Moray Callum legt tekenpen bij Ford neer

0

Bij Ford is sprake van een wisseling van de wacht. Designchef Moray Callum gaat namelijk met op 1 april pensioen. Zijn tekenstokje zal worden over genomen door Anthony Lo die door de Amerikanen weggekocht is bij Renault.

Een kleine 2 jaar geleden besloot de broer van Moray Callum, Ian, al dat het tijd was om de stoppen als designchef van Jaguar. Moray Callum heeft sinds 1982 op diverse designafdelingen van verschillende autofabrikanten al met al 39 jaar zitten tekenen. Het grootste gedeelte van zijn carrière was hij werkzaam voor Ford. Eerst van 2001-2005, waarna hij naar Mazda vertrok (toen nog een samenwerkingspartner van de Amerikanen). Voor de Japanners ontwierp hij de MX-5 van de NC generatie en de sterk ondergewaardeerde CX-7. Sinds 2006 was Callum weer in dienst van Ford.

Het debuut van Callum in de designwereld vond bij Chrysler plaats. Daarna trad hij in dienst van PSA en enkele jaren later verkaste hij naar de ontwerpstudio van Ghia, om vervolgens bij Ford aan de slag te gaan. Bij Mazda werd Callum overigens opgevolgd door de Nederlander Laurens van den Acker, die nu al geruime tijd de design scepter bij Renault zwaait.

Nu vindt Callum het mooi geweest. Bij Ford, waar hij sinds 2014 designchef was, ontwierp hij onder andere de huidige generatie Mustang, de elektrische Mustang Mach-E cross-over, de GT supersportwagen, de laatste 2 edities van de  F-150 pick-up en de nieuwe Bronco die gekenmerkt wordt door een retro look .

Hij wordt bij Ford afgelost door Anthony Lo. Ook dit keer is zijn vervanger afkomstig van Renault. Lo was verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de modellen van het Franse automerk. Hij krijgt nu zowel Ford als Lincoln onder zijn hoede. De carrière van Lo startte in 1987. Zijn proefstuk was toen de Lotus versie van de Opel Omega. Vervolgens tekende Lo voor Mercedes-Benz, Audi en General Motors (inclusief Opel en Saab). Bij Renault tekende hij mee aan de tweede generatie Captur plus Duster en de conceptstudies TreZor, Twin’Run en Dezir.

Samen met Lo wil Ford meer “verbonden, intelligente en geëlektrificeerde” auto’s bouwen. De ontwerper zegt hierover: “Met de huidige snelheid van de technologische ontwikkelingen denk ik dat auto’s de komende 10 jaar meer veranderen dan in de hele vorige eeuw”, aldus de ontwerper. Hij stelt verder dat modellen als de Ford Sierra RS Cosworth in het verleden een blijvende indruk op hem achterlieten. Of hij zich in de toekomst door dat verleden laat inspireren, zal moeten blijken.

Reageren is niet mogelijk.