Mazda bestaat 100 jaar

0

Back to the roots: dat is bijna een must voor grote jubilea. Mazda koos voor de 100ste verjaardag van het merk uit Hiroshima voor een actieve invulling: rijtochten met historische modellen zoals de legendarische Luce, de Cosmo en de oer 323 tot alle generaties van de succesvolle MX-5 roadster. Het was een heel bijzonder retrospectief.

Een terugblik heeft vaak iets verrassends te bieden. Het verjaardagsfeestje van Mazda was daar geen uitzondering op. Aan de rijtocht nam namelijk een heel bijzondere RX-3 deel. Het model uit 1973 met zijn 2-schijfs rotatiemotor zou een bescheiden 95 pk moeten leveren. En eigenlijk had hij over een versnellingsbak met 4 versnellingen moeten beschikken. Maar in plaats daarvan heeft de levendige, groenblauwe oldtimer 5 versnellingen en start hijals een echte racewagen wanneer je het gaspedaal intrapt. Ondertussen levert hij een geluid dat fans van historische voertuigen kippenvel bezorgt. De oplossing voor het raadsel: de aandrijftechnologie van de Mazda RX7 werd geïmplanteerd in dit historische voertuig. Het betreft de versie met 112 pk. Dit aantal paarden heeft geen problemen met de slechts 884 kilo wegende sportcoupé en zorgen voor volop dynamische gevoelens achter het dunne stuur.

Wat op het eerste gezicht duidelijk wordt in het wagenpark: Mazda heeft altijd een zwak gehad voor buitengewone technische oplossingen. Een invalshoek voor auto’s waar hun eigenaren zich nauwelijks zorgen over hoeven te maken. Snelle sportmachines en goede dagelijkse metgezellen met veel ruimte en een royale uitrusting staan ​in de merkgeschiedenis ​naast elkaar. De rotatiemotor technologie bracht de autofabrikant uit Japan veel records. Anno 2020 slaat Mazda een brug naar zijn geschiedenis: de uitvinding van Felix Wankel zal in 2021 opnieuw worden gebruikt in de eerste elektrische auto van het merk, de RX-30, als range extender. De rotatiemotor leeft!

Mazda gaat graag zijn eigen weg; dit feit loopt als een rode draad door de 100 jaar bedrijfsgeschiedenis. De onderneming begon niet in een auto, maar onder de naam Toyo Cork Kogyo Co. Ltd. als fabrikant van kurkvervangers. Met de Mazda-Go, een bakfiets, sloeg het bedrijf in 1930 de weg naar mobiliteit. Na de Tweede Wereldoorlog kwam daar echt vaart in. In 1961 tekende Mazda een licentieovereenkomst met NSU voor de productie van een compacte en lichtgewicht rotatiemotor. Al in mei 1967 was de futuristisch ontworpen Cosmo Sport 110 S ‘s werelds eerste productieauto met een 2-schijfs wankelkrachtbron. Mazda slaagde er in uiteindelijk meer dan 1 miljoen voertuigen met rotatiemotor te verkopen, waaronder iconische modellen zoals de RX-7 en RX-8 sportwagens.

Maar de Europese doorbraak gebeurde met huis, tuin en keuken techniek: de compacte 323, de voorganger van de huidige Mazda 3, uit 1977. Daarna volgde de middenklasse bestseller 626. In hun kielzog kregen ook de wendbare sportwagens met rotatiemotoren al snel een trouwe klantenkring. De cult roadster MX-5, die in 1989 werd gepresenteerd, gaf het merkimago een hele nieuwe dimensie. En met het huidige Kodo design en de efficiënte Skyactive technologie, het meest recent vertegenwoordigd door de X motor (die de beste eigenschappen van een benzine- en diesel- motor combineert), katapulteerde Mazda zichzelf richting het premium segment op visueel en technologisch vlak.

Dit moet uiteraard worden voortgezet met een intensieve elektrificatie van het aandrijfgamma en met een nieuw, groot platform, vooral voor meer SUV modellen (maar ook voor de nieuwe Mazda 6), en met een nieuwe generatie 6 cilinder lijn benzine- en diesel- motoren. Mazda heeft dus nog steeds grote plannen op de mijlpaal leeftijd van 100 jaar. Maar wat niet veranderd is, is de aandacht voor modellen met huis, tuin en keuken techniek. Wat de 323 in 1977 was, dat is de CX-3 misschien wel anno 2020.

Deze compacte SUV heeft net een facelift ondergaan: de modeljaar 2021 uitvoering kenmerkt zich door een nieuw, opvallendere grille, een fris design en chromen applicaties. Ook hebben de Japanners veel aan de uitrusting gedaan. De enige motor is de 2,0 liter benzine SkyActiv-G unit met een vermogen van 121 pk. Om nog meer brandstof te besparen is hij nu ook leverbaar met cilinderuitschakeling. Bij een lage belasting van de motor zijn 2 van de 4 verbrandingskamers tijdelijk uitgeschakeld. Dit betekent dat de CX-3 niet meer dan 5,3 liter benzine (gemeten volgens de NEDC norm) per 100 kilometer nodig heeft. Met automatische transmissie is dat 6,0 liter. Ook nieuw zijn de geoptimaliseerde voorstoelen, die tijdens lange ritten comfortabeler moeten zijn en bescherming moeten bieden tegen vermoeidheid. Tot de standaarduitrusting behoort nu het infomediasysteem Mazda Connect, dat nu ook een draadloze verbinding biedt voor smartphones via Apple CarPlay en Android Auto. De City Emergency Brake assistent is nu reeds in de basisversie standaard. Hij is actief tot 80 km/u en werkt ook in het donker. De prijs van de gelimiteerde Sport Selected uitvoering bedraagt 25.990 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.