Opel trakteert zichzelf op een nieuw logo

0

Stop de persen, want Opel heeft een nieuw logo! Een nieuwe huisstijl zelfs. Opel volgt namelijk de trend om 3-dimensionale logo’s om te wisselen voor een plat exemplaar. Daarvoor past het automerk ook een nieuw lettertype toe.

De presentatie van het nieuwe logo is geen verrassing. Met de GT X Experimental conceptstudie uit 2018 kondigde Opel haar nieuwe huisstijl eigenlijk al aan. Diens zogeheten ‘Vizor heeft inmiddels zijn weg gevonden naar de Mokka en de Crossland. Nu is het 2-dimensionele Opel logo dat op die conceptstudie prijkte aan de beurt. Geen merk dat zo graag beklemtoont dat het wel degelijk Duits is als Opel. Die behoefte is na de overname door het Franse PSA concern zo mogelijk nog sterker geworden. Het is dus niet verwonderlijk dat Velocity McCann, het reclamebureau van Opel, de opdracht heeft gekregen om een nieuwe huisstijl te ontwerpen waarmee optisch de Duitse banden nog eens aangehaald worden.

In de toelichting die standaard bij een nieuwe logo hoort, zegt de autofabrikant: “Het nieuwe Opel ontwerp focust op de essentie, zonder franjes en afleidende elementen. Het weerspiegelt dus de precieze Duitse ontwerpfilosofie van het merk: gedurfd en puur. Met de focus op de Blitz is de ring in het nieuwe merklogo nu slanker. Een woordmerk dient als een sterke basis voor het logo. Het nieuwe lettertype (ontworpen door typografie designbureau Monotype, red.) met de naam ‘Opel Next’ is ook licht, krachtig, modern en duidelijk. Het bevat 3 verschillende versies: licht, normaal en vet. Deze lettertypen harmoniëren perfect en zorgen voor een consistente boodschap. Het felle nieuwe Opel neon geel accentueert de innovatiekracht van het merk en symboliseert elektriciteit; de nieuwe brandstof in het elektrische tijdperk. De kleur elektriseert, drukt zichzelf duidelijk uit en creëert zo een onmiskenbare identiteit”.

Zo. Het is maar dat jij het weet. Grote woorden voor wat slechts kleine veranderingen lijken. Met zijn nieuwe 2-dimensionele logo volgt Opel in de voetsporen van onder meer Volkswagen, BMW, Nissan en Toyota. Die kozen al eerder voor een plat merkembleem. De bekende blitz heeft nu een dunnere rand en daarnaast gebruikt Opel vanaf nu een strakker lettertype én een lekker fluorescerende kleur. Onder de vleugels van het PSA concern werkt het Duitse automerk hard aan een wederopstanding. Opel was lang het verliesgevende zorgenkindje van General Motors, maar werd onder Franse leiding snel weer winstgevend. Alleen met de verkopen wil het nog niet zo vlotten. Gelukkig slaat de elektrische Corsa wel uitstekend aan. Verder heeft Opel ook hoge verkoopverwachtingen van de Mokka, die van de eerder genoemde conceptstudie GT X Experimental werd afgeleid. Diens neuspartij is duidelijk geïnspireerd op de eerste generatie Manta.

Patrick Fourniol, de marketingdirecteur van Opel, zegt over de nieuwe huisstijl: “Een nieuw tijdperk heeft moderne merken nodig en moderne merken hebben helder design nodig. Met de elementen van de nieuwe merkidentiteit accentueren we ons streven om ons te onderscheiden, om vooruitstrevend te zijn en om open te staan voor vernieuwing in de toekomst”. Xavier Duchemin (foto), eindverantwoordelijk voor de verkoopresultaten van Opel, zegt: “De elementen stralen uit dat Opel een moderne autofabrikant is met durf om te vernieuwen. Opel staat van oudsher bekend om zijn streven om mobiliteit en innovatie voor iedereen bereikbaar te maken. Het “nieuwe Opel” versterkt dat imago met een frisse merkidentiteit”. Hij voegt er aan toe: “Wij zijn vol vertrouwen, jong van geest en sluiten niemand buiten. In dit nieuwe tijdperk voor het merk laat Opel zich inspireren door de moderne, Duitse en progressieve ‘cold to cool’ cultuur en presenteert het zich als een gedurfd, puur en eigentijds merk. Het nieuwe imago sluit perfect aan bij onze spannende nieuwe modellen”.

Reageren is niet mogelijk.