Audi stopt met het ontwikkelen van nieuwe benzine en diesel motoren

0

Audi stopt met de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren en gaat zich volledig richten op elektrische aandrijving. Dat heeft Markus Duesmann, de CEO van het premium merk, in een interview laten weten. “Wij zullen alleen nog de bestaande motoren aanpassen aan de nieuwe emissierichtlijnen”, aldus de topman.

Volgens Audi is de nieuwe Euro 7 emissienorm dusdanig streng en in technisch opzicht te uitdagend, dat het weinig zin meer heeft om in de verdere ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren te investeren. De Duitse branchevereniging VDA waarschuwde vorig jaar al dat deze zeer strenge uitstoot richtlijn het einde zou gaan betekenen voor auto’s met een verbrandingsmotor. Audi is van plan om de komende 5 jaar 20 elektrische modellen te lanceren, waaronder de compacte Q4 e-tron. Deze SUV wordt dit voorjaar geïntroduceerd. In 2022 volgt de volledig elektrische opvolger van de Q5 en een tweede carrosserievariant van de e-Tron GT, de Avant.

Het besluit van Duesmann past bij het voornemen van de Volkswagen Groep om de buikriem aan te halen. Het autoconcern wil met een lagere kostenstructuur de nieuwe fase ingaan. De Volkswagen Groep heeft afgelopen jaar weliswaar nog winst gemaakt, maar minder dan 2019. Het autoconcern wil de komende 5 jaar liefst 46 miljard euro investeren in elektrische mobiliteit. Om een dergelijk budget vrij te maken, wil de Volkswagen Groep per 2023 de vaste lasten met 2 miljard euro (5 procent) gereduceerd hebben, zo laat de kersverse Chief Financial Officer (CFO) Arno Antlitz weten. Ten opzichte van 2019 gaat het zelfs om een kostenreductie van 10 procent. De materiaalkosten moeten in 2023 minimaal 7 procent lager uitvallen. “Wij zijn ervan overtuigd dat een lagere kostenbasis nodig is om ons competitief vermogen te verbeteren en om onze toekomstplannen te kunnen bekostigen”, aldus Antlitz (foto).

De CFO stelt dat de R&D afdeling en kapitaaluitgaven aan productie infrastructuur niet door de bezuinigingen geraakt worden. In plaats daarvan zal de Volkswagen Groep het aantal banen op haar hoofdkantoor verminderen, evenals indirecte kosten voor de fabrieken (eventueel zal er ook geschrapt worden in het aantal arbeidsplaatsen). Verder wil het concern minder geld gaan uitgeven aan marketing en zullen dealers genoegen moeten gaan nemen met kleinere marges. Al met al is het onvermijdelijk dat dit verlies aan werkgelegenheid met zich mee gaat brengen. Gisteren berichtte Autointernationaal al dat de Volkswagen Groep op het punt staat om duizenden banen te schrappen.

Reageren is niet mogelijk.