PSA heeft interesse in E-Tech techniek van Renault

0

Er gaan geruchten dat PSA het E-Tech hybride systeem van landgenoot en rivaal Renault momenteel aan een nauwkeurige inspectie onderwerpt. De fabrikant van auto’s met het wybertjes logo is op zijn beurt niet tegen de verkoop van de betreffende technologie als daarmee de kostprijs verlaagd kan worden.

Na diverse overlopers van Renault naar PSA, worden er momenteel transfers in de tegenovergestelde richting gedaan, met name in de vorm van Gilles Vidal die de designafdeling van de autofabrikant uit Billancourt zal gaan leiden. Maar in de wandelgangen valt te vernemen dat PSA sterk geïnteresseerd is in de E-Tech hybride technologie van haar rivaal. Het gerucht lijkt misschien belachelijk, want de autofabrikanten lijken gezworen vijanden te zijn. Maar samenwerking zou niet nieuw zijn. Sinds 1975 maakten Peugeot en Renault namelijk decennialang gebruik van dezelfde V6 benzinemotor. Dus waarom zou er nu niet overgegaan worden tot krachtenbundeling op het gebied van aandrijftechniek van de 21ste eeuw?

De hybride E-Tech architectuur is goed bekend bij PSA sinds Alain Raposo, hoofd R&D aandrijflijnen (die eind augustus vertrekt), chef was van het ontwikkelingsteam tijdens zijn carrière bij Renault. Omgekeerd is de voormalige technische topmanager van PSA, Gilles Le Borgne, nu werkzaam bij Renault. In de wereld van (Franse) ingenieurs is de wereld dus blijkbaar klein.

Tijdens een privébezoek aan het ontwikkelingscentrum van Renault in Lardy, begin 2020, vertelden de ingenieurs mij dat veel fabrikanten zeer geïnteresseerd waren in de E-Tech technologie en dat Renault klaar was om het te verkopen om daarmee lagere productiekosten te realiseren. Er bestaat al een precedent voor wat betredt hybride aandrijving aangezien Ford de knowhow van Toyota bij sommige van haar modellen heeft toegepast. PSA heeft zelf een joint venture opgericht met Punch Powertain om een ​​geëlektrificeerde DCT7-versnellingsbak te ontwikkelen en te produceren die vanaf 2022 als een milde hybride assistent op de 1.2 PureTech benzinemotor zal werken en vanaf 2023 als een automatische transmissie tevens dienst zal doen ter vervanging voor de door Aisin geleverde EAT8 versnellingsbak van de stekker hybride modellen.

Waarom zou PSA dan naar Renault kijken? In kleine kring wordt onder technische experts de vindingrijkheid van het systeem van Renault (met onder andere een koppelingsloze versnellingsbak geprezen), waarvan het grote voordeel is dat de kostprijs mettertijd zal dalen. Dit financiële aspect is voor bepaalde modellen, zoals B segment hatchbacks, waarop de marge laag is, erg interessant. Bovendien is de Punch Powertrain e-DCT transmissie niet zo compact als de unit van Renault, en bovenal aanzienlijk duurder dan de E-Tech techniek. Vandaar de grote nieuwsgierigheid van PSA! Een eventuele deal zal zonder meer de zegen van de Franse overheid krijgen, die aandeelhouder van beide autofabrikanten is. Hoe meer er wordt samengewerkt, hoe sterker de nationale auto-industrie van Frankrijk wordt, zo is de gedachte.

Reageren is niet mogelijk.