Morgan neemt afscheid van de 3 Wheeler

0

Na een productie van welgeteld 10 jaar zwaait Morgan in 2021 de spectaculaire 3 Wheeler uit. De driewieler maakt in de vorm van de P101 uitvoering echter eerst nog een speciaal afscheidstournee.

De Morgan 3 Wheeler verscheen in 2011 voor het eerst op de markt. Voor het Britse automerk betekende dit een terugkeer naar de driewielers na bijna 60 jaar. Met dergelijke vehikels vergaarde Morgan in de eerste helft van de 20ste eeuw bekendheid. De 3 Wheeler was relatief succesvol: met meer dan 2.500 verkochte exemplaren bleek het een van de populairste Morgan modellen ooit. Het uiteindelijke aantal orders was meer dan de Britse nicheconstructeur voor mogelijk hield.

Toch gaat de retro look 3 Wheeler nu noodgedwongen met pensioen. In 2021 verloopt namelijk de typegoedkeuring voor de 82 pk sterke Amerikaanse 2 cilinder V motor die de Morgan als een gestileerde snor vooraan op zijn neus draagt.

Het Britse merk tovert echter voor het zo ver is eerst nog een speciale uitvoering uit de mouw om de driewieler uit te zwaaien: de P101. Die beschikt net als de reguliere uitvoering over een van de Mazda MX-5 geleende handbak en kan in 6 seconden naar 100 km/u sprinten.


De naam van het uitzwaai model verwijst naar ‘Project 101’, de codenaam die de 3 Wheeler tijdens zijn ontwikkelingsfase kreeg. Herkennen doe je de speciale uitvoering aan de lichtgewicht, goudkleurige tonneau cover waarmee men 1 van de 2 piepkleine zitplaatsen kan afdekken.

Karakteristiek zijn ook de Aero Disc velgen (een afdekkap over de spaakwielen) in koetswerkkleur en aan de 2 laaggeplaatste Hella schijnwerpers die turbulenties rond de wielophanging moeten voorkomen.

Daarnaast beschikt de P101 versie over een zwarte en een witte uitlaatpijp, een zwarte of een witte koetswerkkleur en kan men kiezen voor 1 van de 4 door de legerluchtvaart geïnspireerde Art Packs, die de 3 Wheeler een specifieke livrei meegeven. De P101 uitvoering beschikt ook over de nodige badges, extra lamellen, terwijl de klinknagels zichtbaar zijn uitgevoerd.

De productie van de P101 wordt beperkt tot 33 stuks, die elk 45.000 Britse pond exclusief belastingen moeten kosten. Voor Nederland betekent dat al snel 65 mille. Veel geld? Mwa, je krijgt dat wel een met de hand gebouwde auto die met weinig anders vergelijkbaar is.

Morgan laat weten dat de productie van de huidige 3 Wheeler weliswaar wordt stilgelegd, maar dat de driewieler later een (tweede) comeback zal maken. De Britten hinten daarmee naar de komst van een elektrische versie. Daarvan is de EV3 conceptstudie uit 2016 al een voorbode. De stekker gaat er dus even uit, maar binnenkort wordt hij weer ingeplugd. Morgan heeft het over “een spannend nieuw hoofdstuk”.

Reageren is niet mogelijk.