Snel, maar ook wat saai: test nieuwe Audi S3

0

Waarom de korte test?

In 1999 staken de slimme mensen van wat toen bekend stond als Quattro GmbH iets van een klein vuur aan toen zij de originele Audi S3 lanceerden. Net zoals de gewone A3 waarop die auto was gebaseerd (nu algemeen beschouwd als de eerste chique / premium familie hatchback), is de originele S3 misschien wel de auto die een heel ander en iets wilder automobielgenre op de juiste manier op gang bracht: de mega hatchback.

Met vierwielaandrijving, een handgeschakelde versnellingsbak, 210 pk, een compacte hatchback carrosserie en een onberispelijk autosport erfgoed waar de maker op terug kon grijpen, stookte de originele S3 de sintels op die voor het eerst werden aangestoken door de mensen van Lancia (Delta Integrale) en een kleine handvol andere niche / laag volume auto’s met een rally oorsprong.

In de jaren na de lancering van de S3 verscheen een reeks compacte, krachtige hatchbacks op de markt met steeds hogere prestatieniveaus en capaciteiten. De huidige Mercedes-AMG A 45 S, met zijn 421 pk sterke 2,0 liter 4-pitter, is het meest extreme voorbeeld van het ras tot nu toe. Het is gek om te bedenken dat zo’n hoog vermogen kan worden geperst uit een motor die zo weinig kubieke centimeters. De volgende generatie RS3 zal Neckarsulm ongetwijfeld de kans bieden om die auto uit Affalterbach een bloedneus te bezorgen, maar tot die tijd staat deze nieuwe S3 aan de top van Audi’s modelreeks voor het C segment. Hoe dan ook, het lijkt erop dat het kleine vuur dat Audi meer dan 20 jaar geleden startte, inmiddels is veranderd in een volledig inferno.

 

Wat voor auto is het?

Deze nieuwe S3 van de vierde generatie ziet er, ondanks dat de exterieurstyling niet radicaal gewijzigd is, fantastisch uit. Dat komt onder meer door de brandend gele Python Yellow carrosseriekleur, Zoals altijd maakt de S3 gebruik van een elektro/hydraulische, op koppelingen gebaseerde Quattro vierwielaandrijving en het vermogen blijft afkomstig van een viercilinder benzinemotor met turbocompressor.

Het is niet verwonderlijk dat het de 2,0 liter EA888 motor is, die je bij de Volkswagen Groep in diverse modellen tegenkomt, variërend van de vorige S3 tot de Volkswagen T-Roc R en de Skoda Octavia RS. Net als voorheen is het vermogen verhoogd. Voortaan is er 310 pk beschikbaar om het een beetje voorsprong te houden op zijn neven uit de Volkswagen familie, maar misschien nog wel belangrijker: op de BMW M135i en de Mercedes-AMG A 35, die beiden 306 pk mobiliseren. Aan koppel is er maximaal 400 Nm beschikbaar. De optie van een handgeschakelde versnellingsbak is allang afgeschaft, dus de enige transmissie die beschikbaar is voor deze nieuwste S3 is Audi’s 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. En dat is helemaal niet slecht.

Net als bij de nieuwste edities van de Volkswagen Golf, Seat Leon en Skoda Octavia, is de S3 gebaseerd op een doorontwikkelde versie van de MQB architectuur van de VW groep. MacPherson veerpoten vormen de voorwielophanging en aan de achterkant is een multi-link constructie toegepast. Passieve dempers zijn standaard, en vergeleken met de gewone A3 zit hij 15 mm dichter bij het wegdek. Optionele adaptieve dempers zijn ook beschikbaar en werden op mijn testauto gemonteerd.

 

Is het wat?

Hmm, dat klinkt allemaal best bekend, nietwaar? Op basis van het bovenstaande zou het mij waarschijnlijk vergeven als ik mij afvraag ​​wat er precies nieuw is aan deze ‘nieuwe’ S3. Nou, om te beginnen is het Quattro systeem heel licht herzien en de eerder genoemde optionele adaptieve dempers zijn nu gebaseerd op meer traditionele hydraulische componenten in plaats van het Magnetic Ride systeem dat werd gebruikt voor de vorige S3.

Het verhaal gaat dat deze wijziging werd aangebracht om de S3 een beetje gemakkelijker te maken voor dagelijks gebruik, aangezien de vorige set-up, die zijn oorsprong vindt in de R8 supersportwagen, als een “beetje te sportief” werd beschouwd ( Audi’s woorden, niet de mijne) voor wat in wezen nog steeds een auto voor het hele gezin is. Ik vermoed dat kostenbesparingen de werkelijke reden voor de demper wijziging zijn, maar dat kan ik natuurlijk niet hard maken. De adaptieve exemplaren worden, samen met de vierwielaandrijving en het Torque Vectoring systeem, nu bestuurd door een centrale managementeenheid in plaats van aan hun lot overgelaten te worden, zoals in de vorige S3. Dit, zegt Audi, zorgt voor een “nog sportiever en wendbaarder rijgedrag”. Helemaal prima. Het lijkt allemaal ook best goed te werken, want de S3 blijft een auto die ongelooflijk gemakkelijk te besturen is. Daarnaast is het prestatieniveau ongelooflijk.

Om te beginnen heeft de motor meer dan genoeg kracht om de geclaimde tijd van 0 tot 100 km/u van 4,8 seconden volledig geloofwaardig te maken. Als je eenmaal de aanvankelijk korte vertraging (‘turbo-lag’) hebt doorstaan ​​en de krukas draait met 2.500 omwentelingen, dan stuwt de S3 zichzelf met grote spoed voort. Zijn prestaties in het middelste toeren gebied zijn indrukwekkend sterk en hij blijft hardnekkig trekken totdat je de rode lijn aanraakt en het volgende tandwiel in de snelwerkende 7-versnellingsbak ingeschakeld wordt. De bruisende soundtrack is nog steeds niet om heel enthousiast van te worden, maar er is niettemin sprake van een aantrekkelijke sportief timbre.

In ieder geval is het heel gemakkelijk om op snelheid te komen, en als je er eenmaal bent, maakt het onderstel van de S3 het ook erg gemakkelijk om dat tempo vast te houden. Met de dempers in hun stevigste stand, worden zijwaartse en verticale bewegingen van de carrosserie goed onder controle gehouden en is er ook veel grip. De besturing reageert misschien niet zo snel rond de middenstand als je zou willen, maar de bekrachtiging neemt op een voorspelbare manier af en geeft jou een verrassend duidelijk beeld van wat er zich onder de banden afspeelt. De S3 mist evenwel dat ongepolijste randje aan zijn dynamische karakter dat fans van meer boeiende hete hatchbacks zo aantrekkelijk maakt, maar het vertrouwen dat de Audi de bestuurder vanaf het begin geeft, zal voor velen een enorme geruststelling zijn.

En als jij het kalmer aan wilt doen en in een meer ontspannen tempo van A naar B wilt rijden? Nou, het is lastig om daar een definitief oordeel over te geven, omdat de wegen op mijn testroute aalglad waren. Maar als je de dempers helemaal terug naar de Comfort stand tikt, lijkt de Audi zijn voor het asfalt bestemde zuignappen te verliezen. Als gevolg daarvan rijdt hij op golvingen in het wegdek met een tikkeltje meer sponsachtigheid en een vleugje minder controle. Wat betreft het absorberen van hobbels: ik reed opzettelijk over de weinige oneffenheden die ik kon vinden en de S3 deed dat goed genoeg. Er was zeker geen sprake van lomp crashen of schudden. Althans, dat mag geen naam hebben.

Het slechte nieuws heb ik voor het laatst bewaard. En nee, dan bedoel ik niet de prijs. Het is inmiddels welbekend dat de auto’s van Audi geen koopje zijn en de S modellen al helemaal niet. Maar de 63.990 euro die voor deze S3 Sportback gevraagd wordt, is in vergelijking met de tarieven die BMW en Mercedes-AMG voor hun alternatieven rekenen, niet onredelijk. Nee, ik bedoel met het ‘slechte nieuws’ dat de cockpit een beetje een deceptie is. De Mercedes heeft een veel hogere ‘wauw factor’ en de BMW geeft jou een veel beter gevoel van degelijkheid en stevigheid. Die soliditeit van constructie is teleurstellend afwezig in deze S3. Dat is jammer, want dat was een gebied waar zijn voorganger echt boven de concurrentie uittorende. Desalniettemin is de hoeveelheid ruimte die passagiers hebben goed, alhoewel de Quattro vierwielaandrijving wel betekent dat het kofferbak volume tot 325 liter wordt verkleind.

 

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

De S3 is erg sympathiek vanwege de bijna blasé manier waarop hij zo ontspannen omgaat met wat je normaal gesproken als 'zwaar werk' zou beschouwen. Dat gezegd hebbende, vraagt het je je af waar Audi Sport naartoe gaat met de volgende RS3. Afgezien van diens waanzinnige 5 cilindermotor, zou bij die A3 afgeleide een hoogwaardigere cabine en een fractie meer wilde haren niet misstaan om het dynamische karakter te accentueren.

De nieuwe S3 maakt zijn prestatiepotentieel zeer toegankelijk. De manier waarop het rijdt is echter slechts een milde evolutie van wat wij van dit Audi type kenden, dus degenen die een nieuwe ervaring verwachten, zullen elders hun heil moeten zoeken. Bij de Honda Civic Type R bijvoorbeeld. Die biedt meer plezier voor minder geld.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    3.2

Reageren is niet mogelijk.