MG denkt na ZS EV ook succes te hebben met de HS. Is dat terecht?

0

Het verkoopsucces van de elektrische ZS EV smaakt het tegenwoordig Chinese automerk MG naar meer. Daarom zal het gamma worden uitgebreid met een groter SUV model. Die kan ook worden opgeladen, maar is desondanks slechts deels geëlektrificeerd. Oftewel het is een stekker hybride. De HS komt in het eerste kwartaal van 2021 naar Nederland. MG rekent vast op fraaie verkoopresultaten, maar Autointernationaal.nl denkt dat de belangstelling voor de stekker hybride HS duidelijk minder groot zal zijn dan voor de ZS EV.

De HS is namelijk (zoals gezegd) een plug-in hybride en géén volledig elektrische auto. Dat betekent minder fiscaal voordeel en ook geen overheidssubsidie. De HS is bovendien geen kraakvers ontwerp. MG verkoopt deze SUV al sinds 2018 in China. Als de HS in Nederland op de markt komt, dan is hij dus inmiddels 3 jaar oud. Dat kan je nu al zien: optisch doet hij het meest denken aan de Mazda CX-5 die bij ons in 2017 op de markt kwam. De HS is 4,57 meter lang en 1,88 meter breed. Verder is hij 1,66 meter hoog en heeft hij een wielbasis van 2,72 meter. Dat maakt hem qua formaat vergelijkbaar met de hiervoor genoemde Mazda CX-5. Zijn grootste concurrent gaat evenwel de Ford Kuga PHEV worden. Die heeft globaal dezelfde afmetingen en beschikt eveneens over een stekker hybride aandrijflijn.

De stekker hybride versie van de HS heeft een door General Motors ontwikkelde, geblazen 1.490 cc motor onder de kap. Die is 169 pk en 250 Nm sterk. Hij krijgt assistentie van een 122 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 258 pk en dat stelt de MG in staat om, geholpen door een 10-traps automaat, in afgerond 7 seconden naar 100 km/u te laten accelereren. Daarmee is hij duidelijk vlotter dan bovengenoemde Ford Kuga PHEV die 9,2 tellen voor de sprintklus nodig heeft. Maar die concurrent heeft dan ook een 33 pk lager systeemvermogen. De altijd voorwielaangedreven stekker hybride HS heeft een accupakket met een capaciteit van 16,6 kWh en daar moet je volgens de WLTP meetcyclus 52 kilometer mee elektrisch kunnen afleggen. Dat is wat minder dan de Kuga PHEV op een volle batterijlading komt. Dit verschil is ook zichtbaar in de gemiddelde CO2 uitstoot: Ford geeft een emissiewaarde van 32 gram/km, terwijl de stekker hybride Chinees 43 gram uitstoot. Per saldo zou je dus kunnen concluderen dat beide PHEV modellen aan elkaar gewaagd zijn.

Geldt dat ook voor de prijs? Het Nederlandse tarief van de plug-in hybride HS is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de MG afgerond 34 mille gaat kosten. Dat is ruim 2.000 euro minder dan Ford voor de Kuga 2.5 PHEV Trend vraagt. MG is dus prijstechnisch in het voordeel, maar het verschil is lang niet zo groot als bij de ZS EV versus de Peugeot e-2008; modellen die qua formaat en aandrijftype ook goed vergelijkbaar zijn. Tussen deze 2 elektrische SUV modellen van afgerond 4,30 meter lengte zit een prijs gat van liefst 11 mille. De kostenvoorsprong die MG met de ZS EV heeft, is in het geval van de stekker hybride HS dus veel geringer. Tel daar het in vergelijking met de Ford nogal belegen uiterlijk bij op, evenals de eerder genoemde fiscale plus subsidie voordelen en je kan niet anders concluderen dat de HS in Nederland veel minder vlot aan zal slaan. Zelfs een flop moet niet worden uitgesloten. Dat zal de sowieso al onzekere inruilwaarde nog verder onder druk zetten.

 

Reageren is niet mogelijk.