Kortsluiting gevaar bij stekker hybride modellen van BMW

0

BMW roept haar stekker hybride modellen terug naar de dealer en stopt met het leveren van deze auto’s. Voertuigeigenaren worden gevraagd hun voertuig niet meer op te laden. Het probleem heeft betrekking op tal van modelseries van BMW, zo bevestigt de fabrikant.

De stekker modellen van BMW die worden getroffen door het probleem, zijn van de 3-serie (inclusief de Touring), de X1, de X2, de X3, de X5, de 2-serie Active Tourer, de 5-serie (inclusief de Touring), de 7-serie en de Mini Countryman. Interne controles lieten zien dat er op de accu’s mogelijk resten van omliggend laswerk achtergebleven zijn. Dat kan in het ergste geval zorgen voor kortsluiting. Het gaat om exemplaren uit de productieperiode van 13 maart tot 6 augustus 2020. In Duitsland worden ongeveer 1.000 voertuigen getroffen door het mogelijke defect, waarvan er 100 in handen van de klant zijn. Wereldwijd gaat het om ongeveer 4.460 exemplaren.

“In zeldzame gevallen, afhankelijk van de vorm, grootte en positie van de lasrups, kan de vervuiling tijdens het eerste laadproces een storing veroorzaken, zoals kortsluiting in de hoogspanningsbatterij”, aldus een woordvoerder van BMW. Er worden momenteel geen voertuigen afgeleverd bij de klant. BMW zegt niet op de hoogte te zijn van ongevallen. Voertuigen die in handen van de klant zijn, mogen momenteel niet worden opgeladen aan een Wallbox of laadstation. Opladen tijdens het rijden is mogelijk met beperkingen. Volgens BMW zullen de eigenaren van de betrokken voertuigen “onmiddellijk” en individueel schriftelijk worden geïnformeerd. Dat kan ook via een telefonisch contact zijn.

De KBA dienst in Flensburg (de Duitse tegenhanger van onze RDW) is op de hoogte gebracht van het technische defect en er volgt een officiële terugroepactie. “De technische informatiecampagne gaat binnenkort van start en omvat, voor voertuigen die al in handen zijn van de klant, een controle van de hoogspanningsbatterij met betrekking tot de laadhistorie en, indien nodig, verdere maatregelen”, zo vertelt een BMW woordvoerder. De inspectie in de werkplaats duurt ongeveer 30 minuten. Een eventuele andere reparatie duurt navenant langer. De aanpassingen en inspectie zijn gratis voor de klant. Eerder deze maand werd bekend dat er een soortgelijk probleem speelt bij de Ford Kuga PHEV. Autointernationaal.nl heeft BMW Nederland gevraagd om een reactie. Die laat weten dat er bij ons slechts 6 auto’s uit bovengenoemde periode en van de betreffende productielijn afkomstig zijn. Het gaat hier enkel om exemplaren van het merk BMW. “De terugroepactie zal binnenkort starten en zal in eerste instantie de inspectie van de hoogspanningsbatterij inhouden. De inspectie zelf duurt ongeveer 30 minuten. Indien nodig kunnen verdere maatregelen volgen. De klanten die het betreft worden door hun dealer gecontacteerd. Uiteraard zijn er geen kosten voor de klant”, aldus de importeur.

Voor BMW komt de terugroepactie op een zeer vervelend moment, want de autofabrikant wil het verkoopaandeel van haar (deels) elektrische modellen de komende jaren flink opvoeren. Nu bedraagt dat (Mini meegerekend) 13,3 procent, maar volgend jaar moet dat al 25 procent zijn. In 2025 dient de verkoop mix voor een derde te bestaan uit (deels) elektrische modellen en vanaf 2030 dient ruim de helft van de auto’s van BMW en Mini (gedeeltelijk) emissievrij te kunnen rijden.

Beide merken willen dit jaar meer dan 500.000 orders noteren voor een uitvoering met een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar met een verkoopstop is die doelstelling lastig realiseerbaar. Eind 2021 zal dit cijfer waarschijnlijk stijgen tot meer dan 1 miljoen auto’s. Ondanks de beperkingen door de Covid-19 pandemie werden in de eerste helft van 2020 meer geëlektrificeerde voertuigen verkocht dan in dezelfde periode van in 2019. Al zijn die prognoses relatief, want ook vorig jaar mikte de BMW Groep al op een half miljoen (deels) elektrische voertuigen.

De doelstellingen die het Duitse concern op het gebied van duurzaamheid koestert, zijn er op gericht om in 2030 wereldwijd 7 miljoen elektrisch aangedreven auto’s van de merken BMW en Mini te hebben gebouwd, waarvan tweederde volledig elektrisch zal zijn. Dit moet vooral de gemiddelde CO2 uitstoot van het gamma drukken. Doelstelling is om de totale schadelijke emissie van de voertuigen van de BMW Groep per gereden kilometer in 2030 met ongeveer 40 procent te hebben laten afnemen.

.

 

Reageren is niet mogelijk.