Daimler investeert komende 5 jaar 70 miljard euro

0

Daimler gaat de komende 5 jaar ruim 70 miljard euro investeren in onderzoek, ontwikkeling en modernisering van haar fabrieken. De commissarissen hebben de strategische plannen van Chief Executive Officer Ola Källenius unaniem goedgekeurd. De investeringen voor de periode tot en met 2025 komen echter wel 20 procent onder het huidige niveau uit.

Het grootste deel van de 70 miljard euro gaat naar de Mercedes-Benz Cars divisie. Daarnaast is een deel bestemd voor het ontwikkelen van emissievrije vrachtwagens voor Daimler Trucks. De directie heeft verder met de ondernemingsraad afspraken gemaakt over een zogeheten transformatiefonds van 1 miljard euro. Dat loopt tot 2025 en wordt vooral gebruikt voor de verdere ontwikkeling van nieuwe technologie en om de werkgelegenheid bij de Duitse fabrieken gedurende de transformatie veilig te stellen. Daimler en de bonden zullen de verdere details volgend jaar invullen. Doel is om hiermee kennis en waardevol personeel voor het bedrijf te houden.

Hoe het bedrag precies wordt verdeeld en op welke terreinen Daimler precies gaat investeren, wordt nu nog niet bekendgemaakt. De omschrijving blijft bij “het versnellen van de transformatie richting elektrificatie en digitalisatie”. Dat is vrij abstract. Hieronder valt niet alleen Research & Development, maar bijvoorbeeld ook het ombouwen van fabrieken voor de productie van elektrische auto’s.

Naast de investeringen wordt overigens de broekriem aangehaald bij Daimler: de komende 5 jaar willen de Duitsers hun vaste kosten met 20 procent verlagen. Daarnaast gaat Mercedes-Benz de komende jaren zijn pijlen vooral richten op het luxere segment. De winstmarges liggen daar namelijk een stuk hoger. Er komen meer Maybach-modellen, maar bijvoorbeeld ook geëlektrificeerde en volledig elektrische auto’s van de AMG divisie. Daarnaast staan er een hoop elektrische nieuwkomers op stapel, die allemaal op de reeds aangekondigde EVA-architectuur zullen worden gebaseerd: de EQS, de EQE en SUV-versies van die auto’s. De kleinere EQA en EQB delen hun basis met respectievelijk de GLA en GLB. Vanaf 2025 komen die modellen op het in ontwikkeling zijnde MMA platform te staan.

 

Raad van Commissarissen

Daimler wil verder de 72-jarige Bernd Pischetsrieder, vroeger de baas bij BMW en daarna tijdens een blauwe maandag de CEO van de Volkswagen Groep, benoemen tot voorzitter van de Raad van Toezicht (commissarissen). Hij volgt dan Manfred Bischoff op die dezelfde functie 15 jaar heeft vervuld. Pitschetsrieder is al sinds 2014 lid van de Raad en is dus uitstekend op de hoogte van de lopende dossiers, aldus Daimler. “Bernd Pischetsrieder is één van de internationaal meest erkende experts. Hij heeft de besluiten om het concern te digitaliseren en de voertuigen te elektrificeren om ze daarmee nieuw in te richten intensief begeleid”, zegt Bischoff. In kringen van investeerders wordt de benoeming echter een zwaktebod en een overgangsregeling genoemd. “Daimler kan kennelijk niemand anders vinden” aldus één van de grotere aandeelhouders. Daimler heeft overigens ook aangekondigd dat Shell topman Ben van Beurden zal toetreden tot de Raad van Toezicht.

Aanstaande maart zit van 3 leden van de Raad van Commissarissen de termijn erop: naast voorzitter Manfred Bischoff nemen dan ook Petraea Heynike en Jürgen Hambrecht afscheid van Daimler. Tijdens de in maart te houden aandeelhoudersvergadering zullen 3 nieuwe kandidaten worden voorgesteld: naast Elizabeth Centoni (senior vice president Cisco) Martin Brudermüller (voorzitter Raad van Bestuur BASF) wordt dus ook de Nederlandse CEO van Shell, Ben van Beurden, voorgedragen. Pischetsrieder is voorgedragen als voorzitter van de Raad van Commissarissen. Hij zat eerder achter het stuur bij BMW en de Volkswagen Groep en is sinds 2014 lid van de Raad van Commissarissen van Daimler.

 

Daimler verkoopt innovatiecentrum aan investeringsmaatschappij

Daimler verkoopt haar innovatiecentrum Lab1886 aan investeringsmaatschappij RB-Capital. In ruil hiervoor krijgt de autofabrikant een minderheidsbelang van 10 procent in het innovatieplatform 1886Ventures. De verkoop van het verlieslijdende innovatiecentrum is onderdeel van de bezuinigingsmaatregelen die het bedrijf eerder afkondigde. Het nieuwe platform moet bestaande projecten van het innovatielab verder uitbouwen. Hierbij ligt de focus op geautomatiseerd rijden, groene energie, connectiviteit en digitale bedrijfsmodellen. Ulrich Dietz, managing partner van RB-Capital, is verheugd dat hij het platform verder kan ontwikkelen. “Ik ben blij dat ik een uniek innovatieplatform voor toekomstige technologieën in de industriële sector kan creëren. De kennis van Lab1886 biedt ons ondersteuning bij het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen”.

 

 

Reageren is niet mogelijk.