Nieuwstelex: Ferrari komt met hybride V6 aandrijflijn

0

+++ De enorme grille van de nieuwste BMW 4-serie kan niet unaniem op bijval rekenen onder fans van het propellermerk. Ze zijn niet de enigen: de voormalige ontwerper van de Duitse firma, Franck Stephenson, vindt dit luchtrooster niet erg sierlijk. De man die eindverantwoordelijk was voor een deel van het uiterlijk van de eerste generatie X5, denkt dat het Duitse bedrijf het mis heeft met dit ontwerpelement. Stephenson prijst het nemen van risico’s door BMW en de prachtige proporties van de nieuwe 4-serie. Maar hij betreurt dat dit model niet langer beschikt over de Hofmeister knik; een iconisch designkenmerk van de auto’s uit München. Ook vindt hij het waanzin om de 4-serie zo’n grote grille te geven. +++

+++ Er worden in China nieuwe batterijen ontwikkeld die nikkel noch kobalt bevatten. Die zijn gunstiger voor het milieu en zouden het mogelijk maken om meer elektrische auto’s op de markt te brengen voor minder geld. CATL (Contemporary Amperex Technology Limited), dat onder meer batterijen levert aan Tesla, is bezig met de ontwikkeling van deze batterijen. Nikkel is een moeilijk en duur element om te produceren. Zijn hoge prijs houdt een uitbreiding van het aanbod van elektrische auto’s tegen. Dezelfde logica geldt voor kobalt. Deze 2 componenten uit batterijen halen, is een cruciale stap, niet enkel voor de planeet, maar ook voor de portefeuille van de autofabrikanten en hun klanten. Er zijn nog geen details bekend over de kosten of de compositie van deze nieuwe generatie batterijen van CATL. +++

+++ Na een paar jaar gebruik te hebben gemaakt van turbo’s, bereidt FERRARI een verdere verandering in de aandrijving van haar bolides met middenmotor voor: een overstap naar een V6 hybride. Dergelijke techniek gebruikt Ferrari al in de Formule 1. Maar voor haar modellen die bestemd zijn voor de openbare weg heeft het merk deze architectuur niet meer toegepast sinds de Dino, al droeg die sportwagen niet het steigerend paard op zijn lichaam. Door af te zien van de dubbel geblazen 3,9 liter grote V8 en in plaats hiervan te opteren voor een ​​nieuwe V6 met kleinere cilinderinhoud voor de opvolger van de F8 Tributo, die in 2022 wordt verwacht, loopt Ferrari het risico puristen te beledigen. Vooral omdat het ook hybridisatie zal toevoegen. Betrapte prototypes maken duidelijk dat het geluid van de nieuwe motor ver verwijderd zal zijn van de melodie van de atmosferische V12 van de 812 Superfast. Maar gelukkig voor Ferrari is het enthousiasme voor de akoestische kwaliteiten van de dubbel geblazen V8 niet unaniem. Qua vermogen zouden de ingenieurs van Maranello geen moeite moeten hebben om de 720 pk van de huidige F8 Tributo te benaderen, dit dankzij de assistentie van elektromotoren, terwijl de CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verminderd. Maar voorlopig blijven de grijze gebieden talrijk: het is met name niet bekend of er een mogelijkheid zal zijn om de accu met een stekker op te laden, zoals bij de grote zus SF90 Stradale, of dat Ferrari tevreden zal zijn met een lichtere vorm van hybridisatie. +++

+++ De top-10 van best verkochte elektrische auto’s in de eerste helft van 2020 wordt in FRANKRIJK aangevoerd door de Renault Zoé (17.651 exemplaren) en de Peugeot e-208 (8.954 stuks). Daarna volgen de Tesla Model 3 (3.562), de Hyundai Kona Electric (1.855), de DS 3 Crossback E-Tense (1.729 exemplaren), de Kia e-Niro (1.532), de Citroën C-Zero (1.472), de Nissan Leaf (1.412), de Peugeot e-2008 (795) en de BMW i3 (773). Terwijl het coronavirus de automobielwereld bijna 3 maanden lamlegde, doet de elektrische markt het vrij goed in Frankrijk. De verkoop van emissievrije voertuigen kende een spectaculaire stijging in de eerste helft van 2020: 114 procent. Dat zorgde voor een marktaandeel van 6,28 procent tegenover 1,95 procent. De elektrische auto trekt steeds meer Fransen aan, geholpen door genereuze fiscale en commerciële prikkels. Marktleider is zoals gezegd de Renault Zoé. Eind vorig jaar vernieuwd, trekt de compacte emissievrije Fransman steeds meer klanten en noteert het een afzetstijging van bijna 99 procent ten opzichte van 2019. Het meest verrassend is echter om de Tesla Model 3 op de derde plaats te vinden. Het model deed het goed ondanks een hoge instapprijs. Een mooie score voor een dure sedan. Merk op dat de eerste elektrische SUV (pas) als vierde in de statistieken staat (de Hyundai Kona Electric). De laatste plaats in de top-10 gaat naar de BMW i3. De kleine Beierse stadsbewoner is aan het verouderen (maar zal nog tot 2024 te koop zijn) en niet bepaald goedkoop. +++

+++ De vereniging van Europese autofabrikanten ACEA heeft een reeks interessante statistieken gepubliceerd. Daaruit leren we onder meer de GEMIDDELDE LEEFTIJD VAN HET WAGENPARK in elk land van de Europese Unie. Niet geheel verrassend blijkt dat landen in Oost Europa een veel ouder wagenpark hebben dan lidstaten in het westen van het continent. Het land dat alle records klopt is Litouwen, waar een auto gemiddeld 16,9 jaar oud is. Het wordt gevolgd door Estland (16,7 jaar) en Roemenië (16,3 jaar). Aan de andere kant van het klassement, waar men dus met de meest recente auto’s rijdt, vinden we Luxemburg in de koppositie. Een auto is daar gemiddeld 6,4 jaar oud. Het wordt gevolgd door Oostenrijk (8,2 jaar), Ierland (8,4 jaar), België (9 jaar) en Frankrijk (ook 9 jaar). Autonatie Duitsland komt daar net achter met 9,5 jaar. De gemiddelde leeftijd van auto’s op de Europese wegen is 10,8 jaar. Een ander gegeven dat we uit de statistieken kunnen afleiden, is het aantal autofabrieken per land. Het zal niemand verrassen dat Duitsland de lijst aanvoert met niet minder dan 42 locaties op zijn grondgebied. Het wordt gevolgd door Frankrijk (31 fabrieken), het Verenigd Koninkrijk (30), Italië (23) en Spanje (17). Tot slot keek de ACEA ook naar de CO2-uitstoot van het wagenpark van elk land. Noorwegen, dat al jarenlang met grote subsidies heel sterk inzet op puur elektrische voertuigen, bezet de eerste plaats, met een gemiddelde uitstoot van 59,9 gram CO2/km. De slechtste leerling van de klas op dit vlak is Bulgarije, met 137,6 gram/km. Nederland zit op een gemiddelde van 98,4 gram/km). +++

+++ Het felbegeerde roze papiertje (rijbewijs) is tegenwoordig een pasje. Dat is op zich geen schokkende wijziging. Maar voor de GROENE KAART is het een ander verhaal. Die is namelijk voortaan wit van kleur. De wijziging ging 1 juli jl. in. De Council of Bureaux in Brussel heeft besloten dat nationale autoverzekeraars voortaan witte kaarten mogen uitgeven. De groene exemplaren die werden gedrukt vóór 1 juli blijven geldig tot de vervaldag. Vorige maand is ook besloten dat het document elektronisch mag worden toegestuurd, al is nog niet duidelijk of dit ook op internationaal niveau gaat gelden. De politie zal niet in alle landen aanvaarden dat het document voortaan enkel elektronisch beschikbaar is. Het advies is daarom om toch een exemplaar van de witte kaart af te drukken en in het voertuig te plaatsen. Een auto kan namelijk verschillende bestuurders hebben, of er kan sprake zijn van slecht internetbereik. De groene, en nu dus voortaan witte, kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Het is een document of een pasje. Daarop staat een overzicht van de landen waar de auto verzekerd is. Het kenteken, de periode en het kaartnummer (dat opgeschreven moet worden op het Europees schadeformulier indien er een aanrijding heeft plaatsgevonden). +++

+++ De Duitse autotentoonstelling IAA is verhuisd naar München. Het 2-jaarlijkse tentoonstelling zal plaatsvinden van 7 tot 12 september 2021 en wordt gehouden op 3 locaties, waarvan 2 in het hart van de Beierse stad. Na de flop van 2019 is het show van Frankfurt vervangen door München. De nieuwe IAA zal echter niets meer te maken hebben met wat wij kenden langs de Main. Zo is het gedaan met de massabijeenkomst. De IAA VAN MÜNCHEN zal meer bescheiden zijn met slechts 6 publieksdagen: van 7 tot 12 september. De shows zal zich vooral richten op nieuws, conceptstudies en innovatieve technologie. Het wordt dus geen tentoonstelling van alle modellen van de fabrikanten. De IAA van München zal worden gehouden op 3 locaties, waarvan 2 in het centrum en 1 in het expo centrum van de Beierse hoofdstad. De eerste zone, in het centrum, zal een Open Space zijn met conceptstudies en oplossingen voor mobiliteit van de toekomst. Een beetje verder komt de Blue Lane waar men prototypes zal kunnen testen op een parcours dat is verbonden met het expositiecentrum. Die laatste locatie is de derde, meer traditionele zone, waar de fabrikanten hun meest recente creaties en nieuwste modellen kunnen voorstellen. Professionals zullen op de IAA van München worden getrakteerd op forums, conferenties en platforms om ideeën uit te wisselen en handel te drijven. +++

+++ Tata Motors heeft nadrukkelijk ontkend dat het van haar kwakkelende Britse dochter JAGUAR LAND ROVER af wil. Een aantal Britse kranten had gemeld dat het niet in aanmerking komen voor staatssteun om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden reden zou zijn om het bedrijfsonderdeel te verkopen. Tata Motors ontkent die berichten echter categorisch. “Jaguar Land Rover is en blijft een steunpilaar voor ons bedrijf”, zo valt in een verklaring van het moederbedrijf te lezen. Ondanks het feit dat het Britse merkenduo dit jaar circa 1 miljard euro verlies zal lijden, is er volgens Tata Motors sprake van een “sterke marktpositie”. Het Indiase moederbedrijf blijft wel met de regering in Londen overleggen over andere mogelijke steunmaatregelen. Tata Motors nam het toen noodlijdende Britse merkenduo in 2008 over van Ford. Jaguar Land Rover werd daarna verrassend snel winstgevend, maar de Britse autofabrikant zit sinds 2019 weer in de problemen, reden voor het Indiase moederbedrijf om vorig jaar 3,9 miljard dollar af te schrijven op deze divisie. In het laatste boekjaar, dat op 31 maart jl. afliep, leed Jaguar Land Rover een verlies van 470 miljoen euro, terwijl het in de periode april t/m juni voor nog eens bijna 430 miljoen euro aan rode cijfers schreef. In dit tijdvak verkochten Jaguar en Land Rover samen niet meer dan 74.067 auto’s, oftewel 42 procent minder dan een jaar eerder. +++

+++ De regering van JAPAN zou Honda en Nissan eind vorig jaar hebben gevraagd om een ​​’fusie’ te bespreken. Maar de 2 partijen weigerden onmiddellijk om over dit onderwerp om de tafel te gaan zitten. Na de val van Carlos Ghosn als topman is Nissan, evenals diens alliantie met Renault, in zwaar weer terecht gekomen. Ook bij Honda staan de prestaties onder druk. Krachtenbundeling zou volgens de Japanse regering een oplossing kunnen zijn, ook om tegenwicht te bieden aan Toyota dat inmiddels Daihatsu, Mazda, Subaru en Suzuki onder haar vleugels heeft. Maar Honda is nooit het type bedrijf geweest dat ambitieuze fusies aanging of gedurfde overnames deed. Bij deze autofabrikant heerst bovendien een heel andere, door technologie gedreven, cultuur dan bij Nissan, waar kwantiteit jarenlang boven kwaliteit ging. De Japanse regering heeft vooral zorgen om Nissan, dat in ‘gevaar’ zou kunnen komen ​​als de alliantie met Renault in een breuk eindigt. Dat er weerzin is tegen een nationale fusie, zal ook te maken hebben met het feit wie de leiding krijgt bij de combinatie. Honda en Nissan vinden zichzelf vooralsnog te goed om voor elkaar te buigen. +++

+++ De nieuwe KIA Sorento kan helemaal alleen parkeren. Met alleen de sleutel in de hand kan de bestuurder zijn MPV vragen om in of uit een krappe parkeerplaats te rijden. Deze technologie is nu nog vooral gereserveerd voor dure modellen, maar vindt door het initiatief van Kia nu ook toepassing in het middenklasse SUV segment waarin de Sorento opereert. De bediening is gemakkelijk: met de sleutel kan de bestuurder de auto vooruit of achteruit in zeer krappe plaatsen positioneren. Dat is handig wanneer een andere automobilist te dichtbij heeft geparkeerd. De Sorento moet wel in de juiste lijn staan van de parkeerplaats. Daarna kan het systeem het gaspedaal, de remmen en het stuur bedienen om het manoeuvre uit te voeren. Dat is mogelijk dankzij een reeks ultrasone sensoren, maar ook dankzij de achteruit rij camera. Als de Sorento een obstakel tegenkomt, stopt hij en begint hij pas weer te rijden als de weggedeelte weer vrij is. +++

Reageren is niet mogelijk.