De Moke keert terug. Lees hier de prijs indicatie!

0

De opvallende Mini Moke was van 1964 tot 1993 de lieveling van de jetset in zonnige oorden. Het strandwagentje op het onderstel van de originele Mini was vederlicht en bij gebrek aan een volwaardig dak of deuren enkel geschikt voor warmere klimaten. Daar paste hij prima bij de vakantiewoning van (extreem) rijken. Omdat nostalgische auto’s nog steeds in de mode zijn, gebeurt het wel vaker dat iemand een replica van de Moke op de markt brengt, doorgaans voorzien van elektrische aandrijving om er toch een modern tintje aan te geven.

Maar nu hebben fans van het model de rechten op de naam Moke (Engels voor ezel) verworven. Zij zijn van plan om het guitige karretje in zo origineel mogelijke configuratie weer op de markt te brengen. Dat betekent dus geen elektrische aandrijving. Net als de oorspronkelijke versie heeft de nieuwe Moke een viercilinder motor in de neus. In dit geval ontwikkelt hij 67 pk en 93 Nm. Als gemiddeld verbruik wordt 1:15 opgegeven. De 1.083 cc motor kan naar keuze aan een handbak of automatische transmissie met 4 versnellingen worden gekoppeld.

Als topsnelheid voor de fun auto wordt 109 km/u opgegeven, maar dat is natuurlijk volstrekt irrelevant voor een karretje dat is bedoeld om mee op het strand te cruisen. Voor meer comfort en extra bedieningsgemak hebben de nieuwe eigenaren van Moke nu wel zaken als stuurbekrachtiging toegevoegd. Ook is het voortaan mogelijk om de voorruit te verwarmen. Tevens zijn de ophanging en remmen verbeterd. Verder is de maatvoering iets groter om meer ruimte te kunnen bieden aan de inzittenden.

Het bedrijf, Moke International, wil aanvankelijk 56 exemplaren op de markt brengen. Die worden in het Verenigd Koninkrijk aangeboden voor 20.000 pond (exclusief belastingen). Voor Nederland met dan al snel gerekend worden op een consumentenprijs van 30.000 euro. Deze raming is niet nutteloos, want Moke International wil de orderboeken in een later stadium ook in de rest van Europa en zelfs in de Verenigde Staten gaan openen. Op termijn wil het bedrijf trouwens alsnog een elektrische versie op de markt brengen.

Het aantal van 56 stuks dat in eerste instantie op de markt wordt gebracht, is niet toevallig gekozen. Het verwijst naar het aantal kaarsjes dat het autootje anno 2020 op zijn verjaardag uitblaast. De Moke kwam in 1964 op de markt als recreatievoertuig na mislukte pogingen om het ontwerp aan het Britse leger te slijten als lichtgewicht militair voertuig. Met het idee dat de wagentje hangend onder een helikopter van A naar B kon worden verplaatst, was niks mis, maar door de kleine wieltjes was de grondspeling veel te klein om de Moke in het terrein zijn mannetje te laten staan. Dus hield het Britse leger het bij Land Rovers.

De Moke komt uit de tekenpen van Mini ontwerper Alec Issigonis. Het Britse leger zag er dus niks in, maar het ontwerp groeide uit tot een ware cultauto en tot een van de meest sympathieke auto’s ooit. Tienduizenden exemplaren rolden er vanaf 1964 tot 1993 van de band en diverse beroemdheden die woonachtig waren aan de Cote d’Azur kochten een exemplaar. Bij de nieuwe editie, waarvoor de eerste voorbereidingen 7 jaar geleden werden gestart, is er keuze uit 14 kleuren en men krijgt er een stoffen kap bij voor het geval men in een stortbui terechtkomt.

De CEO van Moke International, Isobel Dando, heeft in het verleden gewerkt als International Sales Manager bij de BMW Groep en als hoofd Sales plus commercieel directeur bij Rolls-Royce. Een ervaren dame dus, die nu aan het roer komt te staan van haar ‘eigen’ merk. Met gepaste trots deelt zij nu de eerste beelden van het herboren icoon, dat meer dan 2 druppels water op het origineel lijkt. Het kan niet anders dan dat er meer animo is voor de nieuwe Moke dan de eerste oplage van 56 stuks!

 

Reageren is niet mogelijk.