Porsche verkoopt meer dan 20.000 stuks van de Taycan

0

Porsche meldt dat het in het eerste volledige productiejaar meer dan 20.000 exemplaren van de volledig elektrische Taycan heeft verkocht. De emissievrije sport sedan is daarmee hard op weg om een van de best verkochte modellen van het merk te worden.

Met de andere modellen ging het als gevolg van de corona pandemie iets minder goed. Porsche laat weten dat de totale leveringen in 2020 met 3 procent zijn gedaald ten opzichte van het recordjaar 2019. Toch is de autofabrikant tevreden met het behaalde resultaat, gezien de klap die de automarkt heeft gekregen tijdens de corona pandemie. Bij de concurrentie viel de afzet veel sterker terug. Porsche schrijft een deel van dit relatieve succes toe aan de Taycan.

Detlev von Platen, lid van de Raad van Bestuur voor de verkoop en marketing bij Porsche, merkte op: “De corona virus crisis vormde vanaf het voorjaar van 2020 een grote uitdaging. Desalniettemin konden wij de leveringen over het hele jaar relatief stabiel houden. Ons frisse, aantrekkelijke productgamma, de succesvolle start van de Taycan als eerste volledig elektrische Porsche en de uitstraling van ons merk: dit alles heeft bijgedragen tot dit positieve resultaat ondanks de moeilijke tijden”.

Porsche bevestigde dat zij in 2020 iets meer dan 20.000 exemplaar van de volledig elektrische Taycan heeft afgeleverd, om precies te zijn 20.015 exemplaren. Dit resultaat werd behaald ondanks een productiepauze van 6 weken, net op het moment dat de verkoop van het nieuwe model op gang kwam, en ondanks dat veel markten voorjaarspremières planden. De afgerond 20.000 stuks was ongeveer de oorspronkelijk geplande productiecapaciteit voor de Taycan, maar Porsche overweegt om die op te voeren aangezien de toevoeging van de Sport Turismo uitvoerig tot een hogere vraag zal leiden.

Porsche verkocht wereldwijd in heel 2020 272.162 auto’s. Afgelopen jaar was het niet de Macan, maar de Cayenne die het vaakst over de toonbank ging. Porsche wist daar 92.860 exemplaren van te slijten in 2020. De verkoopcijfers van Porsche laten verder zien dat er 21.784 exemplaren van de 718 en 34.328 stuks van de 911 zijn verkocht.

Traditioneel was de Chinese markt het belangrijkst. Porsche leverde daar 88.968 auto’s af; een stijging van 3 procent in vergelijking met 2019. Ook boekte het merk 4 procent groei in Azië-Pacific, Afrika en het Midden-Oosten met 121.641 bestellingen. In Europa en Amerika daalde de afzet naar respectievelijk 80.892 en 69.629 auto’s in 2020. Dat komt overeen met een verkoopterugval van 9 en 7 procent in vergelijking met 2019. In Nederland steeg de totale verkoop van Porsche daarentegen, namelijk met 38,2 procent tot 1.844 auto’s. Daar heeft de introductie van de Taycan, die in ons land het afgelopen jaar 436 keer aan de man werd gebracht, voor een belangrijk deel aan bijgedragen.

Het is afwachten wat 2021 in petto heeft. Dit jaar zal eindelijk de nieuwe 911 GT3 op de markt komen. Verder zal Porsche ongetwijfeld nieuwe varianten van bestaande modellen lanceren. Denk aan Taycan GTS of de eerder genoemde Sport Turismo uitvoering. Daarvan debuteert ook een terrein look versie, Cross Turismo genaamd.Er komt eveneens een achterwiel aangedreven variant van de Taycan op de markt. Daarnaast krijgt de Macan een opfrisbeurt. Het elektrische aanbod van Porsche zal in 2022 worden uitgebreid met de elektrische Macan in 2022. Het merk heeft de ambitie om over 10 jaar een nagenoeg volledig elektrisch modelgamma te hebben. In 2025 moet het aandeel van elektrische auto’s in de totale verkoop al 50 procent bedragen en voor 2030 bedraagt de doelstelling 80 procent.

De Canadese Porsche importeur heeft zoveel vertrouwen in de Taycan dat men bij een testrit een Tesla meekrijgt ter vergelijking. Let wel: de actie geldt alleen voor journalisten die een voor de pers bestemd exemplaar komen lenen. Toch is de actie best wel slim. In de eerste plaats omdat Tesla zelf vorig jaar in Noord-Amerika haar PR afdeling heeft opgedoekt, waardoor journalisten dus enkel nog testritten kunnen versieren door vrienden, familieleden of vage kennissen te vragen of zij hun auto mogen lenen. Maar in de tweede plaats ook omdat Porsche zo meer controle heeft over de omstandigheden waarin haar Taycan wordt beoordeeld.

Journalisten krijgen een okselfrisse Taycan 4S mee, samen met een tweedehands Tesla Model S 100D met 18.000 kilometer uit 2019 die een klant bij een Porsche dealer had ingeruild. De Californische elektrische heeft met andere woorden al een heel leven achter de rug. Een dergelijke vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk, maar als Elon Musk geen perswagens meer wil uitlenen, dan stuurt hij zelf natuurlijk wel op dergelijke situaties aan. Overigens concludeert een Canadees magazine, dat de Taycan met de tweedehands Tesla heeft kunnen vergelijken : “De Taycan is misschien wel de toekomstige koning, maar de Model S is nog niet bereid om troonsafstand te doen”.

Reageren is niet mogelijk.