Zal Tesla vroeg of laat van de troon worden gestoten? BMW denkt van wel

0

Tesla heeft een enorme voorsprong op het gebied van elektrische auto’s, maar hoe lang nog?

Oliver Zipse, de CEO van BMW, denkt er het zijne van. Hij stelt dat Tesla het binnenkort heel moeilijk gaan krijgen. De traditionele autofabrikanten maken namelijk grote stappen. Daarmee bedoelt hij niet zozeer BMW, maar vooral de Volkswagen Groep. Tesla verkocht vorig jaar weliswaar wereldwijd nog dubbel zoveel elektrische auto’s als het bedrijf uit Wolfsburg, maar dat komt enkel en alleen omdat de Duitsers nog op stoom moeten komen.

De uitspraak van Zipse is inhoudelijk niet zo gewaagd. Immers, de Volkswagen Groep was vorig jaar (op basis van alle autoverkopen) factor 20 groter dan Tesla. Het is vooral een kwestie van tijd voordat het bedrijf van Elon Musk ingehaald wordt. Op korte termijn kan het al spannend worden. Tesla wist in 2020 bijna 500.000 auto’s af te leveren en verwacht dit jaar 50 procent te groeien. De Volkswagen Groep is echter bezig met een inhaalslag en zal waarschijnlijk nog harder groeien. Als Volkswagen Tesla dit jaar niet inhaalt voor wat betreft de verkoop van elektrische auto’s, dan in 2022 zeker.

De CEO van BMW heeft wat dit betreft minder recht van spreken. Tesla zal voorlopig op deze concurrent een grote voorsprong houden. De i3, die zachtjesaan wat gedateerd begint te raken, is geen volumemodel en de Mini Electric is dat ook niet. De iX3 heeft betere kaarten, maar heeft desondanks een veel kleiner afzetpotentieel dan de Tesla modellen 3 en Y, en de Volkswagen producten ID.3 en ID.4. Eind dit jaar moet de i4 in productie gaan, en in 2022 de iX, gevolgd door de iX1 en de i7 in 2023. Pas dan zullen de verkopen van BMW in het elektrische segment goed op stoom komen. Tot die tijd moet Zipse en zijn personeel het vooral van stekker hybride modellen hebben. Daarvan werden vorig jaar meer dan 100.000 stuks verkocht. Zipse wil dit jaar de verkopen van BMW in het elektrische segment verdubbelen. Dat klinkt ambitieuzer dan het is, want de afzet van de i3 stelde in 2020 niet veel voor. Dus de iX3 moet het verkoopaantal dit jaar zonder veel moeite inderdaad kunnen verdubbelen.

Dit neemt niet weg dat Tesla vroeg of laat inderdaad van de troon gestoten kan worden bij de verkoop van elektrische personenwagens. Aan de belangstelling voor de Model S en Model X, die tanende is, is duidelijk te zien dat de traditionele autofabrikanten (Audi met de e-Tron, Mercedes Benz met de EQC en Porsche met de Taycan) oprukken. Tesla zal de komende tijd dankzij de Model Y nog wel duidelijk kunnen groeien, maar het zal minder hard gaan dan in het verleden. Zipse zegt daarover: “Het zal voor Musk niet gemakkelijk zijn om de snelheid (36 procent afzettoename in 2020, red.) vast te houden, aangezien de rest van de industrie grote vooruitgang boekt”.

De groeicurve van Tesla zal dus afvlakken in 2021 en de daarna volgende jaren. Dat komt ook doordat Polestar en Volvo pas dit jaar goed in het zadel zitten voor wat betreft de verkoop van volledig elektrische auto’s. Hyundai heeft net de Ioniq 5 voorgesteld, die in hetzelfde prijssegment opereert als de Tesla modellen 3 en Y. Mercedes maakte met de niet goed uit de verf gekomen EQC een beetje een valse start, maar zal zich dit jaar proberen te revancheren met de EQA, EQB en EQS. Daarnaast is er een hele lichting nieuwe Chinese gelukszoekers in het segment van elektrische auto’s die, geïnspireerd door het succes van Tesla, ook een graantje willen gaan meepikken.

Maar laten we niet vergeten dat er door designers van Musk inmiddels druk getekend wordt aan een instapmodel. Die gaat in Nederland circa 27.000 euro kosten en heeft de potentie zowel de BMW i3 als de Volkswagen ID.3 knock-out te slaan. En indien de Cybertruck, die binnenkort in productievorm debuteert, dan kan het ook hard gaan. Het is nog lang niet gezegd dat elektrische pick-ups zullen aanslaan op de thuismarkt van Tesla, maar de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden lijkt de autoconsument wel heel nadrukkelijk in een emissievrije auto te wille duwen. Lukt dat, dan zal de pick-up klant niet achter kunnen blijven. En daar zijn er in de Verenigde Staten heel veel van.

Maar zal dit voldoende zijn om stand te houden tussen de kolossen van de auto-industrie, die steunen op hun technische en industriële ervaring, terwijl ze ook een sterker merkimago hebben bij consumenten die nu nog twijfelende over de aankoop van een elektrische auto? Na de zomer weten wij of Tesla in de buurt komt van haar doelstelling om dit jaar 750.000 auto’s te verkopen. Niet iedereen is daar nu van overtuigd. De Model Y (een cross-over op basis van de bestseller Model 3) is weliswaar een prima product, maar de bouw van de fabriek nabij Berlijn blijft vertraging oplopen. Of Tesla haar groeidoelstelling haalt, zal ook afhangen van hoe snel Volkswagen de elektronische problemen van de ID.3 weet op te lossen. De topman van dit bedrijf kennende, zal hij er geen gras over laten groeien om snel de bouwkwaliteit te leveren die klanten verwachten van het Duitse merk. Amerikanen zijn traditioneel toch wat minder fanatiek als het gaat om de afwerking van hun auto’s. Dat geldt voor Ford, General Motors en het voormalige Chrysler (waartoe ook Dodge, Jeep en Ram behoren) en is voor Tesla vermoedelijk niet anders.

Hamvraag is of het Musk veel zal kunnen schelen als Tesla zijn leiderspositie verliest in de exploderende markt voor elektrische auto’s. Met mooie groeicijfers en dikke winsten kan hij ook tevreden zijn, en anders stort hij zich wel op nieuwe avonturen zoals raketreizen naar Mars.

Reageren is niet mogelijk.