Hyundai duikt in het derde kwartaal in de rode cijfers

0

Hyundai heeft in de afgelopen 3 maanden een brutoverlies van 241 miljoen euro geleden. Daarvoor was de Zuid Koreaanse autofabrikant 10 jaar lang steeds winstgevend.

Het verlies is niet te wijten aan de corona crisis, maar aan de steeds verder oplopende kosten door kwaliteitsproblemen, klachten van klanten en terugroepacties. Hyundai en zustermerk Kia hebben voor het afhandelen de claims en het oplossen van de problemen dit kwartaal 2,8 miljard euro opzij gezet. Vorig jaar werd in het derde kwartaal nog 280 miljoen euro winst gemaakt. En analisten hadden gemiddeld gerekend op een winst van 898 miljoen euro.

De omzet nam afgelopen kwartaal wel toe, namelijk met 2,3 procent naar 20,55 miljard euro. Dat was vooral te danken aan het vraagherstel naar auto’s op de Zuid-Koreaanse thuismarkt. Ook in de Verenigde Staten werden er goede zaken gedaan dankzij de introductie van diverse nieuwe SUV modellen, van klein/ goedkoop tot groot / prijzig. In Europa verkocht Hyundai over de eerste 9 maanden van dit jaar 25 procent minder auto’s dan in dezelfde periode in 2019. Kia kon de schade beperkt houden tot een min van 17 procent. Beide merken deden het een stuk beter dan de 29 procent krimp van de automarkt als geheel. Daardoor wisten zowel Hyundai als Kia hun marktaandeel uit te breiden. Het Koreaanse merken duo heeft nu 7,8 procent van de Europese automarkt in handen. Begin 2019 was dat nog slechts 6,7 procent.

Chung Euisun, die 2 weken geleden de leiding over de Hyundai Motor Groep overnam van zijn zieke 82-jarige vader Chung Mong-koo, stelt: “De kwartaalcijfers weerspiegelen de voorzieningen die we hebben getroffen voor de motor-gerelateerde problemen. We hebben maatregelen genomen om de veiligheid van onze klanten te verzekeren en om de hogere kwaliteitskosten te dekken. Hyundai zal haar businessprocessen verbeteren en een bedrijfsbreed systeem toepassen om problemen tijdens de hele voertuigontwikkeling tijdig op te sporen en zo te voorkomen dat wij weer met kwaliteitsgebreken te kampen krijgen”.

De Hyundai Motor Groep heeft ruim 1,5 miljard euro gespendeerd aan het oplossen van problemen met de zogeheten Theta motor die in brand kan vliegen of plotseling kan stilvallen. In een verklaring laat Euisun weten dat de gemaakte kosten niet alleen verband houden met het hiervoor genoemde probleem, maar ook met de op stapel staande terugroepactie voor de Kona Electric. Die kan eveneens vlam vatten. Voor Nederland heeft deze terugroepactie van Hyundai grote gevolgen, omdat afgerond 30 procent van de bij ons verkochte exemplaren van de Kona de elektrische versie betreft.

Hyundai gaat haar luxe merk Genesis volgend jaar in Europa introduceren. Daarnaast wordt het portfolio uitgebreid met het Ioniq label. Dat zal divers elektrische modellen gaan verkopen. Kia heeft geen plannen voor een dergelijke vorm van diversificatie.

Reageren is niet mogelijk.