Volkswagen maakt van Grieks eiland een duurzaam paradijs

0

Volkswagen wil van het Griekse eiland Astypalea een proeftuin voor duurzame mobiliteit maken.

Het Griekse eiland Astypalea ligt in de Egeïsche Zee en is 100 vierkante kilometer groot. Er wonen 1.300 mensen. Daarnaast krijgt het jaarlijks 72.000 toeristen over de vloer. Om al die mensen mobiel te houden, rijden op het eiland op dit moment 1.500 auto’s en 2 bussen rond. Astypalea en Volkswagen willen die situatie nu radicaal veranderen. Het wagenpark, dat volledig bestaat uit modellen met een verbrandingsmotor, wordt vervangen door 1.000 elektrische voertuigen van de Volkswagen Groep. Het gaat daarbij niet alleen om auto’s, maar ook om steps en scooters van Seat.


Niet al die voertuigen worden privé-eigendom, want de Volkswagen Groep start op het eiland ook een project met deelvoertuigen. Om de hele vloot mobiel te houden, installeren de Duitsers liefst 230 laadpunten. De Volkswagen Groep gaat het eiland bovendien helpen om zijn energieproductie, die vandaag nog met fossiele brandstoffen plaatsvindt, te vervangen door enkel wind- en zonne-energie.

Het project moet resulteren in een win-winsituatie: voor Volkswagen is het een mooie testcase voor de energie neutrale ambities van het bedrijf (in 2050 wil het hele autoconcern volledig CO2-neutraal functioneren) en Astypalea kan zichzelf profileren als een duurzame vakantiebestemming voor ecologisch ingestelde toeristen.

Ondertussen laat Volkswagen weten tevreden te zijn met de binnenkomende bestellingen voor de ID.3. Half september is het eerste exemplaar van de elektrische compacte middenklasser afgeleverd. “Tot nu toe zijn er ongeveer 38.000 bestellingen binnengekomen en zijn er al meer dan 14.000 exemplaren afgeleverd”, aldus een woordvoerder van Volkswagen.

Als het aan ‘s werelds grootste autofabrikant ligt, wordt de ID.3 het begin van het elektrische tijdperk en introduceert dit model e-mobiliteit in het dagelijks leven van de consument. Er zijn al flinke investeringen gedaan voor de ID.3, zijn wat grotere cross-over broer ID.4 en het elektrische personenbusje ID.Buzz. In de periode tot en met 2024 zal er 33 miljard euro door Volkswagen geïnvesteerd gaan worden in de uitbreiding van e-mobiliteit. De autofabrikant wil mondiaal  marktleider worden op het gebied van batterij/elektrische voertuigen.

Vooral de software bleek bij de voorbereiding problematisch. In eerste instantie hebben klanten geen toegang tot alle functies die de ID.3 op papier biedt. Komende winter moeten ze updates herladen. Daarna zouden alle functies van de ID.3 het wel moeten doen. De klanten die reeds een exemplaar van deze nieuwe Volkswagen hadden besteld, kregen de mogelijkheid om een ​​auto met onvolledige functies te ontvangen of te wachten tot de levering van een exemplaar waarbij alles het wel doet.

Bij de overstap naar e-mobiliteit en de productie plus verkoop van de ID.3 zal in eerste instantie de Volkswagen fabriek in Zwickau een centrale rol spelen. Alleen al hier bedragen de ombouwkosten 1,2 miljard euro. Komend jaar worden aldaar alleen nog maar volledig elektrische auto’s geproduceerd. In totaal gaat het om 300.000 exemplaren. In Anting, China, begint de productie van elektrische auto’s ook dit jaar nog. Binnenkort komt daar Dresden bij, en vanaf 2022 volgen Emden, Hannover en Chattanooga in de Amerikaanse staat Tennessee. Terwijl Emden en Chattanooga zich ontfermen over de ID.4, wil Volkswagen in Hannover de elektrische bus ID.Buzz gaan bouwen. Het bedrijf heeft onlangs ongeveer 2.200 gespecialiseerde robots besteld voor gebruik in de vernieuwde fabrieken in Emden, Hannover en Chattanooga.

Reageren is niet mogelijk.