Grote onzekerheid bij Nederlandse Nissan dealers

0

Het besluit van Nissan dat zij haar Europese distributienetwerk gaat inkrimpen, veroorzaakt veel onrust onder de dealers in Nederland. De Japanse autofabrikant wil alleen op de 5 grootste markten van onze verkoopregio en de Scandinavische landen blijven werken met een lokale distributeur en dealers. Op 30 andere markten, waaronder Nederland, gaan de verkoopactiviteiten ondergebracht worden bij het Renault netwerk.

Dat Nissan haar distributienetwerk gaat inkrimpen, vloeit voort uit de noodzaak om de kosten te reduceren. Ook de andere 2 alliantiepartners (Renault en Mitsubishi) moeten de broekriem aanhalen. In het afgelopen jaar werden door de 3 autofabrikanten recordverliezen geleden. Al eerder waren er plannen om de verantwoordelijkheid voor grote markten bij één van de alliantiepartners te leggen. Zo zou Nissan dan het leidende merk in Noord-Amerika en Japan worden, terwijl Renault dat in Europa moet zijn. Mitsubishi dient zich te focussen op zuidoost Azië (exclusief China en Japan).

De Nederlandse importeur van Nissan benadrukt dat Europa een belangrijk continent blijft voor de Japanse autofabrikant, maar die boodschap nemen de dealers met een korreltje zout. Het vooruitzicht dat de verkoopactiviteiten ondergebracht gaan worden bij het Renault netwerk, bezorgt hen slapeloze nachten. Er zijn dealers die beide merken voeren. Die zijn ‘veilig’. Maar de dealers zonder Renault showroom zullen hun business gaan verliezen. Het is nu wachten op mededelingen vanuit Japan. Dan zal er ook voor de importeur meer duidelijkheid ontstaan. De verwachting is dat op 14 januari meer bekend wordt gemaakt, als de nieuwe topman van Renault, Luca de Meo, zijn strategie ontvouwt. Weliswaar gaat hij niet over Nissan, maar als de activiteiten van deze alliantiepartner worden toegevoegd aan het netwerk van de Fransen, dan ligt dat anders.

Er zijn in totaal 26 dealers (van de 33 die Nissan in ons land heeft) die niet het merk Renault voeren. Zij maken zich grote zorgen. Veel dealers hebben naar eigen zeggen de afgelopen jaren geïnvesteerd in de nieuwe zogeheten corporate identity eisen van het merk. Dat zou weggegooid geld kunnen zijn, want de voortekenen zijn niet goed. Een aantal heeft vorig jaar al hetzelfde saneringsscenario meegemaakt met de derde alliantiepartner, Mitsubishi. In totaal hebben 4 Nissan dealers dubbel pech als de plannen worden doorgezet: Autogroep Ursem Barten, Oostendorp Autogroep, Norbert Driessen en Boonstoppel jr. Zij voeren wél Mitsubishi, maar niet Renault.

Voor Renault dealers is het scenario in alle opzichten gunstiger: een aantal zouden, als het saneringsplan wordt doorgezet, Nissan erbij krijgen en dat zonder dat ze daar standalone vestigingen voor moeten optuigen. Voor Renault dealers die nu het Japanse automerk nog niet voeren (meerdere dealers stopten de afgelopen jaren met Nissan) krijgen het merk dan alsnog in de schoot geworpen. Nissan is inmiddels bezig om, net als Renault, het dealernetwerk in te krimpen). Onder meer Driessen Autogroep en Hoeke stopten met de verkoop van auto’s van het Japanse merk.

Dat de Scandinavische landen een aparte ‘behandeling’ krijgen, ligt aan de snelgroeiende vraag naar elektrische auto’s. Nissan zet in Europa in op een snelle elektrificatie van haar gamma. Het verkooppotentieel in de Scandinavische landen zouden een eigen verkoopnetwerk rechtvaardigen. Bij ons zijn elektrische auto’s weliswaar ook in trek, maar de Nissan Leaf weet daar niet van te profiteren. Het aantal bestellingen voor dit model halveerden vorig jaar zelfs. Niet uit te sluiten valt dat de dealers hiervoor verantwoordelijk worden gehouden: zij zouden de Leaf onvoldoende hebben gepromoot. Nissan verkocht vorig jaar 9.269 auto’s in Nederland (2019: 14.254), maar de afzet van de Leaf zakte naar 1.629 eenheden (2019: 3.797). Daarmee werden de Japanners, ooit pionier op het gebied van elektrische auto’s, zelfs door nieuwkomer MG afgetroefd.

Mitsubishi heeft in het saneringskader vorig jaar aangekondigd geen nieuwe modellen meer voor de Europese markt te zullen ontwikkelen. Bij Nissan is daar nu nog geen sprake van, want wij kunnen dit jaar rekenen op een nieuwe editie van de Qashqai, maar het is een veeg teken dat de nieuwe X-Trail noch de elektrische Ariya in Europa geproduceerd gaan worden. Verder gaat de volgende generatie Micra door Renault ontwikkeld en gebouwd worden. Voor dit model liet Nissan vorig jaar al weten de verkoopstrategie aan de Fransen over te laten.

 

Reageren is niet mogelijk.