Tomtom neemt een herstel van de automarkt waar, ondanks een verlies van 67 miljoen euro in het derde kwartaal. De omzet steeg in deze periode echter met 20 procent naar 147,9 miljoen euro. Althans, in vergelijking met het tweede kwartaal. Toen leed Tomtom 62 miljoen euro verlies en bleef de omzet steken op 123,7 miljoen euro.
Het navigatiebedrijf houdt daarom de moet er in. In het eerste half jaar werd Tomtom zwaar getroffen door fabriekssluitingen, maar er is nu duidelijk licht aan het eind van de tunnel. Harold Goddijn, de topman van Tomtom, stelt namelijk dat de marktomstandigheden zich blijven verbeteren. “Wij zijn blij dat onze auto tak een robuuste operationele omzetgroei laat zien”.
Over de eerste 9 maanden van 2020 komt de omzet van Tomtom uit op 402 miljoen euro. Dat is 26 procent minder dan in 2019. Het verlies bedraagt 191,7 miljoen euro. Vorig jaar maakte het bedrijf in deze periode 701,8 miljoen euro winst, maar dat was niet in de laatste plaats te danken aan de verkoop van de telematica tak. Dat er in het derde kwartaal een relatief groot verlies werd geleden, is volgens Goddijn grotendeels te wijten aan afschrijvingen.
Tomtom meldt de samenwerking met Uber uit te breiden. Deze krachtenbundeling wordt gezien als een belangrijke mijlpaal voor het in Amsterdam gevestigde navigatiebedrijf, aldus Goddijn. De auto tak houdt zich bezig met navigatiekaarten en die divisie levert tegenwoordig verreweg de grootste omzetbijdrage. TomTom gaat kaarten, verkeersdata en Maps API’s leveren aan Uber. Andersom staat het wereldwijde platform van de rit deel diensten gegevens over de actuele verkeer- en wegen- situatie af aan TomTom. Daarmee kan dit bedrijf haar data actueel houden.
Het Nederlandse bedrijf heeft ook een overeenkomst gesloten met Maserati voor de navigatiesystemen in haar auto’s. TomTom zegt over de hele linie te profiteren van een verhoging van de mondiale autoproductie in het derde kwartaal.