Mooi en praktisch: test vernieuwde Peugeot 5008

0

Waarom deze test?

Sinds de Peugeot de 5008 niet meer als MPV model positioneert, maar als 7-zits SUV (dat gebeurde bij de generatiewisseling), verkoopt hij aardig goed. Er gingen sinds de marktintroductie in april 2017 al ruim 300.000 exemplaren over de toonbank. Desondanks vond Peugeot het nodig om in september een opgefriste versie voor te stellen. Die kon afgelopen week worden getest.

 

Wat voor auto is het?

De vernieuwde 5008 kon worden getest in een voor Nederland aantrekkelijke aandrijfvariant: de PureTech 130 benzine uitvoering met EAT8 automaat (meerprijs 2.900 euro). Hij werd tegelijkertijd opgefrist met zijn kleinere broer, de 3008. Die Peugeot is een 5-zitter, terwijl de 2.500 euro duurdere 5008 standaard 7 zitplaatsen biedt, al is het meubilair op de derde rij alleen geschikt voor kinderen.

Grip Control is bij de facelift uit de prijslijst verdwenen. Dit betekent dat de 5008 nog meer dan voorheen als een gewone personenauto gereden dient te worden en dat illusies over terreinkwaliteiten in SUV stijl misplaatst zijn. Zowel de 3008 als de 5008 hebben een fris gezicht gekregen dat beslist als “gewaagd” kan worden omschreven. Het front kenmerkt zich door een nieuwe frameloze grille waarbij zogeheten vinnen (je kan ze ook “slacht tanden noemen”) middels dunne lijnen onder de koplampen doorlopen. Hierdoor is optisch een bredere auto ontstaan. Daarbij zijn de binnenste elementen zwart, terwijl zij vlakbij de koplampen zilverkleurig zijn. De blokjes in de grille lopen subtiel hierdoor optisch subtiel door tot onder de koplampen. Hierdoor zie je niet waar de grille ophoudt en waar de bumper begint. Origineel. De dagverlichting bestaat uit smalle, diagonale LED strips.

Op de motorkap prijkt nu een 5008 (of 3008) badge. Dat is historisch verantwoord, want de Peugeot 504 uit 1968 had dat ook. De koplampen zijn voorzien van LED techniek. Hetzelfde geldt voor de achterlichtunits. Die beschikken over de kenmerkende leeuwenklauw signatuur van Peugeot (in de vorm van 3 balken) en zijn afgewerkt met helder rookglas. Ga je wat dichterbij staan, dan zie je dat de 3 lichtbalkjes op hun beurt eveneens uit 3 LED strips bestaat. Het dak en de bovenzijde van de achterklep zijn zwart, waardoor zij optisch overlopen in de donkere achterlichten. Peugeot is hiermee origineel en slaagt in de opzet: de 5008 is nog meer dan voorheen het designmodel onder de gezinsauto’s.

Verder zijn er nieuwe kleuren voor de carrosserie: Celebes Blue en Vertigo Blue. Andere leverbare koetswerkkleuren zijn Blanc Nacré, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black en Ultimate Red. Ook nieuw voor de 5008 (en de 3008) is het zogeheten Black Pack voor de GT en GT Pack uitvoeringen. Met deze optie worden diverse carrosserie elementen donker afgewerkt, zoals de bodem beschermplaten en de sierstrips op zowel de voorschermen, de dakrand, de achterspoiler als op de achterbumper. Ook de 19 inch Washington velgen zijn zwart van kleur. De grille en het Peugeot leeuw logo zijn bij de Black Pack versie uitgevoerd in donker chroom, terwijl de letters ‘5008’, ‘GT’ en ‘Peugeot’ matzwart van kleur zijn.

In het interieur bleef het zogeheten iCockpit interieurconcept gehandhaafd. Daarmee onderscheidt de Peugeot 5008 (en de 3008) duidelijk van de concurrentie. Basiskenmerk is een compact afgevlakt stuurwiel waarbij men over de bovenste stuurrand naar het instrumentarium kijkt. Dat is althans de bedoeling. De praktijk leert dat het afhankelijk van het postuur van de bestuurder is (en diens zitpositie) of hij de meters goed kan zien. Dat dient bij de proefrit dus op het lijstje van aandachtspunten te staan.

Met het dashboarddesign is de 5008 (en de 3008) uniek in dit SUV segment. Peugeot heeft voor de afwerking fraaie, vaak zachte materialen gebruikt. Voor de neus van de bestuurder prijkt een 12,3 inch digitaal instrumentarium en bovenop het dashboard is een 10 inch touchscreen geplaatst. Onder de fraaie ‘pianotoetsen’ zitten snelkoppelingen naar functies als de muziek, telefoon, navigatie, favorieten en airconditioning instellingen.

Als aanvulling op een inductielader om telefoons draadloos op te kunnen laden, heeft de Peugeot ook een USB aansluiting voorin en 2 exemplaren op de tweede zit rij. Alle versies van de 5008 (en 3008) met automatische transmissie hebben voortaan een Driving Mode Selector standaard. Die zit op de middenconsole en de bestuurder kan daarmee kiezen uit de rij modi Eco, Normal en Sport.

 

Is het wat?

Met de Driving Mode Selector in de stand Normal en Eco is de automatische transmissie niet helemaal bij de les. Gelukkig verandert dat in de Sport modus. Dan is de automatische transmissie een perfecte match voor de PureTech 130 benzinemotor van mijn testauto. Zelfs deze basiskrachtbron levert dan adequate prestaties in de 1.395 kilo wegende 5008. Althans, voor Nederlandse begrippen. Soepel meekomen met de rest van het verkeer is geen enkel probleem. De 1,2 liter 3 cilinder motor levert onderin en in het middelste toerengebied voldoende trekkracht en het benzineverbruik valt reuze mee. Als jij een beetje rustig aan doet, moet jij makkelijk 1 op 18 kunnen halen. En als het moet, kan je in 9,9 seconden naar 100 km/u sprinten. De 5008 komt nooit vermogen tekort, maar van enige reserve is geen sprake. Echter, omdat de motor in alle rust presteert, en omdat de soepel schakelende automaat zijn werk onmerkbaar uitvoert, heeft de bestuurder nooit het gevoel dat hij vermogen tekort komt.

Doorsparen voor de 5.400 euro duurdere PureTech 180 EAT8 versie (met 1,6 liter 4 cilinder motor) is dus niet nodig. De Peugeot 5008 is anders dan de 3008 niet als stekker hybride leverbaar, maar er kan wel geopteerd worden voor een dieselmotor (de 1,5 liter grote BlueHDi 130). Door de aanwezigheid van de derde zit rij is er namelijk geen ruimte meer om het accupakket onder te brengen in de bodemsectie. De Peugeot 3008 is er wel als stekker hybride. Daarbij kan worden gekozen uit 225 pk, voorwielaandrijving en 56 kilometer elektrische range (gemeten volgens de WLTP norm) of 300 pk, vierwielaandrijving en 59 kilometer emissieloze actieradius.

Testuitvoering was de GT versie van de Peugeot 5008 PureTech 130. Die kost in handgeschakelde vorm 43.330 euro (met automaat 46.230 euro) en heeft eigenlijk alles wat je wilt hebben. Toch kan ook de Allure uitvoering waarschijnlijk al voldoen aan jouw wensen. De 5008 is standaard voorzien van het zogeheten Pack Safety dat zaken als een automatisch noodremsysteem, rijstrook assistentie en uitgebreide verkeersbordenherkenning (stop, eenrichtingsverkeer, niet inhalen, etc.) omvat. De hier geteste Allure uitvoering beschikt over het Pack Safety Plus met actieve rijstrook assistentie, vermoeidheidsherkenning, dode hoek bewaking en een groot licht assistent. Extra betalen voor de GT uitvoering (2.160 euro extra) doe je voor de adaptieve cruise controle met Stop & Go functie (alleen op uitvoeringen met de EAT8 automaat) en de geavanceerde LED koplampen. Optioneel kan de 5008 worden geleverd met Night Vision. Dat kost 1.000 euro en is een (verbeterd) nachtzicht systeem voor de detectie van dieren en voetgangers. Ideaal voor de donkere dagen van het jaar.

De 2 extra zitplaatsen helemaal achterin de 5008 kunnen uit de vloer van de bagageruimte omhoog worden getrokken. De bank op de tweede rij staat op rails. Daarom kan er worden gekozen voor maximale ruimte voor de aldaar zittende passagiers, of juist voor meer bewegingsvrijheid voor de inzittenden op de derde rij. Met panoramadak is de hoeveelheid hoofdruimte in de 5008 evenwel beperkt.

Het ‘botsautostuurtje’ ligt opvallend makkelijk in de hand en als bestuurder zit je er bijna omheen, zoals bij een sportwagen. Toch is het iCockpit concept in de 5008 minder radicaal doorgevoerd dan in de andere Peugeot modellen. De zit is hoger en het beeldscherm waarop de klokken worden getoond staat niet bovenop de stuurkolom, maar net onder de voorruit, waardoor het er meer conventioneel uit ziet.

Je kan het digitale instrumentarium naar eigen smaak inrichten. Van de ‘graphics’ op dit 12,3 inch metende display heeft Peugeot minstens zoveel werk gemaakt als van de vormgeving van de 5008 zelf. De bestuurder heeft dus de keuze uit diverse lay-outs, die fraai animeren en steeds het accent leggen op een andere functie (navigatie, bestuurdersassistenten of het benzineverbruik).

Echter, 3D weergave, die werd geïntroduceerd op de jongste 208 en 2008, is niet beschikbaar voor de 5008. Volgens de technici van Peugeot zou dat een te grote ingreep in een bestaand model vereisen. De functionaliteit van het centrale aanraakscherm is goed (het multimediasysteem wordt geleverd inclusief DAB+ tuner, Android Auto en Apple Carplay), maar niet bijzonder.

De demping van het onderstel is vrij stevig, maar dat is niet perse vervelend, al verwacht je van zo’n grote Franse auto wel meer comfort. De vering mag dan sportief aandoen, de besturing is dat zeker niet. Het kleine stuur beweegt zo licht dat er precisie verloren gaat. Ik snap wel dat Peugeot hiervoor kiest, want het maakt het heel eenvoudig om de massieve 5008 te besturen.

Andere modellen van Peugeot rijden merkbaar dynamischer. De 5008 is overduidelijk een gezinsauto en daarbij draait het om alle inzittenden en niet alleen de bestuurder. Tijdens de testrit functioneerden alle veiligheidsvoorzieningen en assistentie systemen naar behoren, maar niet beter dan in andere auto’s.

 

80%
80%
Awesome

Het aanbod aan 7-zits SUV modellen in het C/D segment is bijna op 1 hand te tellen. Je hebt als alternatief het trio van de Volkswagen Groep (Tiguan Allspace, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq). Kia start binnenkort met de levering van de Sorento Hybrid, die niet veel duurder is dan de geteste Peugeot 5008. Honda levert bepaalde uitvoeringen van de CR-V ook in 7-zits configuratie. Nissan gaat de nieuwe X-Trail juist weer niet aanbieden met 3 rijen meubilair. Hoeft het niet persé een SUV te zijn, dan is ook de BMW 2-serie Gran Tourer, de Citroën Grand C4 Space Tourer en de Renault Grand Scénic concurrenten.

Waarom zou jij uit dit aanbod voor de Peugeot gaan? Nou, omdat de 5008 een combinatie van een prettige onderstel afstelling en goede rijeigenschappen met een zeer luxueus en bijzonder aanvoelend en fraai vormgegeven interieur met veel oog voor detail biedt. Dat maakt het rijden in deze Fransoos tot een aangename aangelegenheid. Dit ruimtewonder is niet alleen functioneel, maar ook aantrekkelijk. Wat dat betreft is de 5008 dus een sterk nummer en onder de grote gezinsauto's zonder enige twijfel moeders mooiste. Maar het is jammer dat Peugeot de oude minpunten (achterklep opent te laag, tafeltjes achter drukken tegen de knieën) niet of nauwelijks heeft opgelost. Wat dit betreft is de facelift dus met de Franse slag uitgevoerd. Gelukkig is de uitrusting waar mogelijk moderner geworden en dat komt vooral de (actieve) veiligheid ten goede.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    6.3

Reageren is niet mogelijk.