China leert snel, maar is er nog niet helemaal: test MG EHS Plug-in Hybrid

0

Waarom deze test?

MG heeft niet alleen in Nederland maar ook elders in Europa een succesvolle comeback gemaakt. Sinds het voorheen Britse merk onder Chinese vlag vaart, worden er niet langer onpraktische sportwagens met olie lekkende benzinemotoren gebouwd, maar wordt de consument getrakteerd op een betaalbare, elektrische SUV. Een dergelijke auto valt uitstekend in de smaak bij het Europese publiek. Daarom doet MG er nu een schepje bovenop met de EHS Plug-in Hybrid: eveneens een betaalbare SUV, maar dan met een stekker hybride aandrijflijn.

 

Wat voor auto is het?

China opereert in de voorste linies bij de transitie naar elektrisch rijden. Daar profiteert staatsconcern SAIC, nu ruim 10 jaar eigenaar van het merk MG, de vruchten van. Want de ZS EV voorziet niet alleen in een behoefte in eigen land, maar ook in Europa. Hetzelfde geldt voor deze nieuwe EHS Plug-in Hybrid. Die wordt in eigen land een zogeheten New Energy Vehicle genoemd. Die status betekent allerlei (belasting)voordelen. Ook in Europa zijn er landen waarvan de regering geloofd dat als de consument een stekker hybride auto aanschaf, hij daarmee een dienst aan het milieu bewijst. In China is de EHS overigens ook al geruime tijd te koop met enkel een benzinemotor. In die vorm rijdt hij daar rond als HS. Maar MG kiest er voor om in Europa net als bij de ZS enkel de geëlektrificeerde variant aan te bieden, al gaat het in het geval van deze EHS (de afkorting van: Electric Hybrid SUV) dus niet om een volledig elektrische SUV, maar om een plug-in hybride.

Met een lengte van 4,57 meter is de EHS Plug-in Hybrid beduidend groter dan de ZS EV, die van bumper 4,31 meter lang is. De nieuwe MG is qua formaat vergelijkbaar met de Toyota RAV4. Hij valt dus in het D segment. Aan de buitenkant zorgt een opvallend grote grille met een prominent merklogo voor familie gelijkenis met de ZS EV. Voor de rest is het design van de EHS Plug-in Hybrid nogal klassiek en inwisselbaar. Ook is er een potpourri aan styling invloeden van andere automerken. Zo doen de koplampen aan Subaru denken, de C stijl aan de Renault Kadjar en in de achterkant zitten behoorlijk wat Duitse invloeden. Dat maakt de MG nogal karakterloos. Wat ook opvalt is dat de wielen, weliswaar 18 inch groot, in de grote wielkasten lijken te verdwijnen en daardoor nogal iel ogen. Optisch gezien zouden 19 of 20 inch exemplaren niet misstaan hebben.

 

Is het wat?

Meer indruk maakt de EHS Plug-in Hybrid met zijn interieur. Het dashboard van deze MG oogt namelijk dankzij het strakke (10,1 inch grote) display bovenop de middenconsole opvallend modern. De boordplank van de EHS Plug-in Hybrid wordt daarnaast gekenmerkt door veel horizontale lijnen, hetgeen voor een slanke uitstraling zorgt. Verder zijn er een serie pianotoetsen voor de belangrijkste functies en een digitaal instrumentarium waarvan het display 12,3 inch groot is. Een pluspunt is ook de goede afwerking en bouwkwaliteit. Daarmee laat SAIC zien meer ervaring met het produceren van auto’s te hebben dan het piepjonge Aiways.

De sportstoelen van de testauto zien er niet alleen fraai uit, maar zitten ook goed en hebben een handmatig verstelbare lendensteun. Het stuur ligt perfect in de hand. Het centraal boven de middenconsole geplaatste aanraakscherm bevindt zich perfect binnen handbereik. Zijn afwerking (met rondom een zilveren rand) doet verdacht veel denken aan de exemplaren uit recente BMW modellen. Toch is ook de EHS Plug-in Hybrid niet vrij van kinderziektes. Zo is de grote hoeveelheid waarschuwingsmeldingen storend en vermoeiend. Tegelijkertijd laat de reactiesnelheid van het infomediasysteem te wensen over. Wel zit het aanraakscherm ergonomisch goed in elkaar, zijn er veel instellingsmogelijkheden is de afleesbaarheid eveneens prima. Het is alleen even zoeken naar de Home toets. Die zit in de EHS Plug-in Hybrid niet in het scherm, maar maakt deel uit van de eerder genoemde pianotoetsen onder de centrale ventilatieroosters. De TomTom navigatie laadt evenwel tergend traag wanneer je die moet opstarten.

Onder deze euvels lijdt overigens ook de ZS EV. Gelukkig is de zitpositie goed. De EHS Plug-in Hybrid beschikt namelijk over een stuur dat in tegenstelling tot dat van de ZS EV wel in diepte verstelbaar is. Ook de ruimte op de achterbank is best riant te noemen: er is zonder meer voldoende been- en hoofdruimte; ook met het panoramadak. Verder zijn er de nodige USB aansluitingen zal jouw kroost zich tijdens de autorit niet hoeft te vervelen. Voor gezinsgebruik houdt het formaat van de kofferbak (448 liter) evenwel niet over. Dat komt vooral door de onhandige manier waarop de batterij is weggewerkt. Verder is de ruimte onder het afdekscherm in de hoogte beperkt. Onder de koffervloer bevindt zich geen extra bergruimte. Omklappen van de achterbank leuning levert een capaciteit van 1.375 liter op. De leuning van de achterbank is overigens verstelbaar om zo het zitcomfort aldaar te verhogen of om voor iets meer kofferruimte te zorgen.

Het volume van de geluidsinstallatie regelen gebeurt door 2 fysieke toetsen (luider of stiller). Een draaiknop vindt ik persoonlijk makkelijker, maar alles is beter dan de digitale schuifregelaars van de nieuwste auto’s van de Volkswagen Groep. Voorin beschikt de EHS Plug-in Hybrid over 2 USB poorten en een 12 Volt stekker. Achterin de MG bevinden zich 2 extra USB poorten. Terwijl de gebruikte materialen in de ZS EV nogal goedkoop aanvoelen en duidelijk niet uit de premium onderdelen bak komen, is dat bij de EHS Plug-in Hybrid helemaal anders. De sfeer aan boord is echt luxueus, de afwerking uitstekend voor een auto uit deze prijsklasse en de materialen voor het dashboard en de deuren (althans boven het middel van de inzittenden) voelen kwalitatief echt hoogwaardig aan. Onderaan de portieren en bij het handschoenkastje is er nog wel hard plastic te vinden, maar dat valt minder op dan bij de ZS EV.

Maar belangrijker is natuurlijk wat er onder de motorkap huist. Dat is een 1,5 liter grote turbobenzine 4 cilinder die goed is voor 162 pk / 250 Nm en die gekoppeld is aan een 6-traps automaat. De assisterende elektromotor levert op zijn beurt 122 pk / 230 Nm en gaat vergezeld van een transmissie met 4 versnellingen. MG spreekt zodoende over een 10-traps automaat. Die transmissie is bij een normale rijstijl op weinig fouten te betrappen. Het gecombineerde vermogen van de EHS Plug-in Hybrid bedraagt 258 pk. Daarnaast is er 370 Nm aan koppel beschikbaar. Die specificaties zijn voldoende om deze MG in 6,9 seconden naar 100 km/u te laten sprinten. De topsnelheid bedraagt 190 km/u. Daarmee is de EHS Plug-in Hybrid lekker vlot. In de praktijk zit je dus niet snel om vermogen verlegen, maar toch heb je nooit het gevoel daadwerkelijk over 258 pk te beschikken. Bovendien zou de rumoerige verbrandingsmotor zou wel wat discreter te hulp mogen schieten. De verfijning van de aandrijflijn, die de overgang van elektrische naar benzine-aandrijving duidelijk laat voelen, zou dus wel wat verfijnder mogen. Ook de wisselwerking tussen de motoren en de 10-traps automaat is niet van de meest gecultiveerde soort. Je voelt de verzet wisselingen duidelijk wanneer je de MG op zijn staart trapt. Ook als jij het gaspedaal wat minder fors indrukt, springt de verbrandingsmotor onmiddellijk bij, ook als jij daar zelf niet perse op zat te wachten.

Een ander punt dat voor verbetering vatbaar is, is de wielophanging. Die lijkt namelijk wat moeite te hebben met het 1.775 kilo hoge gewicht van de voorwiel aangedreven EHS Plug-in Hybrid. Vooral op slechter wegdek vertaalt zich dat in nerveuze reacties. Ook de draaicirkel valt groter uit dan verwacht. Dat beïnvloedt de handelbaarheid van de MG negatief. Als jij de EHS Plug-in Hybrid de sporen geeft, voel je trouwens ook dat het XDS sper differentieel en de andere elektronica de handen vol hebben om de tractie van de voorwielen te verzekeren. Ook de schokdemping laat nog ruimte voor verbetering.

In elektrisch opzicht heeft de EHS Plug-in Hybrid zijn zaakjes wel voor elkaar. De stroom wordt opgeslagen in een lithium/ion batterij van 16,6 kWh. Volgens de WLTP cyclus moet de MG daarmee in elektrische modus 52 kilometer ver kunnen komen. Tijdens de winterse kou bij de testrit maakte de EHS Plug-in Hybrid dat niet helemaal waar, maar hij kwam wel aardig in de buurt. MG schermt met een gemiddeld benzineverbruik van 1,9 liter per 100 km, hetgeen een CO2 uitstoot van 43 gram/km betekent. Opladen kan bij een laadpunt van 3,7 kW in 4,5 uur tijd. Dan is het accupakket van de EHS Plug-in Hybrid weer van leeg tot vol getransformeerd.

De MG EHS Plug-in Hybrid kost in geteste Luxury uitvoering 37.985 euro. Er is net als bij de ZS EV ook een goedkopere Comfort variant. Daaraan hangt een prijskaartje van 35.985 euro. Als Comfort beschikt de EHS Plug-in Hybrid standaard over een perfect afleesbaar digitaal instrumentarium (met erg veel informatie, tot zelfs de druk én de temperatuur van elke band), stoelverwarming, automatische airco met 2 temperatuurzones, een navigatiesysteem, Apple CarPlay plus Android Auto en een achteruitrijcamera.

De Luxury uitvoering biedt tevens met leder beklede sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun, LED koplampen, een elektrisch bedienbare achterklep, interieurverlichting met de keuze uit niet minder dan 64 kleuren en een 1,19 m2 groot panoramadak. Op de optielijst staan alleen metaalkleuren. Ongeacht het uitrusting niveau worden alle auto’s van MG voortaan standaard geleverd met 7  jaar fabrieksgarantie. Veiligheidsvoorzieningen zijn gebundeld onder de noemer MG Pilot. Zij omvatten onder meer adaptieve cruisecontrol, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning en op de Luxury uitvoering ook een Blind Spot informatiesysteem en een 360 graden camera. Dankzij al deze beschermengelen behaalde de EHS Plug-in Hybrid 5 sterren tijdens de veiligheidstest van Euro NCAP.

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

Met 38 mille kost de EHS Plug-in Hybrid globaal even veel als de Ford Kuga PHEV Titanium en de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense. Modellen als de stekker hybride Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X of Peugeot 3008 (om concurrenten uit de PSA stal te noemen) zijn allemaal duurder. Dat geldt ook voor de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid. Voor al deze auto's is de MG een volwaardig alternatief dankzij een volledige uitrusting, een fraai ogend dashboard, materialen van hoge kwaliteit, goed zittende stoelen (in de Luxury uitvoering) en een interessant prijskaartje. Alleen de aandrijflijn mist net as de onderstel wat verfijning. Daarmee is de EHS Plug-in Hybrid voldoende bewapend om niet zomaar over het hoofd gezien te worden, maar het structurele probleem van dit soort auto's (vaak opladen, naar verwachting hoge afschrijving vanaf 2026) blijft. Daarmee is deze MG wel de grotere broer van de ZS EV, maar niet de slimmere; het ontbreken van 'range anxiety' ten spijt.

Toen de Japanners eind jaren zestig van de vorige eeuw naar Europa kwamen met hun auto’s, duurde het 15 jaar voordat zij in een snel tempo marktaandeel opbouwden. De Zuid Koreaanse spelers hadden daar vanaf de jaren negentig circa 10 jaar voor nodig. De Chinezen zijn nu bezig met een invasie van Europa en alles wijst er op dat zij niet meer dan 5 jaar nodig zullen hebben om een vergelijkbare concurrentiepositie op te bouwen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (34)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.