Opnieuw verkoopterugval bij PSA: met name Opel geeft zorgen

0

De PSA Groep werd in het derde kwartaal geconfronteerd met een lichte omzetdaling. De krimp van de verkoopcijfers was meer uitgesproken. Vooral het Duitse dochtermerk Opel trok beduidend minder klanten voor haar auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dit betekent dat ook de PSA Groep het dus moeilijk had in het derde kwartaal. Van begin juli tot eind september daalde de omzet jaar op jaar lichtjes met 0,8 procent tot 15,45 miljard euro. De Chief Financial Officer van PSA, Philippe de Rovira (foto), benadrukte echter dat de omzet in de autodivisie met 1,2 procent is gestegen tot net geen 12 miljard euro. Maar de verliezen qua verkoopcijfers waren fors: de fabrikant verkocht net geen 589.000 voertuigen; een terugval van 12,7 procent, zo maakte PSA in Parijs bekend. Bij Opel en zijn Britse zustermerk Vauxhall was er in het derde kwartaal zelfs een daling van 22,3 procent tot ongeveer 151.000 auto’s.

Van januari tot eind september realiseerde de groep met de Franse merken Peugeot, Citroën en DS een omzet van 40,57 miljard euro, hetgeen beduidend minder was dan de 53,92 miljard euro in de 9 maanden van dezelfde periode vorig jaar. Volgens eerdere informatie werd PSA, net als andere autofabrikanten, getroffen door de corona gerelateerde zwakke vraag.

Opel merkchef Michael Lohscheller (foto) rechtvaardigde de afzetdaling van de fabrikant met de bliksemschicht als logo voornamelijk door te zeggen dat de verkopen in het verleden onrendabel waren geweest: “Wij verkopen momenteel minder auto’s, maar onze klanten geven meer uit aan hun Opel. Het geldbedrag per auto stijgt”, zo vertelt hij. Daarom is Opel zelfs in deze extreem moeilijke situatie marktsituatie winstgevend. “Met minder auto’s kunnen we betere resultaten behalen, zoals de halfjaarcijfers laten zien”.

Toch wil Lohscheller in de toekomst ook de verkoop van de in Rüsselsheim gevestigde autofabrikant verhogen. “Maar nooit ten koste van de gemiddelde CO2 uitstoot en onze winstgevendheid”, zo legt de topmanager uit. De Opel baas stelde ook een specifiek volumedoelstelling: “In 2019, vóór de Corona crisis, hadden wij een verkoopvolume van ruim 1 miljoen voertuigen. We willen terugkeren naar dat niveau”.

 

Fusie PSA met Fiat Chrysler Automobiles

Ondertussen bevestigde het moederbedrijf PSA in zijn aankondiging het schema voor de geplande krachtenbundeling met Fiat Chrysler Automobiles. De megafusie zou eind maart rond moeten zijn. De Fransen van PSA en de Italiaans/Amerikanen van Fiat Chrysler Automobiles worden dan de vierde grootste autofabrikant ter wereld.

De Rovira, meldt tijdens een conference call met analisten dat er “zeer goede vooruitgang” was geboekt bij de voorbereiding op de fusie. De bedrijven kwamen de gemeenschappelijke voorwaarden overeen voor de krachtenbundeling. De nieuwe groep met belangrijke pijlers in Europa en Noord-Amerika zal Stellantis gaan heten. Verschillende mededingingsautoriteiten moeten nog groen licht geven, waaronder de Europese Commissie in Brussel, maar dat lijkt een formaliteit te zijn.

Lohscheller ziet Opel als goed gepositioneerd in de nieuw aanstaande autofabrikanten combinatie. “Wij blijven namelijk het enige Duitse merk in de groep”. Hij laat weten dat Opel van PSA veel ontwikkelingsopdrachten heeft ontvangen en ook productietaken uitvoert voor andere merken van PSA. Na de zomer van 2021 komt daar de nieuwe DS 4 bij. Die zal in Rüsselsheim op dezelfde productielijn worden vervaardigd als de volgende generatie Astra.

Opel verkocht van januari tot eind september slechts 417.000 auto’s; een daling van 45,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desalniettemin wist de fabrikant uit de rode cijfers te blijven: “Zelfs als het volume laag is, kunnen we met elk voertuig geld verdienen”. Met nieuwe modellen zoals de Corsa en de Mokka (en vanaf eind 2021 de nieuwe Astra) willen ze weer groeien”.

In de eerste 9 maanden van dit jaar noteerde PSA een omzetdaling van afgerond 25 procent. Dat is fors, maar minder groot dan de terugval waar na het eerste halfjaar sprake van was: 34,5 procent. Volgens PSA is het sterke derde kwartaal vooral te danken aan een aantrekkelijke productmix en prijsacties. Zo zijn de Peugeot modellen 208 en 2008 goed aangeslagen in Europa. Daarnaast zag het Franse concern de verkoop vooral flink aantrekken in het Midden-Oosten en Afrika. Voor heel 2020 heeft PSA nu een verkoopverwachting die vergeleken met vorig jaar in Europa 25 procent lager ligt. Voor Zuid-Amerika, Rusland en China wordt rekening gehouden met een afzetdaling van respectievelijk 30, 20 en 10 procent.

 

Reageren is niet mogelijk.