Stellantis, het fusiebedrijf van Peugeot en Fiat, kan op 4 januari een feit zijn

0

Op maandag 4 januari zullen zowel Groupe PSA als Fiat Chrysler Automobiles (FCA) tijdens hun respectievelijke aandeelhoudersvergaderingen toestemming vragen voor de fusie van de 2 autobedrijven en de oprichting van de gezamenlijke onderneming Stellantis, waarin beide partijen een 50 procent aandeel krijgen. Gecombineerd worden zij de vierde autofabrikant van de wereld, na Toyota, Volkswagen en de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie.

De agenda voor de aandeelhoudersvergaderingen, alsook de voorwaarden waaronder Stellantis wordt opgericht, worden op 23 november aanstaande publiekelijk bekendgemaakt. De officiële hoofdvestiging van Stellantis komt in Amsterdam. Daar is nu ook het juridische hoofdkantoor van FCA gevestigd. De vergaderingen van de aandeelhouders zijn virtuele bijeenkomsten. “Aandeelhouders wordt gevraagd om regelmatig op de internetsite van hun groep te kijken om kennis te nemen van alle actuele informatie over de manier waarop ze aan de vergadering kunnen deelnemen”, aldus de aankondiging.

PSA en FCA wachten nog steeds op de officiële goedkeuring van hun fusieplan door de Europese Commissie. Dat de ondernemingen nu de laatste stap aankondigen, betekent dat ze informeel al weten dat dit groene licht er komt. De Commissie heeft ook eerder laten weten uiterlijk eind november haar oordeel bekend te maken. Als de aandeelhouders van PSA en FCA op 4 januari akkoord gaan, dan is Stellantis nog dezelfde dag een feit. Onder meer de automerken Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep en Alfa Romeo vallen dan onder hetzelfde moederbedrijf.

Eerder werd al bekend hoe het 10-koppige bestuur van Stellantis eruit gaat zien. John Elkann (FCA) wordt de voorzitter. Naast hem schuift Robert Peugeot (PSA) als vicevoorzitter aan. Zowel Elkann als Peugeot zijn erfgenamen van de families die de autofabrikanten oprichtten waarmee het ooit allemaal begon: Fiat en Peugeot. Zij zijn momenteel ook de bestuursvoorzitters van de nu nog afzonderlijk opererende concerns.

Carlos Tavares, momenteel de CEO van PSA (links op de foto), gaat dezelfde functie bij Stellantis bekleden. Voor zijn collega bij FCA, Mike Manley (rechts op de foto), is geen rol weggelegd binnen de nieuwe autocombinatie. In het bestuur krijgen PSA en FCA allebei 5 zetels, met Tavares als 11de lid. Feitelijk betekent dit dat de Fransen het voor het zeggen krijgen binnen Stellantis. Dat verklaart (mede) het vertrek van Manley.

Reageren is niet mogelijk.