Volvo XC90 valt van zijn voetstuk

0

De auto’s van Volvo associeert ‘men’ met grote degelijkheid en enorme kilometerstanden. Het is een stereotype en dit betekent dat deze beeldvorming niet perse overeenkomt met de feiten. Die constatering geldt ook voor de XC90, want dat is de minst betrouwbare auto in zijn klasse.

Dat Volvo een kwaliteitsprobleem heeft met de op het SPA platform gebouwde modellen (60-serie en 90-serie), werd de afgelopen jaren al duidelijk uit Amerikaans onderzoek. De tevredenheid van eigenaren blijkt namelijk schokkend laag. Nu is er Europees bewijs dat Volvo qua betrouwbaarheid allesbehalve premium kwaliteit levert. Dat is vooral bij de XC90 het geval.

De grootste SUV van Volvo heeft van het onafhankelijke Britse consumentenmagazine WhatCar? de Reliability Donkey Cap (ezelsmuts voor betrouwbaarheid) gekregen voor voertuigen van 3 tot 5 jaar oud. Volgens het laatste onderzoek van het tijdschrift onder 47.000 auto-eigenaren in het Verenigd Koninkrijk heeft 74 procent van de bezitters van een XC90 last gehad van een of meer problemen op het gebied van de betrouwbaarheid, bijvoorbeeld een storing. WhatCar? nam in totaal 280 modellen van 35 verschillende merken onder de loep. Ondanks de zelfverklaarde premium status bleek het vlaggenschip van Volvo de slechtste prestatie in zijn klasse te leveren. Dat kwam tot uiting in het feit dat 3 van de 4 eigenaren van een XC90 storingen ondervonden hebben met hun XC90.

Erger nog: afgezien van soms kleine defecten, trad er in de afgelopen 12 maanden bij 15 procent van de XC90 exemplaren (oftewel bij bijna 1 op de 6 eigenaren) een dermate serieuze storing op dat de Volvo stil viel en weggesleept moest worden. WhatCar? wijst met de beschuldigende vinger naar het productieproces en staaft zijn bewering door de aard van de ondervonden problemen in detail te beschrijven: het uitlaat of emissiecontrole systeem (16 procent), het koel systeem (13 procent), de handgrepen en sloten aan de buitenkant van de deuren (13 procent), de handgrepen en sloten aan de binnenkant van de deuren (11 procent), problemen met het brandstof systeem (11 procent), de interieurbekleding (11 procent) en de turbo’s (11 procent) zijn de belangrijkste veroorzakers van defecten. Problematischer is dat het merendeel van de storingen en mankementen buiten de garantieperiode vallen, oftewel pas optreden als de XC90 meer dan 3 jaar oud is.

Overigens wijst WhatCar? er op dat 7 van de 10 minst betrouwbare auto’s middelgrote of grote SUV modellen zijn die meer dan 3 jaar oud zijn. Voor de leeftijdsgroep van 3 tot 8 jaar is dat 3 op de 10. Maar het foutenpercentage van 74 van de Volvo was de hoogste score van alle soorten auto’s in elke leeftijdsgroep. De huidige XC90 is de tweede generatie van de reusachtige SUV. Het model is te koop sinds 2015. Volgens WhatCar? waren veel van de storingen te voorkomen geweest als Volvo meer aandacht had besteed aan de productie kwaliteit. Mogelijk gaat de Zweedse autofabrikant dat alsnog doen. De tweede generatie van de XC90 betekende 5 jaar geleden een ommezwaai voor Volvo. De 5 cilinder motoren verdwenen uit het levering gamma en op het gebied van digitalisering en gadgets maakte het Zweedse automerk een inhaalslag. Maar het lijkt er op dat de XC90 niet goed uitontwikkeld op de markt is gekomen. In 2019 kreeg de SUV een facelift. Wellicht is daarmee een deel van de problemen verholpen. Of dat ook echt zo is, zal over een aantal jaar uit vervolgonderzoek van WhatCar? blijken.

Reageren is niet mogelijk.