Prijs vergelijking Audi SQ7 TFSI en SQ8 TFSI

0

Audi verplicht fans van een sportieve SUV met 4 ringen op de grille niet langer om diesel te tanken. Zowel de SQ7 als de SQ8 kunnen nu namelijk in 4.0 V8 TFSI uitvoering worden besteld. Die is 507 pk / 770 Nm sterk.

Vorig jaar dacht Audi nog een renaissance van de dieselmotor te kunnen bewerkstelligen: met schone exemplaren zou de autoconsument heus wel weer verleid kunnen worden, zo was de gedachte. Maar het blijkt vechten tegen de bierkaai te zijn: vorige maand bleef het verkoopaandeel van dieselauto’s in Nederland steken op 5 procent. Daarom telt Audi nu haar knopen en gaat zij haar sportieve S modellen ook weer in benzinevorm leveren.

Onder de kap van de 2 mastodonten SQ7 en SQ8 kan namelijk ook een benzine V8 geplaatst worden: een 4,0 liter grote TFSI unit die goed is voor 507 pk en 770 Nm. Met die krachtbron sprinten de SQ7 en SQ8 in slechts 4,1 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De 8-traps Tiptronic automaat en Quattro vierwielaandrijving brengen de kracht van de 4.0 TFSI over op de weg.

AudiJaguarMaseratiMercedes-Benz
Q7F-PaceLevanteGLS
S 4.0 TFSISVR 5.0 S580 4Matic
157.060 euro156.960 euro154.003 euro159.827 euro
AudiBMWLand RoverPorsche
Q8X7Range Rover SportCayenne
S 4.0 TFSIM50iHSE Dynamic 5.0GTS
171.790 euro172.333 euro171.700 euro178.900 euro

Afhankelijk van de uitrusting verbruikt de SQ7 tussen de 12,0 en 12,1 liter benzine per 100 kilometer, hetgeen een CO2-uitstoot van 276 tot 278 gram/km betekent. Voor de SQ8 is het verbruik identiek, maar de emissiewaarden vallen iets lager uit: 275 tot 276 gram. Voor maximale efficiency beschikt de 4.0 TFSI V8 over cilinderuitschakeling. Het geluid van de V8 wordt versterkt door actuatoren in het uitlaatsysteem. Actieve motorsteunen minimaliseren de overdracht van trillingen op de carrosserie.

De SQ7 en SQ8 beschikken standaard over adaptieve luchtvering en vier wiel besturing. Voor maximale precisie kan de bestuurder met Audi Drive Select kiezen uit tal van rij programma’s: Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, Allroad, Offroad en Individual. De SQ7 en SQ8 zijn leverbaar met een sport differentieel, in combinatie met actieve rol stabilisatie. Dit beperkt het overhellen van de carrosserie in snelle bochten. Standaard op de SQ7 zijn 20 inch velgen; optioneel is tot 22 inch mogelijk. De SQ8 beschikt standaard over 21 inch wielen; 22 of 23 inch is optioneel mogelijk. De SQ7 en SQ8 hebben remschijven met een diameter van 400 mm aan de voorzijde met zwartgelakte klauwen die voorzien zijn van S logo’s. Keramische remschijven rondom met antraciet grijs uitgevoerde remklauwen zijn als optie te monteren.

Audi laat weten dat de SQ7 en SQ8 TFSI aanstaande herfst in Europa op de markt komen. De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend: respectievelijk 157.060 euro en 171.790 euro. De SQ7 en SQ8 staan op een hightech onderstel en krijgen op het gebied van internet en assistentie tal van nieuwe functies. Die zouden de bediening van de Audi moeten vergemakkelijken en het comfort naar een hoger niveau stuwen.

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 9 juli 2020, 09.04 uur.

Reageren is niet mogelijk.