Auto’s hebben vaker een saaie kleur

0

Volgens coatingbedrijf Axalta was 81 procent van de auto’s die in het afgelopen jaar nieuw verkocht werden wit, zwart of (zilver)grijs. Er zit dus maar weinig kleur in ons wagenpark.

Elk jaar peilt Axalta bij fabrikanten in welke kleuren zij hun nieuwe auto’s hebben gespoten. Daarbij worden er gegevens verzameld van over heel de wereld om trends te kunnen vaststellen en de evoluties van bijvoorbeeld modieuze tinten te kunnen spotten. Wat blijkt: het afgelopen jaar zat er maar weinig kleur in ons wagenpark. Maar liefst 81 procent van de nieuw geproduceerde auto’s was wit, zwart, grijs of zilver.

De populairste kleur was wit, dat de laatste 3 jaar een marktaandeel van 38 procent in handen heeft en al 10 jaar aan kop gaat in deze rangschikking. Op de tweede plek staat zwart (19 procent; doet het vooral goed in het luxe segment), gevolgd door grijs (15 procent) en zilver (9 procent). Zilver verliest daarbij een beetje marktaandeel aan grijs, al zal er natuurlijk wel wat overlap zijn tussen die 2 kleuren.

Axalta deelt de resultaten van zijn onderzoek ook op per regio, waaruit blijkt dat in Europa wit zijn koppositie moet delen met grijs, met elk een marktaandeel van 25 procent. Zwart staat op de derde plek (21 procent ), terwijl 10 procent van de kopers wél voor een kleurtje kiest: blauw. Daarmee doen we het duidelijk beter dan gemiddeld, al zijn we niet zo’n fan van andere kleuren: rood haalt nog 5 procent, de rest van de regenboog moet het met 2 procent of minder doen.

De reden dat wit wereldwijd de meest populaire autokleur van 2020 is, is heel simpel. Eenvoudig, in principe niet smaakgevoelig en goedkoop: wit is meestal de basiskleur waarvoor je niet hoeft bij te betalen. Het is ook een praktische kleur omdat importeurs en dealers weten dat wit veel gekozen wordt. Dat maakt het makkelijker om voorraadmodellen in deze kleur aan te houden. En ten slotte: je knalt er in het verkeer met wit toch wat meer uit dan met zwart of een donkere kleuren. Opvallen zonder op te vallen, zeg maar. Dat is in alle opzichten wel zo veilig.

Toch is er wat hoop voor de andere kleuren. Kleurkeuzes voor auto’s wijken niet zoveel af van de algemene keuzes die de consument maakt. Dat verklaart waarom groenblauw en geelgroen aan een lichte opmars bezig zijn. Tegelijk wil niet iedereen gewoon muisgrijs. Daarbij zien we een trend die allerlei ingrediënten bevat die het grijs tot leven werken. Denk aan de dak in een andere kleurtint, een zwarte motorkap of contrasterend decoratiemateriaal.

 

Reageren is niet mogelijk.