Volledig digitale Tesla jager van Volkswagen

0

Volkswagen kondigt een compleet nieuwe elektrische auto aan. Kenmerken zijn: een relatief platte bouw (het wordt dus geen SUV), een nieuwe elektronica structuur, een nieuw besturingssysteem en vergaande autonome rij capaciteiten. Tegelijkertijd zou het ontwerp prijstechnisch geschikt moeten zijn voor de massamarkt. Het platform zou ooit het MEB onderstel kunnen vervangen.

Eigenlijk is het MEB platform nog nagelnieuw. Maar op de ontwikkelingsafdeling van Volkswagen wordt alweer aan de opvolger gewerkt. De zogeheten E-Mobility divisie heeft de opdracht gekregen om een nieuw platform te ontwerpen; een duidelijk signaal dat elektrische mobiliteit het nieuwe “normaal” is. De ontwikkeling van de opvolger van het MEB onderstel vindt plaats in het kader van “Project Trinity”. De eerste elektrische auto op de nieuwe basis moet in 2026 op de markt komt.

“Trinity is een zeer efficiënt concept voor een lage auto met een iconisch design. Het model wordt onze innovatieleider”, aldus Ralph Brandstätter, de merkchef van Volkswagen. De projectnaam is ontleend aan het Latijnse Trinitas dat ‘drie-eenheid’ betekent. Dienovereenkomstig zou de nieuwe elektrische auto voor 3 dingen moeten staan. Om te beginnen een nieuwe architectuur: “Als wereldwijde modulaire kampioen nemen wij het voortouw voor een ultramodern elektrisch platform voor lage modellen (met een vlakke vloer) en helpen wij de nieuwe bedrijfsarchitectuur vorm te geven. We stellen normen op het gebied van bereik, laadsnelheid en vooral digitalisering”. Brandstätter noemt “autonoom rijden” en een “neurale boost” als tweede eigenschap: Volkswagen wil namelijk autonoom rijden met dit voertuig democratiseren. Trinity moet Level 2+ bereiken en technisch klaar zijn voor Level 4. “Wij gebruiken onze schaalvoordelen om een ​​lerend, neuraal netwerk voor de hele groep op te bouwen”, zegt Brandstätter. Als derde element van de drie-eenheid stelt Brandstätter een “radicaal nieuwe productieaanpak” voor. Daarbij ontwikkelt de fabriek in Wolfsburg zich tot een vlaggenschip voor innovatieve, volledig genetwerkte productieprocessen. “En met een uithaal naar Tesla zegt de merkchef van Volkswagen:” Dan zullen wij laten zien innovatieve elektrische auto’s zeer efficiënt en economisch gebouwd kunnen worden; niet alleen in Berlijn, maar ook aan de oevers van het Midland kanaal”.

Wat heeft Trinity gemeen met het Artemis project van Audi? Het antwoord op die vraag is: veel. Ook Audi werkt namelijk aan een vlaggenschipproject. Artemis wordt verondersteld “een eenheid te zijn voor de versnelde ontwikkeling van extra automodellen”. Het hoofd van deze snelle hightech broedkamer is Alex Hitzinger, een succesvolle hoofdingenieur in de motorsport en voorheen de initiator van autonoom rijden binnen de Volkswagen Groep. Als eerste stap gaat hij samen met een team van auto- en technologie-experts snel en zonder bureaucratische rompslomp een baanbrekend model voor Audi ontwikkelen. Het debuut staat gepland voor 2024. Ook het Artemis project richt zich op nieuwe technologieën voor alles wat te maken heeft met elektrisch, sterk geautomatiseerd rijden. Hiertoe staan ​​Hitzinger de middelen en technologische knowhow van de hele Volkswagen Groep ter beschikking. De verwachting is dat het Artemis project een blauwdruk zal zijn voor de toekomstige, flexibele ontwikkeling van auto’s van het concern. De auto die in 2024 door Audi zal worden gelanceerd, heeft als interne projectnaam Landjet. Dat klinkt als een vliegtuig voor op de weg; als comfortabel reizen op 4 wielen.

De basis van de nieuwe elektronische structuur en van het besturingssysteem is afkomstig van Software.org dat gevestigd is in Ingolstadt, de thuisbasis van Audi. Beide zaken zullen ook de ruggengraat vormen van het Trinity ontwerp van Volkswagen. Maar terwijl de technische basis voor het Artemis project gevormd wordt door het Premium Platform Electric (PPE; een elektrische auto-architectuur die Audi samen met Porsche ontwikkelt), is Trinity gebaseerd op een modulaire bouwkast die het MEB onderstel in de toekomst zou kunnen vervangen. De productieversie van het ontwerp gaat vanaf 2026 concurreren in een “zeer Volkswagen typisch” prijs- en volumesegment. Waarschijnlijk gaat de nieuweling ergens tussen de Golf en Passat gepositioneerd worden, of tussen de ID.3 en de ID.4 bij de elektrische modellen van het merk. De ‘Trinity’ zal geen SUV zal zijn, maar een lage carrosserie hebben.
Volkswagen heeft het volumepotentieel nodig voor haar digitale netwerken: Trinity moet de gegevensuitwisseling binnen de Volkswagen vloot op gang brengen. Die hebben de modellen van de toekomst (inclusief die van de andere merken van het concern) nodig voor autonoom rijden. Het ligt voor de hand dat de teams van Artemis en Trinity hiervoor gaan samenwerken? Software.org mag dan gevestigd zijn in Ingolstadt, het bedrijfsonderdeel is volledig eigendom van Volkswagen.

Reageren is niet mogelijk.