Fraai, maar niet voor Europa: de nieuwe Nissan Z

0

Er is goed en slecht nieuws van Nissan: er komt na 11 jaar eindelijk een nieuwe Z sportwagen. Deze Z Proto, die er overigens al zo goed als productierijp uitziet, is daar een voorproefje van. Het slechte nieuws is dat hij niet naar Europa komt. Volgens Nissan omdat er geen winst mee te behalen valt. Sterker nog: als gevolg van de gestaag strengere CO2 emissienormen zou de nieuwe sportwagen de Japanse autofabrikant in de Europese Unie alleen maar op (nog) meer kosten jagen.

Het is sowieso lastig om een businesscase voor een sportwagen te maken. Voor de thuismarkt, andere delen van Azië en voor Noord Amerika is die er dus wel, maar voor Europa niet (meer). Dat heeft niet alleen met de uitstoot regels te maken (die nergens ter wereld strenger zijn), maar ook omdat menig autoconsument liever een SUV heeft dan een sportwagen. Toyota heeft om deze reden samenwerking gezocht met BMW. Anders zouden de Supra respectievelijk Z4 niet rendabel te krijgen zijn. Renault dacht met Alpine op eigen kracht een comeback te kunnen maken, maar na amper 3 jaar is duidelijk dat de A110 voor een flinke financiële kater gaat zorgen.

Dat Nissan voorzichtig is met het selecteren van verkoopregio’s voor haar nieuwe sportwagen is dus begrijpelijk. Hoewel de Japanners nauw samenwerken met Renault en Mitsubishi, kon er voor wat betreft de ‘Z’ geen beroep worden gedaan op deze partners. De nieuwe sportwagen diende helemaal zelfstandig ontwikkeld te worden. Nissan neemt daarmee duidelijk risico want het autokerkhof ligt vol met modellen die niet aan de verkoopverwachtingen hebben voldaan. Waarom de Japanners dan toch een nieuwe Z gaan bouwen? “Dat is alsof je zou vragen waarom mensen ademen. Het is een integraal onderdeel van het leven bij Nissan”, aldus vice designdirecteur Alfonso Albaisa.

Wat gaan we missen? Een compacte (4,35 meter) sportcoupé met 2 zitplaatsen en een direct ingespoten, dubbel geblazen aluminium V6 (vermoedelijk een 406 pk / 475 Nm sterke 3,0 liter met 2 intercoolers, elektronische wastegate en variabele kleptiming van premium dochter Infiniti) die zijn vermogen naar de achterwielen stuurt via een handgeschakelde 6-bak. Een smakelijk recept voor lekker gummen dat Nissan voor de eerdere edities van de ‘Z’ ook gebruikte. Voor de nieuwe generatie hebben de Japanners dan ook heel wat inspiratie uit het verleden opgedaan. De knalgele lak kleur met parelglans effect werd in combinatie met het zwarte dak eerder toegepast bij de originele Z (240Z, 260Z en 280Z) en de laatste 300ZX; modellen die ook als muze dienden voor respectievelijk het silhouet en de relatief eenvoudige achterlichten. Zoals het hoort bij een Nissan Z, is de motorkap iets hoger dan de kont, wat hem zijn karakteristieke, oplopende schouderlijn geeft.

De ronde, ietwat druppelvormige koplampen zijn voorzien van LED techniek en uit 2 halve cirkels opgebouwd, volgens Nissan een knipoog is naar de ooit alleen in Japan leverbare 240ZG. In de hoekige grille zitten duidelijke invloeden van de luchtroosters van de 350Z en 370Z.

Voor de rest doet het design vermoeden dat deze nieuwe generatie gebaseerd wordt op het onderstel van de 370Z. Ook de C stijl lijkt heel erg op die van de huidige editie. Sterker nog: de gehele ‘stance’ en alle belangrijke elementen (deuren, pilaren, breedte) lijken gelijk aan die van de 370Z te zijn. Er is dus een kans dat er sprake is van een doorontwikkeling. Dat is overigens niet uitzonderlijk bij sportwagens: de ‘nieuwe’ Porsche 911 is technisch gezien namelijk identiek aan de ‘991’ generatie en de Ferrari F8 Tributo is gewoon een doorontwikkelde 458/488.

De 1,31 meter lage Z Proto is een 4,38 meter lange en 1,85 meter brede coupé met een relatief lange snuit en een relatief korte, recht aflopende bilpartij waarmee het model trouw blijft aan de Kamm bips van zijn verre voorvaderen. Wat formaat betreft is de nieuwe Z vergelijkbaar met de Porsche 718 Cayman. De Z Proto, en dus ook de uiteindelijke productieversie, lijkt meer dan zijn recente voorgangers trouw te blijven aan de roots van de Z modellen.

Het interieur ziet er, ondanks de 2 digitale displays voor het instrumentarium en het infotainment, eerder klassiek uit dan hypermodern. De 3 metertjes bovenop het dashboard zijn een traditie voor een Z model van Nissan. Ondanks dat de cockpit doorspekt is met invloeden uit het verleden, is het achter het stuur van de Proto Z geen Spartaanse bedoening. Zo heeft de Nissan een digitaal instrumentarium met een diameter van 12,3 inch.

Zoals gezegd ziet de Z Proto er zo goed als productierijp uit, maar Nissan kondigt nog niet aan wanneer de definitieve versie van de nieuwste ‘Fairlady’ (die 400Z gaat heten) zal worden voorgesteld. In ons geval blijft het sowieso bij een virtuele kennismaking. “In Europa blijven de prioriteiten van Nissan gericht op het vernieuwen van het cross-over assortiment en het elektrificeren van het aanbod”, aldus een woordvoerder van de fabrikant. Daarmee lijkt het Z hoofdstuk van Nissan in Europa afgesloten te zijn. De in 2009 gepresenteerde 370Z slaat het  betreffende boek dicht. Sinds de lancering van die sportwagen zijn er in Nederland 84 exemplaren van verkocht. In 2010 had de 370Z zijn topjaar: toen vonden 32 stuks een eigenaar. Zijn voorganger 350Z scoorde aanmerkelijk beter. Daarvan zijn in ons land 605 exemplaren verkocht.

 

Reageren is niet mogelijk.