Mini: alles blijft anders

0

Mini wil groeien door te krimpen. De volgende generatie 3-deurs Hatch wordt namelijk een stuk compacter. Kortom, meer ‘mini’. Met een compactere maatvoering denkt Mini een bredere doelgroep aan te kunnen spreken, ook omdat er prijstechnisch scherper aan de wind gevaren gaat worden. Met de in Europa gebouwde 3-deurs Hatch was dat niet mogelijk, maar wel met zijn in China samen met Great Wall te bouwen opvolger.

Wat ook krimpt, is het gamma waarin de nieuwe 3-deurs Hatch leverbaar wordt. Er is slechts één motoruitvoering gepland, namelijk een elektrische variant. Ook de optielijst wordt een stuk korter. Mini wil daarmee voorkomen dat de langere logistieke aanvoerlijnen vanuit China ook ingewikkelder worden. De nieuwe 3-deurs Hatch moet in 2023 in de showrooms arriveren. In hetzelfde jaar debuteert een (5-deurs) cross-over op basis van hetzelfde platform, maar dan met een langere wielbasis. Ook die Mini krijgt een elektrische aandrijflijn en zal in China gebouwd gaan worden. Daar gaat de transitie naar emissievrij vervoer namelijk het snelst. Mini denkt in 2025 wereldwijd de helft van haar verkopen met elektrische modellen te kunnen genereren. In China, nu reeds goed voor 10 procent van de afzet, zal dat aandeel hoger zijn, maar bijvoorbeeld in Rusland een stuk lager.

Om plaats te maken in het gamma voor de cross-over, zal de volgende generatie Countryman een halve klasse groeien. Dat heeft ook als voordeel dat er dan meer componenten met de nieuwe X1 van moederbedrijf BMW gedeeld kunnen worden. Ook voor wat betreft de aandrijving zijn beide modellen nauw aan elkaar verwant. De klant zal namelijk kunnen kiezen uit benzinemotoren, diesels, stekker hybride techniek en een volledig elektrische variant. Voor de kleinere Mini modellen volstaat alleen de laatste optie omdat de doelgroep voor deze auto’s geen grote afstanden aflegt. Moederbedrijf BMW heeft daarom geen plannen om de nieuwe elektrische 3-deurs Hatch een groter accupakket te geven dan het huidige model. Die keuze heeft weliswaar als minpunt dat het qua actieradius behelpen blijft, maar er zijn ook duidelijke pluspunten: minder ruimtebeslag (wat helpt om de nieuwe editie zo kort mogelijk te houden), een lager gewicht en een betere milieuvriendelijkheid. Dat zijn allemaal kwaliteiten die Mini uitstekend bij zichzelf vindt passen.

Mini wordt dus totaal anders, maar blijft toch zichzelf. Voor China en elektrische aandrijving is een grotere rol weggelegd. De 3-deurs Hatch wordt meer minimalistisch, maar de BMW dochter denkt daarmee geen klanten te verspelen, integendeel. De moeizaam verkopende, want eigenzinnige Clubman zal feitelijk worden vervangen door bovengenoemde cross-over die een veel groter publiek zal kunnen aanspreken. En de nieuwe Countryman wordt de overtreffende trap van zichzelf. Wat de 3-deurs Hatch verliest aan carrosserie centimeters, wint deze nieuwe SUV. En zo wordt alles anders, maar blijft Mini toch zichzelf.

 

Reageren is niet mogelijk.