Afgeleid van de toekomstige Citan bedrijfswagen van de tweede generatie, zal de Mercedes T klasse zichzelf doen gelden als de meest chique Ludospace annex MPV in vergelijking met de Kangoo en Berlingo.
Dankzij de nauwe samenwerking met Renault heeft Mercedes sinds 2012 een lichte bedrijfswagen in haar assortiment. Degene die reageert op de zoete naam Citan Tourer is niemand minder dan een kloon van de tweede generatie van Kangoo die in het voorjaar van 2021 volledig zal worden vernieuwd. Het zal de lancering van zijn neef met de ster een paar maanden voorafgaan. Die zal worden gebaseerd op hetzelfde platform en die bij deze gelegenheid zal hij worden hernoemd. Omdat de Duitser bij de consument een weelderiger indruk wil maken dan de Kangoo, zal hij tot T klasse worden herdoopt om zich zo meer te kunnen identificeren met het klassieke assortiment van Mercedes-Benz. En tegenover de Peugeot Rifter en Citroën Berlingo wil hij zich positioneren als de meest chique voertuig voor recreatieve doeleinden.
Esthetisch gezien zal de Duitser dezelfde recepten gebruiken als in het eerste Citan Tourer opus. Hoewel de hele romp vergelijkbaar zal zijn met die van de Kangoo, zal de voorkant opnieuw worden ontworpen om dichter bij de nieuwste schoonheidskanonnen van Mercedes-Benz te kunnen zijn. Onder het camouflage materiaal van de eerste rijdende prototypes die onlangs zijn vereeuwigd door spionagefoto jagers, kunnen we een frontdesign ontdekken dat grotendeels geïnspireerd is door de B klasse, inclusief een platte motorkap met afgeronde contouren, waaronder elegante koplampen in amandelvorm genesteld zijn. Voor de rest, met uitzondering van het achterlichtframe en kleine details, is het silhouet van de nieuwe Renault Kangoo, onthuld in september 2020 en volgend voorjaar in de showroom, gemakkelijk te herkennen.
Ondanks dat de toekomstige Mercedes T klasse een ster op de grille heeft, zal hij niet in de handen van de paardenkracht tovenaar belanden. Als brave gezinswagen zal hij alleen leverbaar worden met originele Renault motoren. Die worden in het kader van de generatiewisseling trouwens ook vernieuwd. Hoewel het Franse bedrijf nog niet de sluier heeft opgelicht over de kenmerken van haar nieuwe Kangoo, suggereert alles dat de Ludospace annex MPV uit Stuttgart de 1.3 TCe benzine en 1.5 dCi dieselmotoren zal gaan gebruiken, om nog maar te zwijgen van een elektrische variant, genaamd Mercedes EQT. In een tweede fase zouden hybride eenheden van 140 pk (klassiek) en 160 (oplaadbaar) zich bij deze reeks kunnen aansluiten, in afwachting van de komst, op langere termijn, van een motor op waterstof.
Aangezien de toekomstige Mercedes T klasse zal worden geassembleerd in Frankrijk, in de voor Renault historische fabriek van Maubeuge, op dezelfde productielijn als de Kangoo, is het eerst afwachten hoe de productiestart van dit zustermodel verloopt. De onthulling van de Duitser zou moeten plaatsvinden in september 2021, vóór de levering van de allereerste exemplaren begin 2022, tegen een basisprijs van ongeveer 32.000 euro, volgens de schatting van Autointernationaal.nl . Daarmee is de T klasse direct ook de meest premium Ludospace annex MPV.