Kleine bolbliksem: Smart Brabus Ultimate E

0

De verkoopcijfers vertellen momenteel een ander verhaal, maar een Smart heeft nog steeds een bijzondere aantrekkingskracht, zeker als hij op het toneel verschijnt als Brabus Ultimate E.

Deze auto doet een beetje denken aan Asterix en het toverdrankje. Want op het eerste gezicht is de Smart een keurig, klein autootje die op een brutale en vrolijke, maar buitengewoon rustige manier door de stad zwerft. Maar wat zijn druïde is voor de Galliër, dat is tuner Brabus voor Smart. En in plaats van een toverdrank, is er sprake van een flinke portie vitamine B. Het resultaat is echter hetzelfde: de magie wekt ongekende krachten op en de schattige kleine verandert in een woedende driftkikker die zijn spieren ongegeneerd spant: welkom bij de nieuwe Smart Ultimate E, een elektrische stadsauto van het hoogste niveau.

Wil je dit spel meespelen, druk dan op de nieuwe rijplezier-schakelaar in de middenconsole en schakel van de recuperatie stand E-mode of de comfortabele normale setting naar Sport of Sport+. Dan hangt de kleine giftige dwerg gretig aan het gas en verandert hij onder het gewicht van jouw rechtervoet in een bolbliksem op wielen: alsof hij probeert te concurreren met Porsche & Co, schiet hij weg bij de verkeerslichten, laat hij alle andere weggebruikers achter zich in de tussensprint en snijdt hij door het spitsverkeer als een professionele skiër tijdens de reuzenslalom.

De krachtige Duitser voelt zo wendbaar en agressief aan als hij jou een duw in de rug geeft, dat jij met verbazing zult reageren als jij naar de specificaties kijkt: de sprint van 0 naar 100 km/u zou eigenlijk 10,9 seconden moeten duren? De motor maakt eigenlijk maar een sprong van 82 pk naar 125 pk, en in plaats van 160 Nm moet er nu slechts 180 Nm aan koppel zijn. Zelden was de theorie zo inferieur aan de praktijk. En of je nu 157 kilometer kunt afleggen zoals in de Smart EQ of 125 kilometer op één acculading, zoals in de Ultimate, E maakt ook niet veel uit: niemand wil sowieso veel langer in een Smart zitten.

Toch zijn ze bij Brabus voorbereid op kritiek. Klanten daar zijn immers gewend aan prestatieverhogingen van 30 tot 50 procent in plaats van nog geen 15 procent. “Maar het is niet alsof we het niet hebben geprobeerd”, zegt een van de ontwikkelaars. En het was zeker niet de motor. Maar om de gebruikelijke verbetering van de prestaties te realiseren, zouden ze in Bottrop eigenlijk de batterij moeten aanpassen en alle vermogenselektronica moeten vervangen. Technisch geen enkel probleem voor Brabus, maar het zou de prijs onmetelijk hebben gedreven. En met zo’n 57.000 euro is die al meer dan steil. Het originele basismodel kost immers minder dan de helft.

Maar bij Brabus gaat het nooit alleen om prestaties. En zelfs als de gesmede 18 inch velgen met hun dunne spaken er indrukwekkender uitzien dan de standaardwielen, waar 16 inch de limiet is, zijn de aanpassingen aan het chassis uiteindelijk ook niet relevant. Want een auto die qua comfort als dubbeltje geboren is, zoals de Smart, zal nooit een kwartje worden. Zelfs niet in deze Brabus uitvoering.

De look en feel van de Ultimate E is wat telt. Aan de buitenkant kenmerkt hij zich door de zogeheten Widestar body met een nieuwe voorkant, inclusief een grote grille en krachtig uitlopende spatborden. En van binnen maakt vooral het leer het verschil. Want als alle kunststoffen eenmaal met koeienhuid zijn bedekt, ziet zelfs een Smart er niet meer uit alsof hij voor de discounter is ontwikkeld. Alleen de retro charme van de ouderwetse instrumenten en het bescheiden comfort van de dunne zittingen heeft Brabus niet kunnen veranderen.

Toch laat de Ultimate E met zijn stoere uiterlijk jou eigenlijk meer verlangen naar een toegewijd rijgedrag. Maar daarvan is geen sprake. Je zult het daarom moeten doen met een auto die ultiem is een klein formaat combineert met een grootse uitstraling. En eentje die een hoog klassiekers potentieel heeft. Omdat Daimler binnenkort stopt met de productie van de Smart in Frankijk en wij voor een opvolger afhankelijk worden van China, is de Ultimate E de laatste in zijn soort.

Reageren is niet mogelijk.