Nieuws telex: nieuwe Skoda Fabia komt in 2021

0

+++ Auto’s van 50 JAAR EN OUDER krijgen vanaf 1 januari definitief een APK vrijstelling. Dat meldt Boudewijn Hamel, voorzitter van Stichting Overlegorgaan APK. “De RDW heeft onlangs gecommuniceerd dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hiertoe heeft besloten”. De vrijstelling geldt niet voor bussen en taxi’s die ingezet worden voor het vervoer van personen. De wetswijziging is tot stand gekomen dankzij het advies aan het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat van de Stichting Overlegorgaan APK. In 2014 werd de MRB vrijstelling voor oldtimers opgetrokken van 25 jaar of ouder naar 40 jaar en ouder. Nederland telt volgens de laatste cijfers van het CBS uit 2018 ruim 100.000 oldtimers van 46 jaar en ouder en dit aantal blijft groeien. +++

+++ Dieter Zetsche ziet af van de functie van voorzitter van de Raad van Commissarissen van DAIMLER . De voormalige CEO van het autoconcern en van Mercedes-Benz voelt zich niet gesteund door aandeelhouders. Zetsche werd genoemd als opvolger van Manfredd Bisschoff, maar bedankt nu voor de eer. “Ik wil niet hebben dat sommigen mij als last ervaren”, aldus de 67-jarige oud-topman, doelende op de kritische aandeelhouders. Zetsche zou Bisschoff tijdens de algemene jaarvergadering op 21 maart 2021 opvolgen, maar Daimler zal nu naar iemand anders op zoek moeten gaan. +++

+++ Langzaam maar zeker krijgen de fabrieken van FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES in Turijn het weer druk. Vroeger werden daar de B segment modellen Alfa Romeo MiTo, Fiat Idea en Lancia Musa gebouwd, maar de toenmalige topman Sergio Marchionne was van mening dat daar niet of nauwelijks geld mee werd verdient. De productie van luxe auto’s met een dikke marge in Mirafiori en Grugliasco moesten wel voor fraaie winstcijfers gaan zorgen. Maar de verkopen van dergelijke modellen piekten slechts kort. Reden waarom nog steeds duizenden werknemers (meer dan 4.200) thuiszitten op kosten van de Italiaanse staat. Maar de kans is groot dat zij op afzienbare termijn alsnog aan de slag kunnen. In Mirafiori zal men zich namelijk gaan bezighouden met de productie van batterijen en elektrische auto’s. De nieuwe Fiat 500 vormt slechts het begin. +++

+++ De GOEDKOOPSTE nieuwe auto werd in België in 1 jaar tijd 27 % duurder. Bij onze zuiderburen is namelijk de Dacia Logan te koop. Met dit 4-deurs model begon in 2004 de comeback van het Roemeense merk in West Europa. Het model werd met name in MCV vorm een hit. Sterker nog: Dacia is een van de weinig echt succesvolle herlanceringen een automerk in de afgelopen decennia (Bugatti staat alweer te koop en Spyker …). Zonder belastingen (en noodzakelijke aanpassingen aan de West Europese wetgeving) kostte de originele Logan 5.000 euro en dat zorgde indertijd voor dikke koppen in de kranten. Later volgde een hatchback variant, de Sandero, die ook een groot succes werd. Met de Duster had Dacia een derde verkoophit te pakken bijvoorbeeld. Vorig jaar was dit model de populairste auto onder particuliere autoconsumenten in Europa. Begin 2020 was de prijs van de Logan echter al gestegen naar 7.590 euro. In de zomer werd het tarief verhoogd naar 8.490 euro. En dat terwijl Belgen een jaar geleden slechts 6.900 euro hoefden te betalen; meer dan een kwart verschil dus. Inmiddels staat de nieuwe generatie Logan en Sandero in de startblokken klaar. De 4-deurs Dacia zal om homologatieredenen niet meer in de Europese Unie verkocht gaan worden. Dit betekent dat de Sandero de nieuwe prijsbreker van het Roemeense merk wordt, maar die gaat bij onze zuiderburen zeker niet minder dan 9.000 euro kosten. Noodzakelijke modernere techniek hebben de kostprijs namelijk omhoog gejaagd. Dit betekent dat Belgen straks 10.000 euro moeten gaan betalen voor een nieuwe auto. Nogmaals: een jaar geleden was 6.900 euro voldoende … +++

+++ De Volkswagen GOLF was de best verkochte auto in Europa in augustus. Toch neemt de populariteit van de SUV nog steeds toe. Volgens onderzoeksbureau Jato had dit autotype in augustus een verkoopaandeel van 41 procent. In totaal kozen 358.100 Europeanen afgelopen maand voor een SUV. De sterren binnen het B segment zijn de Peugeot 2008 (13.452 exemplaren), de Renault Captur (13.090) en de Volkswagen T-Roc (11.924). Bij de hatchbacks in deze formaatklasse zijn de podiumplaatsen voor de Renault Clio (16.399), de Peugeot 208 (15.382) en de Opel Corsa (15.261). In het C segment gaat de Volkswagen Golf op kop met 22.386 verkochte exemplaren, gevolgd door de Skoda Octavia (15.122) en de Mercedes A klasse (12.872). In augustus deden ook de BMW 1-serie, de Ford Puma, de Kia Niro, de Mercedes GLC, de Renault Zoé en de Volvo XC40 het erg goed, met een afzetgroei van meer dan 100 procent voor sommige modellen. Van alle auto’s die afgelopen maand in Europa werden verkocht, kende 20 procent een vorm van elektrificatie van de aandrijflijn (hybride of volledig elektrisch). Met 188.700 registraties was er sprake van een groei van 121 procent! Bij de stekker hybride modellen gaat de Ford Kuga aan kop met 4.856 exemplaren, gevolgd door de Mercedes A klasse (3.435) en de Volkswagen Passat (2.181). Mercedes heeft 2 modellen in de top 10, want ook de C klasse is er te vinden, net als Volvo. Die is met de XC40 en de XC60 vertegenwoordigd. Bij de volledig elektrische auto’s gaat Tesla (natuurlijk) aan kop, al werd de Model 3 (6.922 registraties) in augustus op de hielen gezeten door de Renault Zoé (6.136). De Hyundai Kona maakt met 4.012 verkopen deze top 3 compleet. +++

+++ In Italië is een gecamoufleerd exemplaar van de LANCIA Ypsilon betrapt. Daaruit kunnen wij afleiden dat dit model volgend jaar een milde update krijgt. Als cadeau voor zijn 10de verjaardag … De kleine 5-deurs had eigenlijk dit jaar met pensioen moeten gaan, maar de Lancia bleef in Italië (het enige land waar hij verkrijgbaar is) verrassend goed verkopen. Dat komt doordat Alfa Romeo noch Fiat momenteel een B segment hatchback in hun gamma hebben. Chauvinistische Italianen (en daar zijn er veel van) zijn dus aangewezen op de Ypsilon. De update is voornamelijk esthetisch van aard. Dit jaar werd de Lancia namelijk al leverbaar met de milde hybride 1,0 liter motor van de Fiat 500 en Panda. Reken op een nieuwe grille met verticale spijlen. Lancia liet dit designkenmerk los toen de Ypsilon werd geïntroduceerd, maar keert ook in dit opzicht dus op haar schreden terug. De kleine Lancia ziet in Polen het levenslicht. Stellantis, het nieuwe fusiebedrijf van FCA en PSA wil aldaar vanaf 2022 / 2023 een B segment model voor Fiat gaan bouwen. De oude 500 en de Ypsilon zullen dan uit productie worden genomen. De B segment Fiat zal worden gebaseerd op het CMP platform van PSA. Een Lancia derivaat is technisch eenvoudig, maar nooit bevestigd. Dat doet vermoeden dat de Ypsilon volgend jaar zijn laatste update ondergaat. +++

+++ MASERATI wil groeien naar een verkoop van 75.000 auto’s op jaarbasis. Hiertoe zal het modelgamma in omvang in de komende 5 jaar worden verdubbeld. Diesels zullen daarbij worden ingeruild voor geëlektrificeerde aandrijflijnen met een benzinemotor als basisunit. Ook werkt Maserati aan volledig emissievrije modellen. Het Italiaanse merk probeerde eerder ook al te groeien naar een jaarafzet van 75.000 auto’s, maar haalde in het beste jaar net iets meer dan de helft van deze doelstelling. Reden was dat modellen als de Ghibli, Quattroporte en Levante onvoldoende onderscheidend waren ten opzichte van het repertoire van BMW en Mercedes. Nu wordt ingezet op een typisch Italiaans karakter. En op verdubbeling van het gamma naar 6 modellen. De belangrijkste nieuweling is een D segment SUV die onder de Levante in het gamma moet komen. Die gaat Grecale heten en krijgt een relatief schuine daklijn. Maserati laat de nieuwe SUV door Alfa Romeo in Cassino bouwen, want onderhuids is hij vrijwel identiek aan de Stelvio. Basismotor wordt een 2,0 liter 4 cilinder met (stekker) hybride techniek. Ook is een 3,0 liter V6 versie gepland. In 2022 wordt de Grecale leverbaar met 3 elektromotoren. Die elektrische versie zou sneller worden dan de nieuwe Porsche Macan (die emissievrij wordt) en ook sportiever rijden. De onlangs gepresenteerde MC20 dient als kers op de kaart annex visitekaartje van waartoe Maserati technisch in staat is. In 2021 volgt een Spyder versie van deze sportwagen. Het jaar daarop komt er ook een elektrische MC20. Die versie krijgt 1 elektromotor op de vooras en 2 andere exemplaren op de achteras. De batterij komt direct achter de voorstoelen te liggen en krijgt een capaciteit van 90 tot 100 kWh, waarmee de elektrische MC20 ongeveer 380 km ver kan komen. Als topsnelheid wordt 310 km/u genoemd en voor de sprint naar 100 km/u zou minder dan 3 seconden nodig zijn. Voor 2022 staat ook een opvolger voor de GranTurismo op de agenda. Dat wordt wederom een luxe coupé met veel comfort en geschikt om snel lange afstanden af te leggen. Net als de Grecale wordt ook dit model leverbaar met de V6 motor van de MC20. Daarnaast is een variant met een elektrische aandrijflijn gepland. In 2023 volgt een cabriolet versie met de aanduiding GranCabrio. Beide sportwagen types gaat Maserati in Modena bouwen. Dat jaar zal ook de nieuwe Quattroporte worden voorgesteld. Die ziet wederom in Grugliasco het levenslicht, waar ook de Ghibli van de band rolt. De Levante wordt in Turijn gebouwd. Mogelijk zal de Quattroporte worden ‘gefuseerd’ met de nieuwe Ghibli komt. Dat scheelt de nodige ontwikkelingskosten. Zuinig met het beschikbare budget omgaan is extra belangrijk nu het merk met de drietand van Ferrari een rekening gepresenteerd krijgt. Reden is dat Maserati een eigen V6 heeft ontwikkeld; het zogeheten Nettuno blok. Daardoor hoeft het merk geen gebruik meer te maken van motoren van Ferrari. Die wil dat het voormalige zustermerk haar financieel compenseert vanwege omzetderving. Ook moet Maserati de penalty’s afkomstig van toeleveranciers vergoeden. Ferrari geeft aan de betreffende motoren niet aan andere afnemers te kunnen gaan leveren. Vandaar dat Maserati nu moet opdraaien voor de voortijdige contractbeëindiging. +++

+++ Een paar jaar na de Audi A1, Seat Ibiza en Volkswagen Polo maakt de SKODA Fabia in 2021 alsnog de overstap naar het MQB-A0 platform. De huidige editie werd in oktober 2014 op de autosalon van Parijs gepresenteerd en is zachtjesaan aan zijn pensioen toe. De begin augustus aangetreden nieuwe merkchef Thomas Schäfer laat weten dat de nieuwe generatie Fabia ook weer als Combi op de markt komt. Zijn voorganger had die carrosserievariant geschrapt, maar die beslissing is door Schäfer teruggedraaid. De huidige, derde generatie Fabia onderging 2 jaar geleden een facelift en kreeg toen een strakkere neuspartij. Maar onderhuids is hij nog identiek aan de A1, Ibiza en Polo van de vorige generatie. Als zijn opvolger debuteert, zijn de laatste 2 familiegenoten inmiddels toe aan een facelift. Die zullen dan ook leverbaar worden met milde hybride eTSI motoren. Voor de nieuwe Fabia komen die direct vanaf de verkoopstart beschikbaar. De Fabia Combi keert zoals gezegd terug. Van de eerste generatie werden tussen 2000 en 2007 bijna 575.000 exemplaren verkocht. Zijn opvolger schopte het tussen 2007 en 2014 tot net geen 514.000 eenheden. De huidige Fabia Combi is duidelijk minder populair: sinds 2014 staat de internationale verkoopteller namelijk op ‘slechts’ 382.900 stuks. Voor Schäfer is dat echter geen reden om helemaal te stoppen met het modeltype. +++

+++ TESLA maakt, net als eerder voor de Model 3, een upgrade beschikbaar voor de Model Y beschikbaar waardoor de cross-over sneller optrekt. De aanpassing geldt voor de Dual Motor versie. Dankzij de upgrade kan er 0,5 seconde van de acceleratietijd naar 100 km/u worden afgeschaafd. Voor niets gaat echter de zon op: Tesla rekent in de Verenigde Staten $2.000 voor de aanpassing die ‘via de lucht’ komt. Omgerekend is dat €1.718. Ongetwijfeld zullen ook de Nederlandse Model Y klanten te zijner tijd de upgrade aan kunnen vinken. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de ID.5 een coupévariant van de ID.4 wordt. Een woordvoerder van de autofabrikant belooft voor de sportieve variant een emotioneel en uitgesproken design. Daarmee is de omschrijving ‘zo moeder, zo dochter’ van toepassing, want Skoda plant van de Enyaq eveneens een sportieve coupévariant. Die debuteert ook volgend jaar en is feitelijk de productievertaling van de in maart 2019 op de autosalon van Genève gepresenteerde conceptstudie Vision iV. Zowel Skoda als Volkswagen gaan dus hun eigen draai geven aan de Sportback varianten van de SUV modellen van Audi. In alle gevallen is er sprake van een daklijn die ter hoogte van de B stijl daalt. De gewijzigde carrosserievorm komt ook de aerodynamica ten goede en dat heeft weer een positieve invloed op het stroomverbruik en dus op het rij bereik. In de wandelgangen valt ook te vernemen dat Volkswagen de ID.5 ook gaat leveren in GTX uitvoering. Die krijgt 2 sterke elektromotoren (elke as een exemplaar). Als systeemvermogen wordt 306 pk genoemd. +++

Reageren is niet mogelijk.