Stekker hybride auto’s gaan het lastig krijgen

0

Specialisten in de restwaarde van auto’s melden dat er voor de Volvo V60 D6 Twin Engine van de bouwjaren 2013 t/m 2016 eigenlijk amper kopers zijn. Dat drukt de inruilwaarde sterk. Oorzaak is het het merklogo noch het modeltype, maar de stekker hybride techniek waarbij een dieselauto als basisunit fungeert. In wasmiddelfabrikanten kringen wordt dat ‘vlek op vlek’ genoemd.

Maar pas op: deskundigen waarschuwen ook voor de waardevastheid van stekker hybride modellen met een benzinemotor. Autointernationaal deed dat al eerder. Reden is dat het wegenbelastingvoordeel wordt afgebouwd. Dat betekent vanwege het forse gewicht van de stekker hybride techniek hogere gebruikskosten. Menigeen zal concluderen dat de (op papier) lagere verbruikskosten niet tegenop wegen. Ook andere deskundigen waarschuwen voor de aanschaf van een stekker hybride auto. Zij combineren namelijk op het gebied van onderhoud, reparatie en storingsgevoeligheid het slechtste van 3 werelden.

Autointernationaal is benieuwd wanneer andere media het eerlijke verhaal over stekker hybride auto’s gaan vertellen. Eigenlijk is dat de keerzijde van de elektrificatie. Ja, modellen met een verbrandingsmotor gaan de strijd verliezen. Dat is dit jaar nog duidelijk geworden dan in 2019. Maar wat Autointernationaal betreft is 2020 ook het jaar waarin de stekker hybride auto definitief van zijn voetstuk valt. Ben jij een particuliere rijder, loop dan met een grote boog om dit soort auto’s heen! Tenminste, als de inhoud van jouw portemonnee jou lief is.

De belangstelling voor elektrische auto’s is in 2020 flink toegenomen. De Tesla Model 3 stond ook dit jaar weer in de spotlights, maar veel (zakelijk) rijders oriënteren zich ook op de Polestar 2. Dat wordt gezien als een serieuze concurrent. Vorig jaar was de Tesla Model 3 de restwaarde topper, maar voor dit jaar is de Polestar 2 genomineerd. Prijzig is deze nieuweling wel, maar voor de rest heeft hij alles mee, inclusief een forse actieradius. Andere elektrische auto’s die dit jaar volop in de belangstelling stonden, waren de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro.

Een andere Hyundai heeft dit jaar indruk gemaakt in het segment van auto’s met (alleen) een verbrandingsmotor: de i10. Die biedt als A segment auto zo’n sterk totaalpakket dat hij een volwaardig alternatief is voor menig B segment model. De Hyundai i10 is niet goedkoop en de basismotor is futloos, maar voor de rest weet deze Koreaan veel indruk te maken. Heel anders is het oordeel over de Volkswagen Golf VIII. Dit modeltype was generatieslang een van de beste auto’s in zijn klasse, maar de jongste editie is weinig meer dan een VII met een aanzienlijk minder gebruiksvriendelijk multimediasysteem.

Reageren is niet mogelijk.