Aiways laat auto’s onderhouden door Profile

0

Het nieuwe Chinese merk Aiways heeft onderhoudsketen Profile uitgekozen als aftersalespartner. De aankondiging komt enkele weken na de introductie van het debuutmodel, de volledig elektrische U5, op de Nederlandse markt. Klanten die deze SUV aangeschaft hebben, kunnen vanaf 1 januari voor garantie en onderhoud bij een geselecteerd aantal vestigingen van Profile terecht.

De samenwerking betreft in eerste instantie een proefperiode van 4 maanden. Wanneer deze succesvol verloopt, zal er een meerjarige samenwerking worden opgezet, zo meldt de importeur. Maar er is geen ‘plan B’ voor als de proef niet naar tevredenheid verloopt. In dat geval kan de klant voor onderhoud of reparatie nergens terecht. Nu zal het met het onderhoud wel meevallen, want de U5 hoeft pas na 100.000 kilometer zijn eerste grote inspectiebeurt te ondergaan (jaarlijks is wel een kleine controle nodig), maar toch. Een eerste kennismakingstest van de elektrische SUV leerde dat de software niet kinderziekte vrij is. Dat wil de klant natuurlijk wel opgelost zien.

In samenwerking met Aiways gaan er nu servicemonteurs van Profile speciaal voor de U5 getraind worden. Op termijn zullen klanten bij alle vestigingen van de onderhoudsketen terecht kunnen. Profile is blij met de deal met Aiways want het bedrijf wil zich gaan profileren als specialist voor elektrische auto’s. De serviceverlening voor de U5 past naar eigen zeggen perfect bij dit streven. Profile heeft circa 150 franchisevestigingen in ons land en biedt daarmee een landelijke dekking. Dat is voor Aiways van groot belang. Inmiddels staan er zo’n 130 auto’s in Nederland klaar voor de verkoop. Het gaat daarbij om exemplaren die aanvankelijk voor verhuur in Zuid Europa bestemd waren. Deze auto’s kunnen nog voor het einde van het jaar op kenteken worden gezet. Kort voor de jaarwisseling verwacht de importeur nog eens 100 exemplaren van de U5 te ontvangen. Die zijn wel nagelnieuw.

 

Haastige spoed …

De U5, een 4,68 meter lange elektrische SUV van het formaat Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4, werd in een recordtijd ontwikkeld, namelijk in slechts 3 jaar tijd. Normaal is minimaal 4 jaar nodig en soms zelfs 7 jaar. Maar bovengenoemde kennismakingstest leerde dat er nog heel wat punten voor verbetering vatbaar zijn.

Sommige details doen wat goedkoop aan, zoals het ontbreken van een intervalstand voor de achterruit wisser: bij de concurrentie is dat standaard. Ook een 3-fasen lader ontbreekt, waardoor laden lang duurt. De stekkeraansluiting onder de linker koplamp is niet verlicht, waardoor men in het duister tast tijdens het inpluggen. Bij sommige demonstratie exemplaren van de U5 zaten dashboardpanelen.

De Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) waarover de Aiways beschikt, blijkt niet erg klantvriendelijk te zijn. Het systeem houdt met een camera het gezicht van de bestuurder in de gaten en reageert in streng Engels indien er misstanden worden geconstateerd (slaperige blik, opzij kijken, roken in de auto, bellen). Ook als er van dergelijk gedrag helemaal geen sprake is. De techniek gaat dus al snel op de zenuwen van de bestuurder werken. Gelukkig zijn de meldingen uit te schakelen.

De elektronische rij hulpmiddelen waarmee U5 is uitgerust en waarmee hij autonoom taken kan uitvoeren, zijn niet goed afgesteld. Dat levert een slordig weggedrag op, zoals zigzaggend rijden tussen de witte lijnen, regelmatig een (te) groot gat laten vallen met de voorligger en onnodig schokkerig remmen. De gadgets zijn dus eerder een last dan een lust. Bij de concurrentie werken dergelijke elektronische rij hulpmiddelen een stuk beter. Aiways belooft dat de functies regelmatig zullen worden aangepast met updates ‘via de lucht’, maar in deze vorm is de zogenaamd slimme technologie nog niet helemaal uitontwikkeld.

Het is de vraag of, en zo ja wanneer, de monteurs van Profile over voldoende knowhow beschikken om de elektronische hulpmiddelen van de Aiways beter af te stellen. De U5 wordt weliswaar geleverd met 5 jaar fabrieksgarantie en de importeur claimt dat het uiteindelijk (maar wanneer is dat?) de bedoeling is dat de klant nooit langer dan een kwartier hoeft te rijden om een Aiways servicepunt te bezoeken, maar als die onvoldoende kennis in huis hebben om een benodigde software update uit te voeren, dan komt die alsnog van een koude kermis uit.

Reageren is niet mogelijk.