VAB kiest gezinswagens van het jaar 2021

0

De Belgische mobiliteitsorganisatie VAB heeft ondanks de corona crisis opnieuw de Gezinswagen van het Jaar verkiezing gehouden, zij het in een iets andere vorm. De winnaars? Dat zijn modellen die je vroeger als budgetauto’s zou bestempelen. Vroeger.

Opnieuw verdeelt VAB de kandidaten in 3 categorieën voor deze 34ste editie van de Gezinswagen van het Jaar verkiezing. Zo is er de categorie tot 22.000 euro (Belgisch prijsniveau; tel er voor Nederland gerust 20 procent bij op) en is het maximumbedrag in de tweede categorie 34.000 euro (idem). Zoals de vorige keren is er ook dit jaar een aparte klasse met elektrische auto’s. Anno 2021 zit er wat meer beweging in dan tijdens eerdere edities van de verkiezing. Sinds dit jaar mogen in deze klasse bovendien alleen maar volledig elektrische modellen deelnemen. In het verleden werden ook plug-in hybride auto’s hierin ondergebracht mits zij op papier een elektrische actieradius van 50 kilometer hadden.

VAB voerde ook een aantal aanpassingen door aan haar verkiezingsevenement. Zo wordt er ook rekening gehouden met de kilometerkostprijs van elke auto. Die bestaat uit 3 componenten: aankoopprijs, vaste kosten (verzekering, wegenbelasting, onderhoud) en het brandstofverbruik. Als norm wordt een gezin genomen dat jaarlijks 20.000 kilometer rijdt en de auto 8 jaar in bezit houdt. Volgens de VAB is dit gebaseerd op een gemiddelde van de beschikbare gegevens over particuliere autobezitters.

De jury van gezinnen, normaliter de basis van de Gezinswagen van het Jaar verkiezing, viel bij deze editie weg. Dat was het gevolg van de corona maatregelen van de Belgische overheid. De VAB (Vlaamse Automobilisten Bond) had weliswaar een volledig corona proof testweekend opgezet met ontsmetting van elke auto na iedere testrit, maar toch kon dit evenement (dat in het najaar van 2020 had moeten plaatsvinden, oftewel ten tijd van de ‘tweede golf’) niet doorgaan. De organisatie besloot het wegvallen van de gezinsjury te vervangen door de kilometerkostprijs en verder de mening van de vakjury voor 80 procent te laten wegen.

 

De winnaars en de top-3

De Dacia Duster kaapte de eerste plaats weg in de eerste categorie (tot 22.000 euro) met een totaal van 92 punten. De jury prees vooral de grote hoeveelheid  ‘waar voor zijn geld’ die de Roemeense SUV biedt. Dacia liet de Duster aan de verkiezing deelnemen in LPG versie uitvoering, wat gunstig is voor de kilometerkostprijs. Op plek 2 eindigde de Hyundai i20 (71 punten) en plaats 3 was voor de vernieuwde Citroën C3 (58 punten).

In de tweede, duurdere categorie proberen grotere modellen met de bokaal naar huis te gaan. Winnaar was de Skoda Octavia Combi met 69 punten. Voor gezinnen die ruimte zoeken is een stationwagen een betere keuze dan een SUV, aldus de jury. Op plaats 2 eindigde de Renault Captur (66 punten), terwijl plek 3 naar de Seat Leon ST ging (53 punten).

In de derde categorie met elektrische auto’s schitterden de zowel de Renault Zoé als de Nissan Leaf door afwezigheid. In deze editie van de VAB verkiezing trok de MG ZS EV aan het langste eind met 75 punten. Die dankt zijn overwinning vooral aan zijn gunstige prijs, de goede basisuitrusting en de lange garantietermijn van 5 jaar. Op plaats 2 eindigde de Hyundai Ioniq Electric (63 punten), een oude bekende, maar nieuweling Volkswagen ID.3 kwam niet verder dan plek 3 met 58 punten.

Anders dan de Nederlandse ‘Elektrische Auto van het Jaar verkiezing’ is de uitslag van VAB namelijk niet gemanipuleerd door Autoweek in samenspraak met de Nederlandse Volkswagen importeur. Voor het eerst werd (dus) een Chinese auto de Gezinswagen van het Jaar bokaal. MG zal deze verkiezingsuitslag goed kunnen gebruiken om ook bij onze zuiderburen stevig aan de weg te gaan timmeren!

 

 

Reageren is niet mogelijk.