BMW negeert designkritiek

0

Het is BMW niet ontgaan dat er veel kritiek is op haar nieuwe ontwerprichting. Toch is het onwaarschijnlijk dat men in München nu voor een andere stijl kiest.

“Ik lees alles op sociale media en in de pers, en ik zie dat veel mensen zich afvragen waar BMW heen gaat. Ik kan jou verzekeren dat wij een duidelijke visie hebben over de richting. Wij houden allemaal van het merk”, zegt Domagoj Dukec, hoofd design bij autofabrikant (foto). Toen hem gevraagd werd of de grote hoeveelheid kritiek hem verraste, zei hij: “Nee, niet echt. Ik zit al 20 jaar in deze business. Je weet hoe het is met design: iedereen heeft een mening. Dat is normaal. Als je iets wil maken dat opvalt, moet het onderscheidend en anders zijn”.

Als voorbeeld noemt Dukec de BMW modellen uit het ‘Bangle tijdperk’. Chris Bangle tekende onder meer de uit 2002 stammende 5-serie van de E60 generatie en die werd toen ook erg bekritiseerd. Maar volgens Dukec wordt die auto nu wel gewaardeerd. “Het is niet ons doel om iedereen tevreden te stellen. Je kunt geen design maken dat iedereen mooi vindt. Het gaat er om dat de klanten wel enthousiast zijn”, zegt hij. Daar zit een interessante theorie achter. Volgens Dukec valt 70 procent van de BMW klanten in de categorie ‘elegante makers’; het zijn zakenmensen die hun succes niet van de daken schreeuwen. Voor die mensen is er (onder andere) de 3-serie en de 5-serie. Daarnaast is er nog een groep klanten die BMW graag “expressieve artiesten” noemt. Dat zijn klanten met veel zelfvertrouwen. ‘Je kunt zien dat zoiets als de grote grille op de 4-serie mooi wordt gevonden door 20 procent van de mensen. Dat past bij de doelgroep die we willen bereiken”, zegt hij.

BMW heeft dus heel goed in de gaten dat slecht een heel klein aantal mensen de nieuwe nieren van de 4-serie / i4 (foto) en de M3 / M4 mooi vindt, maar dat maakt niet uit. De doelgroep vindt het blijkbaar mooi en daar gaat het om. “Het is onmogelijk om iets te maken waarover iedereen zal juichen en zal zeggen dat het de mooiste auto ter wereld is”, zo vult Dukec aan. BMW heeft dus geen boodschap aan het ‘gezeik’ over haar autodesign. Nou ja, eigenlijk is zij er wel blij mee, want het zorgt voor extra publiciteit. Het design van BMW is voer voor discussie en dat vergroot de naamsbekendheid. Het resultaat is dat de nieuwe 4-serie / i4 en de M3 / M4 de meest besproken auto’s van 2020 zijn. Missie geslaagd.

Het helpt dus als BMW haar nek boven het maaiveld uitsteekt. Adrian van Hooydonck, de senior vice president van de designafdeling van BMW, erkent evenwel dat de kritiek “best heftig” is. Sociale media zorgt voor snelle reacties, die niet altijd even vriendelijk zijn, maar de aldaar geuite meningen zijn niet (perse) representatief voor hoe de buitenwereld over de designprestaties van BMW denkt.  Van Hooydonck: “Je weet niet hoeveel mensen die een reactie hebben gepost daadwerkelijk de auto (niet) willen kopen. Toch gaat het om echte stemmen die wij gebruiken als feedback”. Maar dat is dus iets anders dan naar aanleiding van de heftige reacties besluiten om de designkoers te veranderen. BMW gaat dus baanbrekend en polariserend blijven. Voor henzelf werkt dat prima. BMW was vorig jaar zowel in China als de Verenigde Staten de grootste fabrikant van premium auto’s.

Reageren is niet mogelijk.