Is dit de hete elektrische cross-over die Alpine nodig heeft?

0

Eerder heb jij op deze website een opinieartikel over Alpine kunnen lezen. Daarin werd gemeld dat er aanwijzingen zijn dat de nieuwe baas van moederbedrijf Renault, de van Seat afkomstige Luca De Meo, het sportwagen label wil omvormen tot een soort Cupra; kort door de bocht het premium merk van de Spaanse autofabrikant. Dit betekent dat het Alpine gamma uitgebreid zal worden met een aantal cross-over modellen.

Hier zie jij een computerfoto van een dergelijke auto. Qua formaat valt hij in het B segment. De Meo wil namelijk dat Alpine compacte elektrische cross-overs (annex SUV modellen) gaat verkopen. Heb je daar geen beeld bij? Denk dan bijvoorbeeld aan de Hyundai Kona Electric na de N behandeling. Of een DS 3 Crossback met niet 1 elektromotor van 136 pk, maar 2 van dergelijke exemplaren.

Moederbedrijf Renault heeft zelf al eens een conceptversie voor een racewagen op basis van de Zoé gepresenteerd. Wees gerust, dat ontwerp gaat niet gebruikt worden door Alpine. Daarvoor is de Zoé inmiddels te oud. Vermoedelijk is de elektrische Renault technisch ook niet geschikt voor een motorvermogen waarmee  hij tot ‘heet’ kan worden getransformeerd. Het is überhaupt niet gezegd dat de Zoé een opvolger krijgt. Vermoedelijk laat Renault het model verkooptechnisch doodbloeden, zoals BMW met de i3 doet.

In plaats van een nieuwe Zoé gaat Renault het B segment voor elektrische auto’s bedienen met een kleine cross-over annex SUV. Die zal waarschijnlijk volgend jaar al worden gepresenteerd. Het design zal geïnspireerd zijn door de Morphoz conceptstudie van het merk. Dat ontwerp kenmerkt zich door strakke lijnen en hoekige vormen. Een Alpine moet echter ‘rond’ zijn, zoals op deze computerfoto. Net zoals de SUV modellen van Porsche (Macan en Cayenne) evenmin hoekig zijn. Die hebben enige familiegelijkenis met de 911 en voor Alpine dient de A110 sportwagen het herkenningspunt te zijn.

Is een auto van B segment formaat niet ondermaats voor Alpine? Persoonlijk denk ik van niet. Frankrijk is een typisch ‘B segment autoland’ waar de Peugeot 208 en de Renault Clio strijden om de hoogste positie in de verkoopstatistieken. Een model dat langer is dan 4 meter wordt met name door Parijzenaren al snel als onhandig gevonden om te parkeren. Dus als Fransen 24 mille stuk te slaan hebben, dan kopen zij liever een Clio Initiale Paris dan een Mégane in Life basisuitvoering. Tussen alle toeters en bellen van de eerste wanen zij zich een coryfee.

Moet een cross-over annex SUV dan geen derde zijruit hebben? En hoe zit het met die afgezakte kont partij van de auto op de computerfoto? Voor wat betreft de eerste vraag: nee, dat is niet nodig. Een sportief merk als Alfa Romeo laat bij de Stelvio zien dat een SUV best zonder kan. En anders Audi met de SQ2 wel. En die afgezakte kont partij: dat is eigenlijk heel ‘Frans’. Je kan er een moderne interpretatie van de derrière van de Renault 4CV in zien. Het past bij de ronde vormen die bij een echte Alpine niet mogen ontbreken.

Moet jij aan dit ontwerpvoorstel voor een elektrische cross-over annex SUV voor Alpine nogal wennen? Je bent vast niet de enige. Maar wen er maar aan. Linksom of rechtsom is de toekomst elektrisch. Dat geldt ook voor Alpine. En automerken die de cross-over annex SUV denken te kunnen negeren, zetten hun voortbestaan op het spel. Dat zie je nu aan McLaren of aan het al jarenlang vegeterende Lotus. Een B segment auto is op het eerste gezicht misschien teleurstellend bescheiden voor Alpine, maar bedenk dat dit merk zijn oorsprong had bij het kleine boterklompje Renault 4CV.

Ja, dit is de toekomst van Alpine. Wen er maar aan.

 

Reageren is niet mogelijk.