Stellantis: het echte werk voor Tavares begint nu pas

0

Voor Peugeot SA (PSA) en Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is het voltooien van hun fusie nog maar het begin. Want zodra Carlos Tavares dit jaar namens de Franse huwelijkspartner het stuur in handen krijgt bij de nieuwe autocombinatie, moet hij direct vol aan de bak. De bedrijfsactiviteiten in China dienen dringend nieuw leven ingeblazen te worden. Daarnaast moet het uitgestrekt wereldrijk van Stellantis gerationaliseerd te worden en moet er wat gedaan worden aan de enorme overcapaciteit.

De voormalige rallyrijder Tavares heeft zijn moed bewezen door het tij bij de grootste autofabrikant van Frankrijk te keren, en door de chronisch verlieslijdende Europese divisie van General Motors over te nemen. Maar die prestaties vallen in het niet bij de klus die hem nu te wachten staat: het succesvol fuseren met de Italiaans-Amerikaanse rivaal om zo Stellantis te creëren; ‘s werelds vierde grootste autofabrikant. Aandeelhouders van FCA en PSA zullen de deal goedkeuren, waardoor de weg wordt geëffend voor de transactie van 52 miljard dollar die tegen eind maart moet worden afgerond.

Eenmaal operationeel, zal Stellantis 14 automerken onder één dak hebben, variërend van FCA’s Fiat, Jeep, Dodge, Ram en Maserati tot PSA’s Peugeot, Citroën, Opel en DS. Het zal General Motors, Hyundai-Kia en Ford passeren in de wereldwijde verkoopranglijsten, maar blijft op achterstand van Volkswagen, Toyota en de Renault – Nissan – Mitsubishi alliantie. Zoals alle autofabrikanten wereldwijd, zal Stellantis de komende jaren miljarden dollars uitgeven om zijn voertuigaanbod voor te bereiden op het  elektrisch tijdperk, maar Tavares heeft ook andere zaken in zijn agenda staan die dringend aangepakt moeten worden. Stellantis wordt in China, ‘s werelds grootste automarkt, door zowel internationale als lokale rivalen in het defensief gedrukt. Tavares heeft zelf erkend dat deze situatie niet houdbaar is. Volgens adviesbureau LMC werken zowel PSA als FCA op slechts 8 procent van hun capaciteit in de regio Azië-Pacific. Het grootste deel van die capaciteit bevindt zich in China; een markt van 21 miljoen auto’s per jaar. Analisten zeggen dat de fusie de beste kans op een ommekeer is.

“Zelfstandig kunnen beide partners zich geen reboot in China veroorloven”, zegt Philippe Houchois, analist bij investeringsbank Jefferies. Tavares, die namens PSA de bovenliggende partij is in het huwelijk met FCA, heeft er voor gewaakt om niet nu al details te bespreken van zijn plannen hoe hij de Fiat Chrysler kant van Stellantis wil reviseren. Maar hij schonk klare Franse wijn met betrekking tot de problemen die PSA in China heeft. Tavares bezweerd dat Stellantis aldaar een comeback zal maken. “Geen enkel wereldwijd opererende autofabrikant kan het zich veroorloven om niet op de grootste automarkt ter wereld aanwezig te zijn”, zei hij op een teleconferentie in november.

Het is niet alleen China waar Stellantis een capaciteitsprobleem heeft. Volgens schattingen van LMC zou Stellantis fabrieken over de hele wereld moeten sluiten met een gecombineerde capaciteit die voldoende is om de volledige jaarlijkse productie van Ford over te nemen. Tegelijkertijd dient de output in de resterende fabrieken opgevoerd te worden. Hoewel Stellantis beloofd heeft om geen fabrieken te sluiten, zou de autocombinatie volgens LMC in staat zijn om bij de bestaande capaciteit liefst 7 miljoen meer voertuigen te bouwen dan het momenteel verkoopt.

Beide bedrijven draaiden op minder dan de helft van hun capaciteit tijdens het door pandemie getroffen 2020, maar zelfs in een hoogseizoen als het jaar 2016, laten LMC gegevens zien dat de gecombineerde groep een overcapaciteit van bijna 4 miljoen voertuigen zou hebben gehad. Geen van beide huwelijkspartners is evenwel bereid om commentaar te geven op de cijfers van LMC. PSA en FCA hebben gezegd dat Stellantis zijn gecombineerde jaarlijkse kosten met 5 miljard euro kan verlagen zonder dat fabrieken worden gesloten. Desalniettemin zeggen analisten dat overcapaciteit Tavares zou kunnen dwingen om die belofte te breken. Met name fabrieken buiten de thuislanden van het bedrijf, zoals de Ellesmere Port fabriek van Opel / Vauxhall in Engeland of de Fiat fabriek in Kragujevac in Servië, lopen gevaar. “PSA en FCA zullen beweren dat Stellantis een mondiaal bedrijf is en niet Frans of Italiaans, maar hun regeringen zullen hen eraan herinneren dat ze een nationaliteit hebben”, zei Houchois van Jefferies.

Stellantis zal rijkelijk over kasmiddelen kunnen beschikken om herstructurering en de ontwikkeling van elektrische voertuigen te financieren dankzij Jeep en Ram. Deze merken van FCA weten met SUV modellen en pick-ups hoge marges op hun Amerikaanse thuismarkt te realiseren. Maar aandeelhouders zullen ook op Tavares rekenen om de vele andere merken van het bedrijf te rationaliseren en om er voor te zorgen dat ze winstgevend worden, zoals hij inmiddels al gedaan heeft met Opel nadat PSA het worstelende Duitse merk in 2017 van General Motors had overgenomen.

Sommige Stellantis merken zoals Jeep, zijn robuuste wereldwijde iconen, terwijl Fiat en Peugeot trouwe volgers hebben, maar andere, zoals Lancia en Chrysler, zijn slechts marginale, regionale namen. “Hij heeft altijd bewezen alle merken in zijn portfolio te kunnen waarderen, in tegenstelling tot andere managers in het verleden”, zegt Marco Santino, een partner bij Oliver Wyman die de auto- en productie-industrie bestrijkt. Aan de andere kant van de schaal is FCA’s truck, pick-up en SUV divisie een belangrijk winstcentrum, dus Tavares zal die waarschijnlijk met rust laten en mogelijk zelfs het plan laten vallen om PSA merken opnieuw in de VS te introduceren.

“Dat plan is dood”, zegt een bron bij PSA. Andere merken zien een onzekere toekomst tegemoet. De exclusieve wagens van Maserati hebben de afgelopen jaren slecht gepresteerd, maar het merk heeft potentieel naarmate de wereldwijde vraag naar luxe modellen toeneemt. Echter, het merk Lancia van Fiat Chrysler heeft in de eerste 3 kwartalen van 2020 slechts 34.000 voertuigen verkocht. Volgens Justin Cox, directeur wereldwijde productie bij LMC, zou het beheren van zo’n grote portefeuille een lastige evenwichtsoefening kunnen blijken te zijn, omdat sommige merken erg op elkaar lijken en elkaars verkopen zouden kunnen kannibaliseren. Tavares zal hard moeten werken om dat te voorkomen”, zegt hij.

Reageren is niet mogelijk.