Licht aan het eind van de tunnel: Alfa Romeo Tonale

0

Voor Alfa Romeo was 2020 een donker jaar met op Europees niveau met 36,5 procent gedaalde verkopen. Daarmee deed het Italiaanse merk het een stuk slechter dan de markt als geheel. Ook in Nederland heeft Alfa Romeo dringend vers bloed nodig. Bij ons zijn de verkopen in de eerste 11 maanden van dit jaar namelijk meer dan gehalveerd: van 682 auto’s naar 237 stuks. Dat komt niet alleen doordat de MiTo gesaneerd is en de Giulietta op zijn laatste benen loopt. Ook de Giulia en de Stelvio lijken de autoconsument niet meer te kunnen boeien.

Maar in 2021 wordt de hemel boven Alfa Romeo weer lichter. De auto die dan voor opklaringen zal zorgen is de Tonale: een C segment SUV. Oorspronkelijk onthuld op de autosalon van Genève in 2019, was de lancering gepland voor 2020, maar het debuut werd later uitgesteld. De Tonale wordt een zeer belangrijke auto voor Alfa Romeo, omdat het Italiaanse merk voet aan de grond wil krijgen in de lucratieve SUV C-segment. In de vorm van de Stelvio had men al een hoog in het portfolio, maar daarin rijden is alleen behapbaar voor leaseklanten. Met name voor de thuismarkt is een beter betaalbaar model nodig.

De Tonale vervangt prijstechnisch de verouderde Alfa Romeo Giulietta, die al 10 jaar op de markt is, en zal gaan concurreren met auto’s als de Audi Q2, Peugeot 2008 en Volkswagen T-Roc. Omdat hij gepositioneerd zal worden aan de premium kant van het segment, mag je verwachten dat de Tonale een stukje duurder zal worden. Ook met een Nissan Qashqai of Seat Ateca is men goedkoper uit. De prijzen beginnen waarschijnlijk bij 34.000 euro, dus hij zal ook iets duurder zijn dan de Giulietta die hij indirect vervangt.

De volledige specificaties zullen dichter bij de lanceringsdatum van de auto worden onthuld, maar we kunnen verwachten dat LED koplampen, een digitaal instrumentenpaneel, Keyless Start en automatische airconditioning met meerdere temperatuurzones allemaal standaard worden gemonteerd. Daarnaast worden de nieuwste connectiviteitsfuncties van Alfa Romeo geïntroduceerd, zodat men de Tonale op afstand kan vergrendelen / ontgrendelen, kan controleren waar deze geparkeerd staat en men een navigatie instructie vanaf de telefoon naar het infotainment systeem kan sturen. Kopers kunnen verwachten dat de Tonale geleverd gaat worden met de nieuwste ‘Alfa Connect’ installatie. Concreet betekent dit dat Apple CarPlay en Android Auto niet zullen ontbreken.

De auto op deze afbeeldingen is een concept, maar eerder geziene uitgelekte afbeeldingen suggereren dat dit vrij dicht in de buurt komt van hoe de productie versie eruit zal zien. Er zal een scala aan traditionele Alfa Romeo designelementen, waaronder de driehoekige grille aan de voorzijde, de versprongen nummerplaat in de voorbumper en achterste portier grepen die in de bovenste delen van de deur zijn verwerkt. Ten opzichte van de conceptstudie krijgt de productieversie een conventioneel ontwerp van de buitenspiegel, iets grotere koplampen, een dikker achterlichtcluster en kleinere lichtmetalen velgen.

De Tonale krijgt als basis een aangepaste versie van het platform van de Jeep modellen Renegade en Compass. Om de rijeigenschappen naar een niveau te tillen die het merkimago waardig zijn, krijgt hij een nieuwe ophanging en krachtigere remmen. Net als de genoemde Jeep modellen wordt de Alfa Romeo leverbaar in een stekker hybride uitvoering. Voor Alfa Romeo is een dergelijke aandrijflijn een primeur, al wordt er ook hard gewerkt aan PHEV versies van zowel de Giulia- als de Stelvio. Aan de basis komt een 1,3 liter benzineversie te staan met 130 pk. Diesels zijn niet gepland.

De zogeheten 4xe stekker hybride techniek die van de Renegade en Compass geleend wordt (met 190 pk of 240 pk systeemvermogen) betekent dat de Tonale in deze vorm over vierwielaandrijving beschikt. Zit er alleen een benzinemotor onder de kap, dan worden louter de voorwielen aangedreven. Een specifiek Alfa Romeo karakter zal tot uiting komen in de van andere modellen bekende ‘D.N.A.’ rij modus-keuzeschakelaar. Bij de stekker hybride uitvoering staat ‘D’ voor ‘Dual Power’ waarin het maximale vermogen van beide krachtbronnen geleverd wordt. De ‘Natuurlijke’ modus is een automatische hybride instelling, terwijl ‘A’ staat voor ‘Advance E’, waarbij de Tonale alleen elektrische stroom gebruikt.

 

Reageren is niet mogelijk.