Mini komt met cross-over onder de Countryman

0

Mini is druk bezig met met de ontwikkeling van een vers modellengamma. Die moeten vanaf 2023 op de markt komen.

De basis blijft een 3-deurs hatchback. De nieuwe editie daarvan wordt echter een stuk compacter. Zeg maar meer ‘mini’. De nieuwe 3-deurs hatchback zal in 2 varianten gebouwd gaan worden: in elektrische vorm en met een verbrandingsmotor voorin. De eerste versie gaat in China van de band rollen en de andere uitvoering in het Britse Oxford. Om de compactere afmetingen mogelijk te maken, verdwijnt de 4 cilinder 2,0 liter variant van het menu. De nieuwe 3-deurs hatchback wordt sowieso niet meer leverbaar in dieselvorm.

Ook de top van het gamma blijft ongewijzigd. Dit betekent dat wij kunnen rekenen op een nieuwe editie van de Countryman. De nieuwe generatie wordt echter een stuk groter en krijgt globaal dezelfde afmetingen als de BMW X1. Dat heeft als voordeel dat beide SUV modellen op dezelfde productielijn gebouwd kunnen worden. Dit is de reden waarom BMW geen productieopdrachten meer aan VDL Nedcar wil geven: de volgende generatie Countryman gaat in eigen beheer gebouwd worden.

De stekker hybride versie keert echter niet terug: die zal worden vervangen door een volledig elektrische variant. BMW is van mening dat, nu 400 kilometer rij bereik eerder regel dan uitzondering begint te worden voor auto’s zonder verbrandingsmotor, de behoefte aan een plug-in variant vervalt. De Countryman blijft echter wel leverbaar in dieselvorm. BMW denkt dat daar in landen als Duitsland en Oostenrijk vraag naar zal blijven. Net als het moederbedrijf bewandelt Mini straks hiermee het pad dat ‘Power of Choice’ wordt genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat de klant kan kiezen uit diverse aandrijfvormen.

Tussen de 3-deurs hatchback en de vergrootte Countryman ontstaat ruimte voor een nieuw cross-over model. Die gaat sowieso de weinig succesvolle Clubman vervangen en wellicht ook de ongelukkig vormgegeven 5-deurs hatchback (over het lot van de Cabrio is nog geen beslissing genomen). Ook de cross-over zal in 2 varianten gebouwd gaan worden: de uitvoering met verbrandingsmotor voorin in Oxford en de volledig elektrische versie in China. Dat land loopt namelijk voorop met de transitie naar volledig emissievrij vervoer. Momenteel vindt zo’n 10 procent van alle wereldwijd verkochte auto’s in China een eigenaar. Mini gaat vanaf 2023 met de lokale fabrikant Great Wall de in de inleiding genoemde elektrische 3-deurs hatchback bouwen. Die is niet alleen voor de lokale markt bestemd, maar zal ook worden geëxporteerd. Hetzelfde geldt voor de cross-over.

Bernd Körber (foto), de Managing Director van de BMW dochter, beklemtoont dat die in China geproduceerde 3-deurs en cross-over echte Mini’s zullen blijven. Met veel aandacht voor zowel de uitstraling, het rijplezier als uitgebreide personaliseringsmogelijkheden. Afgezien van het jaartal 2023 heeft moederbedrijf BMW een exacte tijdlijn voor deze nieuwe modellen nog niet onthuld, net zomin als verdere details over het formaat van de batterijen of het rij bereik. Körber lijkt echter niet echt gemotiveerd te zijn om de actieradius aanzienlijk te vergroten. De huidige Mini Electric wordt weliswaar steevast bekritiseerd vanwege zijn kleine rij bereik, maar uit eigen klantenonderzoek is gebleken dat de eigenaren van een dergelijk model dagelijks niet meer dan 40 à 60 kilometer afleggen. Dus de huidige actieradius van 270 kilometer is meer dan voldoende.

 

Reageren is niet mogelijk.