Giant prijsstelling voor nieuwe Suzuki Across

0

Nog maar 2 dagen geleden werd op deze website de vraag gesteld of Peugeot moeite zou hebben met de verkoop van een 65 à 70 mille kostend model, de 3008 PSE. Nu is er een andere stekker hybride SUV waarover dezelfde vraag kan worden gesteld: de Suzuki Across. Deze variatie op het Toyota RAV4 thema gaat namelijk 65.000 euro kosten.

Dat is meer dan 2 keer zo veel geld als de huidige duurste Suzuki moet opbrengen, de Jimny 1.5 Stijl (32.049 euro). In juni kondigde Autointernationaal.nl de Across aan het de artikel kop “De giant Suzuki is terug!”, maar de prijs is dus ook gigantisch. Althans, voor Suzuki begrippen. Het Japanse automerk zal op zoek moeten gaan naar een compleet nieuwe klantengroep met een veel dikkere portemonnee dan haar huidige cliëntèle. Voor particulieren zal de Across al snel te duur zijn. Suzuki zal het dus moeten hebben van de zakelijke markt, maar daar heeft het merk traditioneel geen sterke positie. Normaliter laat Suzuki haar prijzen eindigen op ’49’ of ’99’ euro, maar dat vond zij in het geval van de Across blijkbaar te veel moeite.

SuzukiAudiBMWDS
AcrossQ5X37 Crossback
2.5 Plug-in Hybrid50 TFSI e QuattroxDrive30eE-Tense 300 So Chic
65.000 euro65.480 euro62.306 euro59.890 euro
Land RoverLand RoverMercedes-BenzVolvo
Discovery SportRange Rover EvoqueGLCXC60
P300e SE R-DynamicP300e SE300e 4MaticT6 Recharge Business+
65.250 euro65.195 euro64.960 euro64.995 euro

Afijn, gelukkig kent de Across wel een zeer complete standaarduitrusting. Zo beschikt hij standaard onder meer over LED verlichting, stoelverwarming voorin & achterin (buitenste zitplaatsen), stuurwiel verwarming, automatische airconditioning, 19 inch lichtmetalen velgen, draadloos laden voor mobiele telefoons en een 9 inch touchscreen met Apple CarPlay plus Android Auto. Ook het Suzuki Safety System Pro, met onder meer Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), Road Sign Assist (RSA), Lane Tracing Assist (LTA), Blind Spot Monitor (BSM), Pre‑ System (PCS) en Rear Crossing Traffic Alert (RCTA), is standaard op de Across.

De Across ontleend zijn bestaansrecht aan zijn stekker hybride aandrijflijn. Daarmee kan Suzuki de gemiddeld CO2-uitstoot van haar in Europa verkochte auto’s verlagen, en zo torenhoge boetes vanuit Brussel vermijden. Althans dat is het idee, want die gedachtegang snijdt alleen hout als wij de Across gaan kopen. De prijs is zoals gezegd stevig, maar dan krijg je wel een aandrijflijn die bestaat uit een 2,5 liter benzine 4 cilinder van 185 pk die wordt bijgestaan door een elektromotor met 183 pk (en 270 Nm koppel). Voor de achterwielen is er een tweede elektromotor. Die is 55 pk en 121 Nm sterk. Het systeemvermogen bedraagt 306 pk. Daarmee kan de Across in 6,0 seconden naar 100 km/u sprinten. Ook zijn elektrische range is imposant, want met de 18,1 kWh grote lithium/ion accu kan de Suzuki 75 kilometer achter elkaar volledig elektrisch afleggen, hetgeen volgens de importeur meer dan voldoende is voor het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer in Europa van ongeveer 50 kilometer. De gemiddelde afstand die in Nederland tijdens dergelijke ritten wordt afgelegd, bedraagt zelfs slechts 23 kilometer.

“Met zijn efficiënte aandrijflijn is de Across klaar voor de werkweek, maar met zijn standaard slimme vierwielaandrijving en bodemvrijheid van 190 millimeter is het nieuwe topmodel van Suzuki ook goed voorbereid op een avontuurlijk weekend”, zo schrijft de importeur in haar persbericht. Aan boord is genoeg ruimte voor 5 volwassenen en hun bagage. Door de slimme locatie van het accupakket, is er zelfs met het standaard reservewiel 480 liter aan kofferbak capaciteit beschikbaar. Met de achterbank neergeklapt, is dit uit te breiden tot 1.604 liter. Het trekgewicht bedraagt 1.500 kilogram.

De Suzuki Across is vanaf nu direct te bestellen bij de Suzuki dealer. Klanten kunnen kiezen uit 6 verschillende exterieurkleuren: White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Gray Metallic en Dark Blue Mica. Eind september zullen de eerste exemplaren van de Across geleverd worden.

Reageren is niet mogelijk.