Broedertwist: Citroën ë-C4 vs Peugeot e-2008. Hatchback of SUV?

0

Hij komt pas aan het einde van het jaar op de markt, maar is nu al de oorzaak van een broedertwist: de nieuwe Citroën C4. Deze hoog op zijn poten staande hatchback (of is het een cross-over?) gaat namelijk rechtstreeks concurreren met concerngenoot Peugeot 2008, een sinds april leverbare ‘urban SUV’. Voor dit familieduel is er gekozen voor hun elektrische versies: de ë-C4 en de e-2008. De overeenkomsten tussen beide PSA modellen blijven niet beperkt tot de elektromotor en de bijbehorende accu: ze zijn talrijker dan ze op het eerste gezicht lijken.

Eind juni 2020 onthulde Citroën de nieuwe C4. De compacte hatchback van de derde generatie zal eind dit jaar in de verkoop gaan. Tegenwoordig staan volledig elektrische auto’s volop in de publiciteit, vandaar dat er gekozen is voor de betreffende uitvoeringen van beide PSA modellen, genaamd ë-C4 (met 2 puntjes op de ‘e’) en e-2008, de emissievrije variant van de B segment SUV van Peugeot. Als je puur op het uiterlijk afgaat, ben je geneigd te denken dat je appels met peren vergelijkt. Het carrosserietype is immers heel verschillend. Maar nadere inspectie leert dat de overeenkomsten groot zijn.

Technisch gezien hebben de nieuwe Citroën C4 en de tweede generatie Peugeot 2008 hetzelfde onderstel: het CMP platform van de PSA groep, waarop ook de jongste Opel Corsa en Peugeot 208 op worden gebouwd, evenals de DS 3 Crossback. Later dit jaar debuteert ook de kersverse Opel Mokka (zonder X) met deze bodemplaat. Voor de elektrische versies die in deze test tegenover elkaar staan, is het om precies te zijn de e-CMP versie van het onderstel dat toegepast wordt. Onder de motorkap hebben zowel de ë-C4 als de e-2008 een elektrische machine met een vermogen van 136 pk. En in hun wagenbodem zit een batterij met een capaciteit van 50 kWh.

De wetten van de fysica zorgen er dan voor dat de familieleden met deze gezamenlijke techniek verschillende prestaties leveren. Lichter en meer aerodynamisch, claimt de Citroën een actieradius van 350 km volgens de WLTP cyclus. Zwaarder en massiever moet de Peugeot tevreden zijn met 310 km. Maar dit alles is theoretisch. Een uitgebreide praktijktest, die voor later dit jaar gepland staat, moet duidelijk maken hoe groot, in reële omstandigheden op de openbare weg, de actieradius van met name de nieuwe ë-C4 is. Ter indicatie: tijdens een eerdere kennismaking met de e-2008 bleek deze elektrische auto een reële actieradius van 243 km te hebben. Flink wat minder dus dan in de folder staat. De laadtijden zijn ongeveer hetzelfde: 80 procent in 30 minuten bij een 100 kW snel laadstation, 5 uur met de 11 kW oplader en 7,5 uur indien er met 1-fase (7,4 kW) stroom wordt getapt.

Maar laten we een pauze nemen, de elektrische wereld even verlaten en ook de thermische versies (benzine en diesel) bespreken die, nogmaals, bij de Citroën C4 en de Peugeot 2008 vrijwel identiek zijn. In het hoofdstuk benzine is de keuze gelijk met de 1.2 PureTech motor, verkrijgbaar in 100, 130 en 155 pk configuratie. Bij het dieselaanbod is er een klein verschil. De 1.5 BlueHDi unit is beschikbaar met 110 of 130 pk voor de C4, maar met 100 en 130 pk voor de 2008. In het hoofdstuk transmissie, treffen we volkomen identieke transmissies aan: een handgeschakelde 6 versnellingsbak voor de basismotoren en de EAT8 automaat, die optioneel is voor de 130 pk benzine en verplichte kost bij zowel diens 155 pk alternatief als bij de 130 pk sterke diesel.

De nieuwe C4 en de 2008 hebben zoals gezegd dezelfde technische basis en ook hun afmetingen zijn relatief vergelijkbaar. De Citroën heeft een lengte van 4,36 meter, terwijl de SUV van Peugeot 4,30 meter lang is. Dit verschil van 6 cm zie je precies terug in de wielbasis. Die van de C4 bedraagt 2,67 meter, tegen 2,61 meter voor de 2008. Het is geen groot verschil, maar het heeft wel invloed op de interieurruimte. De Citroën is bijzonder uitnodigend voor passagiers op de achterbank. Een tweetal volwassenen kunnen daar prima plek vinden. Peugeot heeft duidelijk voorrang gegeven aan veel kofferruimte.

Om de bagagecapaciteit te maximaliseren, staat de achterbank leuning van de 2008 wat meer rechtop dan bij de C4: 20 graden versus 25 graden. Wat bij de Citroën opvalt, dat die juist zo veel mogelijk hoofdruimte probeert te bieden door de hemelbekleding boven de stoelen uit te hollen. Daarnaast is het glazen schuifdak korter dan dat van de Peugeot, waardoor deze accessoire alleen de bestuurder en zijn bijrijder ten goede komen. De inzittenden op de achterbank zullen niet profiteren van het licht. Maar de C4 biedt meer ruimte in de breedte (ter hoogte van de ellebogen als van de schouders) doordat de binnenbekleding van de deuren dunner is dan die van de 2008. Ten slotte zijn de stoelen van de Citroën iets langer. Dit alles zorgt voor een beter lange afstand comfort.

De Peugeot is achterin iets krapper dan de Citroën, maar zonder oncomfortabel te zijn. Denk niet dat de 2008 met zijn rechtopstaande rugleuning achterin en iets kortere stoelzittingen ongemak voor de passagiers aldaar betekent. Inzittenden zullen ook hier prima terecht kunnen, zij het met iets minder vrijgevigheid, maar met meer licht als jij de optie van een panoramisch zonnedak hebt aangevinkt. De C4 heeft een bagageruimte van 380 liter. Er is geen verschil tussen de thermische en elektrische uitvoering omdat de batterijen onder de vloer zijn ondergebracht. Het laadvolume van de 2008 is 434 liter. De Peugeot zal dus eerder een glimlach op jouw gezicht toveren bij het inladen van jouw bagage dan de Citroën.

Uiterlijk is het niet mogelijk om de C4 en de 2008 te verwarren. Beide modellen zijn weliswaar lid van de PSA familie, maar hebben een heel eigen gezicht. Daarmee zijn zij goed verankerd in het esthetische universum van zijn merk. De nieuwe C4 toont een opmerkelijke evolutie van het karakteristieke ontwerp van Citroën met gespleten grille balken die aan elk uiteinde eindigen met verlichting in V vorm. Er wordt gebruik gemaakt van opvallende volledige LED projectoren met 4 modules per lens. En de vloeiende lijn van het dak doet denken aan het profiel van de Citroën GS, de voorouder van de C4 uit de jaren 70. Een dergelijke overeenkomst is ook terug te vinden in de plaatsing van de koplampen rond de grille, maar dan wel heel subtiel. Maar als je naar de onderkant van de nieuwe C4 kijkt, wordt de verwantschap met de grote broer C5 Aircross duidelijk. Een hoge, platte en sierlijke motorkap, wielkasten, dorpels, lagere bumpers en een grotere bodemvrijheid (156 mm) halen de Citroën onmiddellijk uit de wereld van een traditionele hatchbacks. De C4 is de antipode van de Volkswagen Golf en de Peugeot 308. Met zijn hoge ‘blikvanger gehalte’ zal hij ook SUV klanten kunnen aanspreken. Dit is een opportunistische en verstandige strategie, maar had Citroën een andere keuze? Zijn voorgangers in 2004 en 2010 hebben nooit de verkoop top van het segment bereikt. De nieuwe C4 verandert van koers en maakt gebruik van de actuele SUV trend; dat kan je hem niet kwalijk nemen.

Hoe dan ook, zijn nabijheid tot de wereld van de SUV geeft hem overeenkomsten met de Peugeot 2008, die tot de familie van vrijetijdsvoertuigen behoort. Die combineert alle codes: een silhouet van hooggelegen stationwagen en de uitrusting van een avonturier. Maar de 2008 bevat ook alle cosmetische ingrediënten van de nieuwste modellen van het leeuwenmerk: koplampen met 3 klauwen, lichtgevende hoektanden die flirten met de onderkant van de bumper en gebeeldhouwde zijkanten die worden gekenmerkt door gescalpeerde facetten. Het ontbreekt de 2008 duidelijk niet aan persoonlijkheid! De nieuwe Citroën heeft aan de achterkant een zwart gelakte strip gekregen … net als de Peugeot! Ook hier is dus sprake van een esthetische overeenkomst.

Met een horizontale lay-out en volledig digitaal, maakt het dashboard van de C4 een moderne indruk. De sfeer is hightech in de nieuwe C4. Maar terwijl het prachtige panoramische touch screen in 10 inch formaat (standaard op de duurdere uitvoerignen) aan afleesbaarheid niets te wensen overlaat, is het instrumentarium op een klein 5 inch display een tegenvaller. Tegenwoordig hebben de meeste smartphones een groter scherm! Om het display breder te laten lijken, hebben de ontwerpers de uiteinden verlicht, maar dat mocht niet baten. Je zult je dus moeten troosten met de (optionele) head-up voorruitprojectie op een 7 inch glazen baan. Citroën zegt, anticiperend op mijn kritiek, dat er dan sprake is van een cumulatief weergave gebied van 12 inch, dat wil zeggen 2 inch meer dan zijn rivaal van Peugeot. Maar in werkelijkheid heeft het optellen van het head-up display bij het digitale instrumentarium natuurlijk niet hetzelfde effect.

Het instrumentarium van de Peugeot 2008 op een 10 inch panoramisch paneel met bovendien een 3D holografisch effect is namelijk veel meer de moeite waard. Zijn i-Cockpit omvat verder een 10 inch touchscreen bovenaan de middenconsole. Het is vergelijkbaar met dat van de C4, maar let op: in dit duel figureren de meer luxe versies. Wie de basisuitvoering van de de Citroën of de Peugeot koopt (of het tweede uitrusting niveau), dient zich tevreden te stellen met een 7 inch scherm. Zoals alle modellen van het merk met het leeuw logo, heeft de 2008 een klein stuur. De C4 kiest voor een eigen koers met een ‘hoepel’ met een grotere diameter met een ontwerp dat de 1-spaak historie benadrukt waar zijn voorouders beroemd om zijn geworden. Laat ik duidelijk zijn, dit is geenszins een retro design, maar (nogmaals) een subtiele verwijzing naar de erfenis van het merk. Het zou een gemiste kans zijn als Citroën zich daardoor niet zou hebben laten inspireren. Want voor het overige biedt de C4 een strakke inrichting. Er zijn overeenkomsten met zowel het dashboard van de C4 Cactus als dat van de C5 Aircross op, met name door de dikke bekleding en de vorm van de ventilatieroosters. De Peugeot 2008 speelt meer de futuristische kaart uit met complexere vormen en een sportief register. Kortom: 2 merken, 2 interieursferen! Het is aan jou om te bepalen welke jouw voorkeur heeft.

Deze 3 knoppen vergemakkelijken het gebruik van de airconditioning van de Citroën C4 enorm! Daaronder zit de lade voor het via inductie opladen van jouw smartphone. Door te kiezen voor fysieke bedieningselementen voor de bediening van de airconditioning, houdt Citroën (eindelijk!) rekening met de kritiek van klanten. Het zijn 3 prachtige knoppen waarvan de randen gekleed zijn in een visgraatpatroon (het embleem van het merk) die directe toegang geven tot de temperatuurregeling en de blower. Wie gewend is geraakt aan het tikken met de wijsvinger op het touch screen, hoeft niet te wanhopen, want ook deze bedieningsmethode blijft mogelijk. In de Peugeot is dat de enige optie; een techniek die tijdens het rijden minder ergonomisch is. De 2008 heeft wel een aantal leuke directe sneltoetsen, maar die zijn beperkt tot bijvoorbeeld ontdooien; een veiligheidsgerelateerde functie die niet aan een aanraakbediening kan worden overgelaten.

De Citroën C4 zit vol met opbergvakken. Aan de voet van de middenconsole, tussen de stoelen, is er zodoende geen gebrek aan ruimte. De voorpassagier profiteert van 2 handschoenenkastjes en, dit is nieuw, een steun voor het bevestigen van een iPad type tablet om tijdens de reis bezig te blijven. Een vorm van aandacht voor de moderne tijd die aan de Peugeot 2008 is ontsnapt. Maar de laatste doet voor de rest niets verkeerd. Zo kan de smartphone worden opgeladen in een slimme, fraai in de middenconsole geïntegreerde behuizing die kan worden afgesloten met een deksel. Het opvallendste verschil tussen de 2 producten van het PSA concern betreft de meubilair bekleding. Een specialiteit van Citroën C4 zijn de ‘Advanced Comfort’ stoelen met een dubbele schuimlaag die voor zachtheid en een uitstekend comfort zorgt. Zowel door hun vorm als door hun textuur zijn de zetels van de Peugeot 2008 duidelijk meer typisch sportief.

Het C segment van compacte middenklassers dat in Europa wordt aangevoerd door de Volkswagen Golf (en wereldwijd door de Toyota Corolla) is nogal traditioneel en niet de autoklasse waarin personalisatie het meest tot uiting komt. Schuchter speelt de Citroën C4 zijn kaart op zijn eigen manier door 7 carrosseriekleuren te mengen met 5 tinten voor de decoratie elementen die zich enerzijds rond de mistlampen bevinden en anderzijds op de voorkant van de dorpels. Maar in het segment waarin de Peugeot 2008 opereert, is maatwerk essentieel geworden. Dat is duidelijk te zien aan de tweekleurige kleurstelling van de ‘Urban SUV’, die wordt gekenmerkt door een zwart dak op de meest luxe versies. Dat blijft nauwelijks onopgemerkt.

 

Conclusie

De Citroën C4 en de Peugeot 2008 delen hetzelfde onderstel, net als bij de elektrische uitvoeringen de elektromotor en de accu. Ze hebben elk een eigen SUV filosofie. Qua maatvoering zijn het buren van elkaar. Met zijn atypische stijl, de antipode van een klassieke Golf, zijn volledig elektrische aandrijfoptie (nog steeds een zeldzaam in het segment), zal de C4 een opmerkelijk debuut maken in het segment van de compacte gezinswagens. Hij richt zich niet alleen op SUV liefhebbers, maar ook op Citroën fans vanwege zijn accent op ruimte en comfort. Het is verheugend dat de C4, in tegenstelling tot de modellen van het merk uit de vorige eeuw, vrijwel foutloos is. Alleen de grootte van het instrumentarium doet een beetje goedkoop aan. Op dit punt is de Peugeot 2008 duidelijk in het voordeel. Die kan doorgaan voor een veel chiquer model, hoewel hij in een lager segment (‘B’ versus ‘C’) opereert. Zoals het een echte SUV betaamt, beschikt de 2008 over een grote kofferbak, al zou een verschuifbare achterbank ook welkom zijn geweest. Verschil is er ook qua prijs. Volgens mijn informatie duiken de tarieven van de C4 onder die van een Ford Focus, de belangrijkste Europese rivaal van Citroën. Reken op een instapprijs van 24 mille voor de 100 pk sterke benzineversie. Die voor de Peugeot 2008 beginnen hoger, namelijk bij 25.860 euro voor een vergelijkbare uitvoering. Dan krijg je een hoogwaardigere, echte SUV maar ook een minder speelse voiture.

Reageren is niet mogelijk.