Europese Commissie keurt fusie tussen FCA en PSA goed

0

De Europese Commissie gaat de fusie tussen autofabrikanten PSA en FCA goedkeuren. Wel wordt momenteel onder meer nog onderzocht of het fusiebedrijf, Stellantis genaamd, niet te veel macht krijgt op de bestelwagenmarkt in 14 EU-landen en het Verenigd Koninkrijk. Om deze zorgen weg te nemen zou de aanstaande topman van de combinatie, Carlos Tavares, Toyota meer mogelijkheden willen geven in zijn eigen productiefaciliteiten lichte bedrijfswagens van PSA origine te bouwen.

Stellantis heeft eveneens gegarandeerd dat dealers ook auto’s van andere merken mogen blijven onderhouden. Andere fabrikanten zouden geen bezwaren hebben tegen de miljardenfusie. Groupe PSA en FCA (Fiat Chrysler Automobiles) kondigen recent aan de fusievoorwaarden aan te passen, zodat Stellantis meer geld in kas houdt. De fusie moet uiterlijk 31 maart 2021 afgerond zijn.

Met de samensmelting van FCA met PSA ontstaat de op 3 na grootste autoproducent ter wereld. Alleen Toyota, het Volkswagen concern en de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi zijn groter. Afgelopen zomer werd de goedkeuringsprocedure voor de fusie tijdelijk opgeschort. De partijen hadden toen niet genoeg informatie aangeleverd. Aanvankelijk stond de deadline voor wel of geen groen licht voor de fusie op november. Maar doordat de goedkeuringsprocedure dus werd opgeschort, verschoof de datum voor Brussel om een oordeel te vellen over het beoogde samengaan.

De nieuwe deadline is dus vastgesteld op 31 maart 2021. Autofabrikanten als Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Dodge, Ram, Lancia, Abarth en Maserati behoren dan tot dezelfde onderneming als Peugeot, Citroën, DS en Opel / Vauxhall. Door de krachtenbundeling verwacht het bedrijf 5 miljard euro aan kosten te besparen. Daarvan moet circa 40 procent komen van gezamenlijke productontwikkeling, een even groot deel middels combinatie van de inkoopactiviteiten en 20 procent via efficiency voordelen op het gebied van marketing, IT en logistiek. Stellantis heeft toegezegd geen fabrieken te sluiten en alle huidige merken binnen het portfolio te zullen behouden.

Reageren is niet mogelijk.