Ook Porsche lijdt verlies

0

Porsche is in de rode cijfers terecht gekomen. De autofabrikant meldt in haar halfjaar cijfers dat het mede vanwege de corona crisis een netto verlies van 329 miljoen euro heeft geleden. In dezelfde periode vorig jaar werd er door Porsche nog 2,38 miljard euro verdiend.

Op dit moment is de marktsituatie voor auto’s te onzeker om een betrouwbare en realistische prognose voor het tweede semester af te kunnen afgeven, zo laat Porsche weten. Toch denkt de autofabrikant dit jaar wel met een positief resultaat te kunnen afsluiten.

Porsche heeft in de eerste jaarhelft wereldwijd 116.964 auto’s afgeleverd; een daling van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2019. De SUV modellen van het merk waren het meest in trek, gevolgd door de 911. Van deze sportwagen werden ondanks de corona crisis in de eerste 6 maanden van dit jaar meer exemplaren afgeleverd dan in dezelfde periode van 2019. Het aantal leveringen lag met 16.919 stuks 2 procent hoger. Van de Cayenne werden 39.245 exemplaren aan de man gebracht. Daarmee is de SUV het populairste model van Porsche. Zijn kleinere broer Macan ging 34.430 keer over de toonbank.

China is de belangrijkste afzetmarkt voor Porsche. Daar vonden 39.603 nieuwe auto’s van het merk een eigenaar. De afzetdaling bleef daarmee beperkt tot 7 procent. Ook in de rest van Azië, het Midden-Oosten en Afrika gingen de zaken relatief goed, want op 3 procent na werd hetzelfde verkoopresultaat als in de eerste helft van 2019 gerealiseerd. Grote klappen liep Porsche evenwel op in de Verenigde Staten (-20 procent) en op de Duitse thuismarkt (-25 procent).

 

Tesla verslaat koploper Porsche in toonaangevend onderzoek

Porsche eindigde jarenlang bovenaan in het zogeheten APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) onderzoek van J.D. Power. Daarmee wordt in kaart gebracht welke emotionele band eigenaren met hun automerk hebben. Ook wordt gevraagd of de auto voldoet aan de verwachting die men vooraf had. Criteria zijn zaken als comfort, luxe en de sensatie die men krijgt wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Vooral op dat laatste aspect heeft Tesla nu veel meer punten gescoord.

Daardoor ging Tesla er ook met de totaalwinst vandoor. Van een maximale score van 1.000 punten scoorde Tesla er 896. Porsche moest genoegen nemen met 881 punten. Niemand is (in de Verenigde Staten althans) zo blij met zijn auto als de Tesla rijder. Het onderzoek van J.D. Power had ook nog een andere opvallende uitslag. Nog nooit was het gat tussen de premium merken en de volumelabels. Dit betekent dat de fabrikanten van minder statusrijke auto’s bezig zijn met een opmars. Gemiddeld scoren premium merken 861 punten. De volumelabels eindigden met 838 punten daar niet ver achter.

 

Reageren is niet mogelijk.