Veel elektrisch rij bereik voor een hoge prijs: test Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

0

Deze week maakte Suzuki de prijs van de nieuwe Across bekend. Deze herlabelde Toyota RAV4 Plug-in Hybrid gaat 65.000 euro kosten. Dat is veel geld, ook omdat Suzuki het tot nu toe met hebben van consumenten die hooguit een half zo hoog bedrag uitgeven aan een nieuwe auto. Gelukkig belooft het donormodel van de Across, de RAV4 Plug-in Hybrid goedkoper te worden. Reken op een prijs van 52.650 euro. Met als de Suzuki versie zal de stekker hybride RAV4 in het najaar van 2020 verkrijgbaar zijn.

De hybride versie van de RAV4 smaakt naar meer. Bij Toyota, dat wil kunnen inspelen op de vraag naar auto’s waarmee tientallen kilometers zonder ingeschakelde verbrandingsmotor kan worden gereden, en bij de consument, die wel oren heeft naar een kloeke SUV die in aanmerking komt voor het half tarief wegenbelasting en die gemiddeld slechts enkele liters benzine per 100 km verbruikt. Die klanten komen bij Toyota aan hun trekken, want voor de RAV4 Plug-in Hybrid wordt een actieradius van 75 km in de volledig elektrische modus beloofd (gemeten volgens de gemengde WLTP cyclus). Dat is een record voor het segment waarin de Japanse SUV opereert.

De RAV4 Plug-in Hybrid dankt zijn grote rij bereik aan zijn grote batterij van 18,1 kWh die onder de vloer is geplaatst. Qua vermogen mag de Toyota er trouwens ook wezen, want hij kan maximaal 306 pk mobiliseren. Die spierkracht is te danken aan de aanwezigheid van 2 elektromotoren die de 2,5 liter grote benzine 4 cilinder assisteren. Elke as heeft zijn eigen exemplaar, waardoor AWD vierwielaandrijving standaard is. Op papier is dus sprake van een veelbelovende SUV die geschikt is voor het hele gezin en die maximaal 1.500 kilo kan trekken. Met een app kan het opladen op afstand geprogrammeerd worden en kan ook van te voren de airconditioning al worden aangezet.

Is er een keerzijde van de medaille? Altijd. In het geval van de RAV4 Plug-in Hybrid is er sprake van een 250 kg (1.910 kg) hoger gewicht ten opzichte van de eenvoudigere hybride versie met voorwielaandrijving. Daarnaast ben je afgerond 10 mille extra kwijt. Dat is wel erg veel geld om terug te moeten verdienen met lagere brandstofrekeningen. Maar neem je de hybride RAV met vierwielaandrijving als referentie, dan is het te dichten prijsgat circa 6.000 euro. Toyota gaat de RAV4 ook in extra luxueuze Executive uitvoering aanbieden. Die heeft als richtprijs 61.500 kost. Dat is dus niet zoveel minder als Suzuki voor haar Across vraagt. Gelukkig biedt de basisversie al een royale uitrusting. Alleen voor zaken als een dode hoek detector of een navigatiesysteem moet bij die uitvoering worden bijbetaald. Android Auto en draadloze Apple CarPlay zijn echter standaard.

Soepelheid en stilte zijn de eerste kwalificaties die bij mij opkomen als ik met de oplaadbare RAV4 in EV modus wegrijd. In die stand is de aandrijving strikt 100 procent elektrisch, zelfs als je de Toyota op zijn staart trapt en op de snelweg (al bedraagt het tempo dan maximaal 135 km/u). De acceleratie is niet van dien aard dat ik diep in de stoel gedrukt wordt (voor de sprint naar 100 km/u is in elektrische modus 10 seconden nodig), maar het is een waar genoegen om in deze stand de stad te doorkruisen. De resterende actieradius neemt dan slechts in bescheiden mate af. Met een gemiddelde van 18,2 kWh per 100 km had ik nog 22 km elektrisch rij bereik over na stadsrit van 60 km. Oftewel er is zeker 80 km mogelijk met volledig elektrische aandrijving! Het is zeker iets minder dan de 98 km die Toyota zelf belooft bij exclusief gebruik in de stad, maar dat neemt niet weg dat het cijfer echt indrukwekkend is en perfect om dagelijks te gebruiken. Op voorwaarde dat jij kunt opladen natuurlijk. Dat kan via een traditioneel stopcontact (in 9 uur en 47 minuten om precies te zijn) of met een Wallbox in 2 uur en 40 minuten.

Door over te schakelen naar de geforceerde hybride modus (je kan dan automatisch met de 2 types motoren jongleren, maar zonder dat er rekening gehouden wordt met de ingevoerde route in het navigatiesysteem (er wordt dus geen elektriciteit bewaard als de eindbestemming een stadscentrum is); de taakverdeling is alleen afhankelijk van het rij bedrag en de batterijlading) verbruikte ik 5,4 liter per 100 km tijdens een mix van 2-baanswegen en snelweg.

De totale actieradius bedraagt ​​meer dan 900 km dankzij de benzinetank met een onveranderde inhoud van 55 liter. Dat is genoeg voor het afleggen van (zeer) lange ritten aan boord van deze zeer comfortabele en stille SUV, tenminste zolang je het voertuig niet te zwaar belast. Want hoewel de ingenieurs van Toyota de geluidsisolatie van de RAV4 hebben verbeterd (dubbele beglazing, extra motorisolatie), maakt de 4 cilinder nogal wat lawaai zodra jij ‘dynamischer’ gaat rijden.

Het is verleidelijk om over te schakelen naar de Sport modus en te proberen in 6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten, maar de geboden sensaties vallen in het niet bij dit sportcijfer: dit Toyota model kan theoretisch snel rijden, maar is het niet. Het is beter om de ‘lage verbruik kaart’ met een lichte voet te spelen. Dat is meer consistent met het gewicht van de RAV Plug-in Hybrid van bijna 2 ton en met zijn flexibele ophanging. Door het tempo te forceren, komt de RAV4, ondanks de efficiëntie van vierwielaandrijving, uit zijn comfort zone. In het terrein daarentegen, zorgt de Trail modus, waarbij het achter differentieel wordt vergrendeld, voor meer gemak. Ten slotte moet worden opgemerkt dat het remmen een correct en vertrouwd gevoel geeft, ondanks de combinatie met de regeneratie van remenergie.

De cabine van de Plug-in Hybrid versie van de RAV4 is identiek aan dat van de reeds bestaande uitvoeringen, met ook hier het zeer responsieve 9 inch scherm, dat een 360 graden monitor integreert (althans, bij de Exclusive uitvoering). Het ingebouwde display in het midden van het instrumentarium geeft de constant veranderende energiestromen weer.

De cabine is ruim en vol opbergruimte en biedt uitstekend comfort en een goed uitzicht, maar voor een prijs die bijna op het niveau van de premium automerken ligt, zijn de materialen en de afwerking niet op orde.

Gelukkig merken de achterpassagiers daar niet veel van. Zij worden door de Toyota goed behandeld, met veel beenruimte en een zachte bank met een verstelbare rugleuning. De kofferbak verliest een klein beetje volume bij het overschakelen naar de oplaadbare hybride techniek: de vloer wordt met 35 mm verhoogd en het volume daalt van 580 liter naar 520 liter.

De meest voor de hand liggende concurrenten komen van het PSA concern. Die branchegenoot biedt namelijk een drietal vier wiel aangedreven stekker hybride SUV modellen met 300 pk: de DS 7 Crossback E-Tense (57.790 euro als Be Chic), de Opel Grandland X Hybrid4 Innovation (51.449 euro) en de Peugeot 3008 Hybrid4 GT (net bijgepunt, met een ongeveer gelijkwaardige prijs). Maar dit trio is beperkter als het gaat om de elektrische actieradius (maximaal 60 km) vanwege de kleinere 13,2 kWh batterij. De verleiding is misschien groot om de Toyota links te laten liggen en voor een model van de Duitse premium concurrentie te gaan (Audi Q5 TFSI e, Mercedes GLC 300e 4Matic of de BMW X3 xDrive 30e, maar dat kan een ontnuchterende keuze zijn omdat zij allemaal een hogere basisprijs hebben en niet kunnen concurreren op het gebied van rij bereik.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Zo'n grote actieradius als bij deze nieuwe Toyota biedt een heel ander perspectief op de stekker hybride: je kunt dagelijks volledig elektrisch rijden zonder vragen te stellen en genieten van de maximale sereniteit, de soepele aandrijflijn en het comfort die de RAV4 biedt. De elektrische actieradius is zondermeer indrukwekkend. Maar het zal natuurlijk lang duren om de meerprijs van 10.000 euro die de upgrade kost in vergelijking met de niet oplaadbare hybride AWD versie rendabel te maken.

Los hiervan kan de vraag worden gesteld of vierwielaandrijving überhaupt wel nodig is. Zo niet, dan is de meerprijs nóg groter. Het verkoopsucces van de Ford Kuga PHEV bewijst dat heel veel Europeanen prima uit de voeten kunnen met louter voorwielaandrijving en 75 pk minder. Daar profiteert ook het wagengewicht van, en dus de rij dynamiek. Maar voor dagelijks gebruik in de stad, en met veelzijdigheid voor elke gelegenheid, weet deze toevoeging aan het RAV4 gamma volledig te overtuigen. Je moet dan alleen niet elk dubbeltje om willen draaien. De enige haar in de soep is de lawaaiige benzinemotor als men kiest voor een vlotte rijstijl.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.