Europees groen licht voor fusie Fiat Chrysler en Peugeot SA

0

De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor de fusie van de autofabrikanten Fiat Chrysler Automobiles en PSA (Citroën, DS, Opel, Peugeot, Vauxhall). In ruil voor de goedkeuring hebben de 2 bedrijven water bij de wijn gedaan, met name op de markt voor lichte bedrijfswagens.

Het Franse PSA neemt formeel Het Italiaans-Amerikaanse FCA (met als merken onder meer Fiat, Jeep en Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Dodge en Ram) over. Samen worden zij onder de naam Stellantis de vierde grootste autobouwer ter wereld. Het fusiebedrijf zal worden geleid door de topman van PSA, Carlos Tavares (links op de foto). De Chief Executive Officer van FCA, Mike Manley (rechts op de foto), krijgt de leiding over de Noord Amerikaanse divisie.

De Europese Commissie vreesde aanvankelijk dat de concurrentie te veel beperkt zou worden op de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen, onder meer in België, Frankrijk en Italië, waar de 2 ondernemingen samen “grote” tot “zeer grote” marktaandelen zouden hebben. PSA en FCA boden daarom aan om de samenwerking met Toyota uit te breiden. In het kader van dit akkoord leveren de Fransen meer lichte kleine bedrijfswagens voor verkoop onder het Toyota label in de Europese Unie. Dat zou de concurrentie en de keuzemogelijkheden voor de consument ten goede moeten komen. Daarnaast is toegezegd dat andere producenten van dit type voertuigen makkelijker toegang zullen krijgen tot het herstel- en onderhoudsnetwerk van de nieuwe groep. PSA en Fiat Chrysler produceerden al samen bestelwagens. De 2 bedrijven hebben in Europa een gezamenlijk potentieel marktaandeel van 34 procent.

“Toegang hebben tot een concurrentiële markt voor lichte bedrijfswagens is belangrijk voor vele zelfstandigen en kmo’s in Europa. We kunnen deze fusie goedkeuren omdat de engagementen van Fiat Chrysler en Peugeot SA de toegang en uitbreiding in de markt voor kleine bedrijfsvoertuigen vergemakkelijken”, zo lichtte commissaris voor Concurrentie, Margrethe Vestager, in een mededeling de goedkeuring toe. PSA en FCA kondigden hun fusieplannen eind vorig jaar aan. De operatie wordt in het eerste trimester van volgend jaar voltooid. Mogelijk worden de handtekeningen al op 4 januari gezet. Op basis van volume wordt de nieuwe groep de vierde grootste autobouwer ter wereld (achter Volkswagen, Toyota en de alliantie van Renault – Nissan – Mitsubishi), met de derde grootste omzet in de sector.

Reageren is niet mogelijk.