterpassagiers. Wat de kofferbak betreft, is het volume dat de C4 biedt niet enorm (380 liter) en bevindt hij zich op het niveau van de C-HR (377 liter). Wel is bij de Fransman de laaddrempel veel lager dan die van zijn Japanse rivaal. Bovendien heeft de C4 een dubbele vloer.

Voorin is de Toyota in het voordeel, ondanks dat hij geen digitaal instrumentarium heeft en over een kleiner (8 inch versus 10 inch) aanraakscherm op het dashboard beschikt. De Citroën gaat nog een stap door de mogelijkheid om te kiezen voor een head-up display. Maar laat je daardoor niet verblinden. Het veld waarop informatie op de voorruit wordt geprojecteerd, is slechts 7 inch groot. En het digitaal instrumentarium van de C4 is feitelijk slechts een 5 inch groot, niet te confgureren paneel. Menigeen zal dan toch liever de zeer goed afleesbare analoge meters van de Toyota hebben. Daar tussenin zit overigens een 4,2 inch groot display voor de boordcomputer, dus qua moderniteit kom je in de C-HR niet veel te kort.

Bij beide auto’s is de airconditioning gemakkelijk te bedienen. Citroën keert in feite terug naar een opstelling met fysieke knoppen, wat erg praktisch is tijdens het rijden. Daarnaast is de C4 duidelijk in het voordeel als het aan opbergruimte gaan: de Fransman biedt liefst 39 liter aan vakken in het passagierscompartiment. Citroën zet haar handtekening met een lade die boven het klassieke handschoenenkastje is geplaatst en die bestemd is voor het opbergen van tijdschriften of een laptop. Daarnaast kan een touchpad op een steun voor de voorpassagier worden bevestigd. In termen van connectiviteit vergroot de C4 de kloof met de C-HR verder met een 4-tal USB aansluitingen: 2 voorin (waarvan één van het type C) en 2 achterin (idem). In de C-HR moet men het doen met slechts 2 aansluitingen (type A).

De kwaliteit van de materialen die door Citroën gebruikt worden, is gemengd. Er zijn veel harde kunststoffen, ook op de contactvlakken rond de middenconsole, terwijl het dashboard is afgewerkt met een fraai ogende schuimlaag. De portier panelen hebben een visueel aantrekkelijk uiterlijk, maar ook hier zijn hard aanvoelende materialen gebruikt. Uitzondering is de deurgreep waarvoor Citroën zachter kunststof toepast. Jammer is dat er veelvuldig gebruik is gemaakt van zwarte pianolak. Op de middenconsole oogt dat weliswaar fraai, maar de uitrusting zou dan eigenlijk ook een doek moeten omvatten om het paneel te reinigen van vingerafdrukken.

Neem je de (veiligheid)uitrusting onder de loep, dan gaan beide modellen grotendeels gelijk op met zaken als een automatische noodremfunctie voor in de stad (met detectie van voetgangers en fietsers; ook ‘s nachts), adaptieve cruise controle met filefunctie, actieve assistentie om op de rijstrook te blijven, automatisch groot licht, herkenning van verkeersborden, dode hoek sensoren, een halfautomatische parkeerhulp (de Citroën regelt naast de besturing ook de snelheid), een wegrijdhulp voor op hellingen, zonder een sleutel de deuren kunnen openen plus starten, compatibiliteit met Apple CarPlay plus Android Auto, een achteruit rij camera (met Vision 360 functie op de C4) en een geluidsinstallatie (van Arkamys in de Citroën en van JBL in de Toyota). Optioneel is de Fransman zoals gezegd leverbaar met een head-up display. Andere leverbare extra’s zijn een inductie laadmogelijkheid voor mobiele telefoons, dubbele hydraulische dempers, Advanced Comfort stoelen en een dashcam in de binnenspiegel. Van zijn kant biedt Toyota de mogelijkheid van het op afstand updaten (Over The Air) van GPS kaarten. Ook kan de C-HR worden uitgerust met een achteruit rij alarm.

Bij het motoraanbod zijn er zeer grote verschillen, maar beiden zijn leverbaar met een 1,2 liter turbobenzinemotor. In het geval van de Toyota heeft die 4 cilinder en een vermogen van 116 pk. Citroën biedt keuze uit 100, 130 of 155 pk; altijd verzorgd door 3 pitten. Maar anders dan de C4 is de C-HR niet leverbaar met een dieselmotor. Toyota stelde voor deze vergelijking een hybride versie beschikbaar. Die smaak kent Citroën niet, maar op de foto’s zie jij de ë-C4 met 136 pk sterke elektromotor. De C-HR heeft in hybride vorm een vermogen van 122 of 184 pk; in beide gevallen gecombineerd met een CVT versnellingsbak.

Bij de C4 is de EAT8 automatische versnellingsbak optioneel op de PureTech 130 versie en standaard op de 155 pk variant (en standaard op de BlueHDi diesel met 130 pk). De elektrisch C4 beschikt over een 50 kWh batterij met een bereik van 350 km volgens de WLTP cyclus. Toyota stelt overigens dat in de stad de meerderheid van de ritten emissievrij afgelegd kunnen worden. In China is inmiddels een volledig elektrische uitvoering van de C-HR te koop. Die komt op termijn ook naar Europa. Vanaf 2022 zal de C4 worden uitgerust met een licht hybride systeem met een geëlektrificeerde versnellingsbak die voorzien is van een dubbele koppeling (deze techniek wordt geleverd door Punch Powertrain). En in 2024 krijgt de elektrische versie van de Citroën een nieuwe motor die een betere efficiëntie biedt.

De Toyota C-HR is te koop vanaf 28.295 euro. Voor dit bedrag krijg je de 1.2 Turbo uitvoering met handbak en het simpelste (Dynamic) uitrusting niveau. De tarieven van de 1.8 Hybrid uitvoering starten bij 30.995 euro en lopen op tot 36.795 euro; in het laatste geval krijg je het uitrusting niveau Executive. Wat de nieuwe C4 gaat kosten, is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een instapprijs tussen de Peugeot modellen 208 en 2008 in. Concreet betekent dat voor de 100 pk sterke 1.2 PureTech met handbak een tarief van 23,5 mille. Voor een trede hoger qua vermogen en uitrusting zal er dan een kleine 27 mille betaald moeten worden. Je bent dan dus nog steeds goedkoper uit dan bij Toyota. En de Citroën ë-C4? Die gaat vermoedelijk 37.900 euro kosten. Dat is dus even wat meer dan de meest luxe hybride C-HR in 122 pk vorm moet opbrengen, maar dat prijsverschil verdwijnt ruimschoots als jij volgend jaar gebruik maakt van de nieuwe subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische auto’s door particulieren.

 

Conclusie

Kort door de bocht is de conclusie dat de nieuwe C4 goedkoper is dan de C-HR zonder noemenswaardig inferieur te zijn, integendeel. Beide modellen houden elkaar per saldo goed in evenwicht. Wat dit betreft is de nieuwe Citroën dus onder een goed gesternte geboren. Je kan de C4 verwijten dat zijn eigenzinnige stijl wel erg sterk geïnspireerd is door die van de C-HR, maar je kan niet zeggen dat Citroën de Toyota ronduit gekopieerd heeft. Sterker nog: de Fransen hebben zich duidelijk tot doel gesteld om de gebreken van de Japanner te elimineren en om daar sterke punten van te maken, zoals een interieur met een grote lichtinval. De C4 biedt bovendien meer opbergruimte aan boord. Als het gewaagde ontwerp door de consument wordt geaccepteerd (en daar maakt Autointernationaal.nl zich eigenlijk geen zorgen over), dan heeft Citroën een hit in handen. De C4 is ideaal voor diegenen die geen SUV willen, maar liever wel een hogere zitpositie hebben dan in een traditionele hatchback. De C-HR is door dergelijk koperspubliek ontdekt, waarom zou dat bij de nieuwe Citroën anders zijn?

Reageren is niet mogelijk.