Voortaan met het hart van de Urus: test Audi SQ7 TFSI Quattro

0

Waarom deze test?

Audi keert op haar schreden terug. Aanvankelijk werd in Europa vol ingezet op diesel power voor haar S modellen omdat men in Ingolstadt dacht dat oliegestookte auto’s in onze marktregio een renaissance zouden beleven. Maar het tegendeel bleek waar. Audi stuurde zichzelf met de TDI modellen een doodlopende straat in. Om verdere verkoopschade te voorkomen keren, krijgt ook Europa de al langer in Noord Amerika leverbare S uitvoeringen met TFSI motor. Een daarvan is deze SQ7. Die ziet er sinds de facelift een stuk appetijtelijker uit.

 

Wat voor auto is het?

De SQ7  is de krachtigste versie van de grootste SUV van Audi. Onder de motorkap heeft er dus een cruciale wending plaatsgevonden. Audi heeft de oude V8 diesel gedumpt en ervoor gekozen om een 4,0 liter V8 benzinemotor met dubbele turbocompressor in zijn Range Rover Sport SVR rivaal te monteren. Met name in Nederland, waar de dieselauto reddeloos verloren is, kan dit de verkopen van de Q7 modelreeks een impuls geven. De 4.0 TFSI motor is niet nieuw. Hij is eigenlijk ‘overal’ bij de premium merken van de Volkswagen Groep te vinden, variërend van Audi’s eigen RS7 Sportback tot de Porsche Panamera, de Bentley Continental GT en zelfs de Lamborghini Urus.

Voor de nieuwe SQ7 is de V8 zo afgesteld dat hij 507 pk kan ontwikkelen en een koppel van 770 Nm. De toename van het vermogen (72 pk in vergelijking met de dieselvariant) heeft een aanzienlijke positieve invloed gehad op de acceleratietijd van de SQ7. De TDI uitvoering had 4,8 seconden nodig, maar de TFSI versie zit al in 4,3 seconden op 100 km/u. Het is een serieuze prestaties upgrade, en daarmee wordt de SUV met 7 zitplaatsen getransformeerd tot een heuse ‘V8 muscle-car’. Andere technische smaakmakers zijn achterwiel sturing, een anti rol 48 volt systeem en een Audi Sport achter differentieel.

 

Is het wat?

De SQ7 is in benzinevorm lang niet zo zuinig als voorheen, maar de TFSI motor is een traktatie voor het oor in vergelijking met de meer serene aard van de oude diesel. Als ik hyperkritisch ben, is het een motor met een tekort aan karakter. Wie dat zoekt, is beter uit met een SUV van Mercedes-AMG (met 4,0 liter grote V8), de BMW X5 M50i (met een 4,4 liter exemplaar) of met de Jaguar F-Pace SVR (die een 5,0 liter compressor motor in het vooronder heeft). De SQ7 is echter een ander dier dan sommige van de populaire SUV modellen die momenteel op de markt zijn, en de typeaanduiding hint daar reeds op. Door ruimte in het gamma te laten aan een volwaardige RS versie, was het voor Audi legitiem om bij deze Q7 meer aandacht te besteden aan comfort en verfijning. Veel rivalen hanteren een meer compromisloze benadering met als doel maximale prestaties. Het resultaat is een hete SUV die bij nader inzien rationeler is dan men aanvankelijk zou verwachten.

Motor vermogen en koppel worden soepel op de weg gezet via de Quattro vierwielaandrijving en de (conventionele) 8-traps automaat. De SQ7 is een serieus snelle auto. Zodra de toerenteller naald de 2.500 passeert en de turbo een fractie van een seconde heeft kunnen nadenken, gaat de Audi er als een speer vandoor en verdwijnt hij achter de horizon. Maar het is de rijkwaliteit die het meest opvalt; adaptieve luchtvering met op maat gemaakte ‘S’ afstemming is standaard en kent een comfortabel karakter. De SQ7 is daardoor zonder meer meer vergevingsgezind dan in elke krachtige SUV van BMW of Mercedes.

De Audi doet dat zonder zijn carrosseriecontrole op te offeren. Selecteer ‘Dynamic’ via de rij modus- keuze schakelaar en je voelt de vering steviger worden, maar hij is nog steeds comfortabeler dan zijn rivalen, ondanks dat de wielen liefst 22 inch groot zijn. Weinig krachtige SUV modellen voelen zich in hun element in bochten en bij de SQ7 is dat niet anders, maar hij laat zich gemakkelijk genoeg dirigeren dankzij de actieve vier wiel besturing. Dat is knap voor een auto die 2.265 kilo weegt. Bochten worden snel afgewerkt zonder noemenswaardig overhellen van de carrosserie. De hoeveelheid tractie is immens.

Het verbeterde interieur kenmerkt zich door een combinatie van centrale touchscreens en een volledig digitaal 12,3 inch Virtual Cockpit instrumentenpaneel. Daarnaast zijn er veelbetekenende SQ7 accenten zoals sportstoelen met het ‘S’ logo in reliëf en een nieuw sportstuurwiel met markering van de nulstand aan de onderzijde. Het exterieur van de Audi heeft een sportieve body kit gekregen waarmee hij zich onderscheidt van de rest van de Q7 line-up, terwijl de uitrusting wordt overgenomen van de reguliere S-Line versies van de Q7.

De SQ7 is verkrijgbaar als SUV met 5 of 7 zitplaatsen, terwijl de bagageruimte 705 liter groot is als de derde zit rij is neergeklapt. Voor meer toeters en bellen, een luxueuzere uitrusting (zoals geventileerde massagestoelen) en/of extra rij hulpsystemen, zijn er tal van optiepakketten beschikbaar. Wie bijbetaalt, kan ook een fantastisch klinkende geluidsinstallatie van Bang & Olufsen krijgen. De interieurafwerking is van de traditioneel hoge Audi kwaliteit.

 

80%
80%
Awesome

De SQ7 heeft ook in benzinevorm bestaansrecht. Sterker nog: het is een auto met indrukwekkend veel talenten en daarmee een van de beste 'performance SUV' modellen die je kunt kopen als je naast snelheid ook waarde hecht aan comfort en plaats nodig hebt voor 7 personen. Keerzijde van de medaille is dat de Audi niet zo opwindend is om mee te rijden als de rivalen van Mercedes of BMW, maar zijn potentieel als lange afstand cruiser en het comfort in de stad, op minder dan ideaal asfalt, is vrijwel onovertroffen.

Hoewel de overstap naar een V8 benzinemotor van hem een krachtigere en snellere auto maakt dan voorheen, kost hij ook veel meer om te rijden: de brandstofrekeningen zullen duidelijk hoger uitvallen. Daar staat tegenover dat de SQ7 in vergelijking met de andere SUV modellen van de Volkswagen Groep met dezelfde V8 motor een koopje is: 157.060 euro.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.