Indiase SUV van Skoda gaat Kushaq heten

0

 

Skoda wil binnenkort met een SUV de Indiase markt veroveren. De Vision IN conceptstudie gaf eerder al een idee van hoe die auto er uit gaat zien. Nu heeft Skoda ook de naam vrijgegeven: Kushaq.
In conceptvorm, oftewel als Vision IN, laat de Kushaq zien hoe de balans tussen een prestigieus uiterlijk en lage productiekosten op het subcontinent volgens Skoda zou moeten werken. De definitieve versie van de compacte SUV komt in de zomer van 2021 op de markt. Bij het kiezen van een naam bakte Skoda beslist geen kleine broodjes. ‘Kushaq’ betekent namelijk ‘koning’ in het oude Indiase Sanskriet. Het is bovendien praktisch dat de modelnaam eindigt op de letter ‘q’. Daarmee past de nieuwe compacte SUV naadloos in de line-up van zijn Europese broers en zussen Kamiq, Karoq, Kodiaq en Enyaq.
.
.
De productieversie van de Kushaq zal zoals gezegd optisch sterk gebaseerd zijn op de Vision IN conceptstudie. Hij is direct herkenbaar als Skoda met het grote grille en de smalle verlichting units. Met een lengte van 4,26 meter is hij voor de Indiase markt, waar kleine auto’s nog steeds het tafereel domineren, tamelijk fors, maar een dergelijk formaat is noodzakelijk om de klassieke troefkaart van Skoda uit te kunnen spelen: veel interieurruimte. De Kushaq is gebaseerd op het MQB A0 platform van de Volkswagen Groep. In het technisch centrum van het Duitse autoconcern in Pune wordt die basis nu aangepast voor de Indiase markt.
Skoda heeft reeds ervaring in dit voertuigsegment, namelijk met de 4,24 meter lange Kamiq. Die is slechts 2 centimeter korter dan de Kushag. Niets mag dus een kosteneffectieve productie van de nieuwe SUV voor India in de weg staan. In studievorm is de SUV voorzien van de bekende 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk inclusief 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Deze aandrijflijn moet de bovengrens van het modelgamma gaan markeren. Om concurrerend te zijn op een lager prijsniveau, zal de productieversie ook leverbaar worden met 3 cilinder motoren.
.
.
Het 12,3 inch centrale touchscreen is een must voor de productieversie van de SUV. Dit omdat India een relatief jonge bevolking geeft met veel belangstelling voor hightech. Om daar op in te spelen, zal er speciale nadruk worden gelegd op infotainment. Gelukkig is er reeds veel Volkswagen technologie op dit vlak beschikbaar. Die kan zorgen voor optimale connectiviteit. Daarnaast krijgt de Kushaq ook Apple Carplay en Android Auto. Het is echter de vraag of het instapmodel over een digitaal en instelbaar instrumentenpaneel zal beschikken.
De Indiase SUV van Skoda is bedoeld om consumenten in de hogere middenklasse aan te spreken en kopers van concurrerende modellen als de Kia Seltos of Ford EcoSport naar de showroom te lokken. Hiervoor moet een prijs tussen de 10.000 en 13.000 euro worden gerealiseerd. Of en hoe Skoda dat gaat redden, valt nog te bezien. Feit is wel dat de Kushaq een veel hoger verfijningsniveau biedt dan met name de Ford Ecosport. Overigens kosten veel nieuwe auto’s in India minder dan 7.000 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.